شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌‌ها به دیدار حسن روحانی و فرماندهان سپاه؛ مسیری جدید

 

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه سوم مرداد، در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه نسبت به دیدار حسن روحانی و فرماندهان سپاه که روز گذشته صورت گرفت، واکنش نشان داده و همکاری بین قوا و نهادها از جمله میان دولت و سپاه را برای کشور بسیار مفید توصیف کرده است.
حسن روحانی روز دوشنبه، دوم مردادماه، با فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران دیدار کرد. دیداری که گرچه جزئیات بیشتری از آن منتشر نشد اما رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که در این دیدار دو‌طرف بر حمایت از یکدیگر تأکید کردند.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که به‌تازگی دو طرف انتقادهای تندی را علیه یکدیگر مطرح کردند و تنش لفظی میان آنها موجی گسترده از واکنش‌ها را در رسانه‌ها بدنبال داشته است.

اظهارات محمدباقرنوبخت اما تنها واکنش به دیدار حسن روحانی با فرماندهان سپاه نبود. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی، نیز در همین راستا در کانال تلگرامی خود نوشت: «این نه فقط یک تصویر، بلکه یک مسیر است. آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت برای مردم و نظام در گرو اجماع راهبردی میان دولت و مجموعه دفاعی کشور است.»

 

روزنامه‌های روز سه‌شنبه، سوم مردادماه، کشور نیز به‌‌طور گسترده خبر این دیدار را بازتاب دادند.

روزنامه آرمان درمطلبی تحت عنوان «دیدار روحانی سرداران» نوشت: «جامعه در دوران پساانتخاباتی نیاز به وحدت تمام نیروهای موثر دارد و تردیدی نیست که وحدت به معنی افزایش قدرت و توان ملی در مواجهه با مشکلات داخلی و خارجی خواهد بود.»

 

 

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی باعنوان «سرداران سپاه در پاستور» به تنش‌‌های لفظی میان حسن روحانی وسپاه پاسداران اشاره کرده و مطلب خود را با این پرسش به پایان رسانده: «اكنون بايد ديد ديداري كه با وعده حمايت كامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه ماموريت خود از سوي رييس‌جمهور و اعلام آمادگي سپاه براي همكاري همه‌جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامي از سوي فرمانده كل سپاه به پايان رسيد، آيا تمام‌كننده نزاع‌هاي پشت تريبون دولت و سپاه هم خواهد بود؟»

 

 

روزنامه شرق نیز در مطلبی تحت‌عنوان فرماندهان ارشد سپاه میهمان  اين ديدار و مباحث مطرح شده در آن را به‌عنوان «پايان برخی سوءتفاهمات هفته‌های اخير» ارزيابی کرد و آن را «نويد‌بخش همكاری بيش از پيش دولت و سپاه» دانست.

 

 

روزنامه شهروند نیز تیتر اول خود را به خبر این دیدار اختصاص داده و در مطلبی تحت عنوان «ملاقات خبرساز در پاستور» این دیدار را «نقطه عطفی» در روابط سپاه پاسداران و حسن روحانی توصیف کرد.

 

مجادله‌های لفظی میان حسن روحانی و فرماندهان سپاه پاسداران که از مدت‌ها پیش آغاز شده بود در هفته‌های گذشته با انتقاد رئیس جمهور از دخالت سپاه در امور اقتصادی بالا گرفت. حسن روحانی اول تیرماه گفت: «اقتصاد کشور از دست دولت بی‌تفنگ به دست دولت باتفنگ داده شد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند». او فعالیت‌های انحصاری این نهاد نظامی در بخش‌‌های حیاتی و مهم اقتصادی را مانع اصلی خصوصی‌سازی اقتصاد خواند. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، سخنان حسن روحانی را «بی‌انصافی» خواند و گفت: دولت «بدون تفنگ توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» می‌شود. علاوه بر موضوع دخالت سپاه در اقتصاد، اظهارات حسن روحانی با فرماندهان سپاه درباره مسائلی دیگر نیز مانند سند فرهنگی ۲۰۳۰ یونسکو، قرارداد توتال و منشأ دستور حمله موشکی به دیرالزور در سوریه  در ماه‌های اخیر خبرساز شده است. در حالی‌که دولت روحانی اقدام به حمله موشکی علیه مراکز داعش در دیرالزور سوریه را تصمیم شورای عالی امنیت ملی خواند، سپاه پاسداران آن‌را اقدام خود خواند که به دستور آیت‌الله خامنه‌ای انجام شد.

این تنش لفظی اما محدود به فرماندهان سپاه و حسن روحانی باقی نماند و برخی از چهره‌های اصول‌گرا نیز به موضع‌گیری درباره آن پرداختند. ۹ تیرماه نیز علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، از سخنان حسن روحانی انتقاد کرد و گفت: «هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند، هم برخی خودی‌ها به سپاه حمله می‌کنند». همزمان غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، نسبت به «تخریب‌‌های» صورت گرفته علیه سپاه، بسیج و قوه قضاییه ابراز نگرانی و پیش‌بینی کرد که «فتنه جدیدی در راه است».

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More