شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واعظی : دلیلی برای فیلتر تلگرام وجود ندارد

وزیر ارتباطات در پاسخ به شایعه‌ی درخواست برخی نهادها برای فیلتر شدن شبکه‌های مجازی مثل تلگرام در آستانه‌ی انتخابات، اعلام کرد که دلیلی برای فیلتر تلگرام وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این زمینه با اشاره به سیاست نظام مبنی‌بر استفاده از هر روش ممکن برای آگاهی مردم از برنامه‌های کاندیداها، گفت: «نشنیده‌ام که تاکنون نهادی چنین تصمیمی داشته باشد.»

واعظی با اشاره به مزیت فضای مجازی به‌عنوان محلی برای تبلیغ کاندیداها، بدون هزینه‌های بالا ازجمله پول کاغذ و پوستر تأکید کرد که: «مگر می‌شود مردم را از استفاده از شبکه‌های مجازی منع کرد.»

از سوی دیگر، وزیر ارتباطات در مورد علت مسدود شدن تماس صوتی تلگرام، اعلام کرد که اپراتورها براساس حکم ابلاغ‌شده از سوی قوه‌ی قضائیه این کار را انجام داده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری امروز، سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، در نشستی با رؤسای دانشگاه‌های کشور، تأکید کرد که در عرصه‌ی فناوری و علم نمی‌توان با حکم قضایی و با دستور، محدودیت ایجاد کرد و کنار گذاشتن این نوع فناوری، امکان‌پذیر نیست. به نظر می‌رسد اشاره‌ی روحانی در این سخنان به تلگرام و مسدود شدن قابلیت تماس صوتی آن باشد. 

قابلیت تماس صوتی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام که از ۱۰ فروردین برای کاربران آن در سراسر دنیا فعال شده بود، از ۲۵ فروردین ماه، برای  ایرانیان نیز فعال شد. اما از چند ساعت بعد، با اختلالاتی مواجه شد و حالا وزیر ارتباطات دلیل آن را مسدود شدن این قابلیت از سوی اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت می‌داند.

محمود واعظی، روز ۲۶ فروردین ماه تأکید کرده بود که راه‌اندازی قابلیت تماس صوتی تلگرام با مجوز وزارت ارتباطات انجام شده و اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت، این کار انجام نمی‌شد.   

همجنین محمد باقر نوبخت روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، در یک نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در مورد اختلال در شبکه تلگرام گفت: "قطع تلگرام صوتی در خارج از دولت انجام شد و مسئولیتش به عهده دوستانی است که تشخیص دادند این کار صورت بگیرد."

تماس صوتی شبکه پیام‌رسان تلگرام هفته گذشته بعد از چند ساعت اختلال در روز اول  فعال اما روز دوشنبه باردیگر از دسترس کاربران ایرانی خارج شد. خبرگزاری فارس گزارش کرده بود که این اقدام "امروز با دستور قضایی" صورت گرفته و خبرگزاری‌های نزدیک به دولت با ایجاد تردید در این خبر از احتمال اختلال مجدد خبر داده اند.

شبکه پیام‌رسان تلگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌ای ارتباط مجازی در ایران است که بیش از ۲۰ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More