شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واشنگتن پست: سپاه خود را برای دوران پسا‌خامنه‌ای آماده می‌کند

 

سفر خاورمیانه ای دونالد ترامپ و فضای سیاسی پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت موضوع تحلیل ها و گزارش های بسیاری در رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است.

 قاسم سلیمانی

 

روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای امروز به نقش سپاه پاسداران در دوران پسا خامنه ای پرداخته و می‌نویسد باتوجه به وابستگی شدید جمهوری اسلامی به نقش این نهاد نظامی برای ثبات و امنیت خود، انتخاب رهبر آینده نظام توسط این نیرو صورت خواهد گرفت. واشنگتن پست می‌نویسد: «رژیم جمهوری اسلامی از ورشکستگی عقیدتی رنج می‌برد. در این حالت برای تثبیت خود به شکل روزافزونی بر نیروهای نظامی و امنیتی متکی شده است. تلفیقی از این ورشکستگی عقیدتی و ابراز قدرت از سوی رژیم، پارادوکسی از حالت و نظر مردم نسبت به حکومت بوجود آورده است که اگرچه آنها عاشق این رژیم هم نیستند، بسیاری از آنها این رژیم را تنها گزینه موجود در مقابل حوادث نامترقبه آینده برای کشور می‌بینند.
از آن گذشته، مردم عادی به یُمن بازارسیاه برای همه چیز از آزادی‌های شخصی فراوانی در محیط زندگی خصوصی خود برخوردار شده‌اند. نوعی فرهنگ زیرزمینی هم آنها را سرگرم نگه می‌دارد زیرا نیمی از جمعیت کشور اوقات خود را در تماشای برنامه‌های تلویزیون‌های ماهواره‌ای سر می‌کنند. تنها در مواقع مشخص نقاط ضعف رژیم در چشم آنها برملا می‌شود، مانند حوادث سال ۸۸ که جمعیت میلیونی معترضانه لرزه به ارکان حکومت انداخت.
دوران پسا- خامنه‌ای می‌تواند یکی از این دو سناریو را دنبال کند: یا سپاه پاسداران خودش پیشقدم می‌شود و جناح‌هایی که در درون آن برای مردم شناخته نیستند با هم به یک توافق رسیده و رهبر موردنظر خود را تعیین می‌کند، یا اینکه اختلاف میان این جناح‌ها به ملاء عام کشانده می‌شود و مردم  از وجود چند دستگی آنها باخبر می‌شوند. در چنین صورتی ایران با آشوب اجتماعی و ناتوانی قدرت مرکزی مواجه خواهد شد».

 

بلومبرگ: سازمان‌های امنیتی آمریکا بر سر درجه تهدیدات ایران اختلاف‌نظر دارند

 

خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرده است که همزمان با آغاز یک سیاست جدید دولت دونالد ترامپ نسبت به ایران، رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا بر سر درجه تهدیدات ایران علیه امنیت ملی ایالات متحده و کشورهای خاورمیانه اختلاف‌نظر دارند. بلومبرگ می‌نویسد: «دو مدیر ارشد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دو گزارش متفاوت را در سنای آمریکا در مورد رفتار جمهوری اسلامی در خاورمیانه از زمان امضای قرارداد هسته‌ای ارایه کرده‌اند که بر موضع دونالد ترامپ در مورد این قرارداد تأثیرگذار خواهد بود.
دان کوتز مدیر اطلاعات ملی می‌گوید ایران از زمان امضای این قرارداد در سال ۲۰۱۵ تاکنون به اجرای آن پایبند بوده است. از سوی دیگر ژنرال وینسنت استوارت، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی می‌گوید: «علیرغم این پایبندی، جمهوری اسلامی به ادامه سیاست‌های خرابکارانه و بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه خاورمیانه ادامه داده است.»
بلومبرگ می‌افزاید: «این اختلاف‌نظرها زمانی مطرح گردید که سناتور جمهوریخواه، لیندسی گراهام، از هر دوی این مدیران اطلاعاتی خواست تا بگویند آیا حکومت جمهوری اسلامی رفتار تهدیدآمیز خود را در خاورمیانه افزایش داده، یا پس از قرارداد هسته‌ای آن را کاهش داده است؟
ژنرال استوارت در پاسخ به این پرسش تأکید کرد که وی تعریف مشخصی از افزایش تهدیدات ندارد اما آنچه مسلم است حضور و دخالت نظامی جمهوری اسلامی در سوریه در پشتیبانی از رژیم بشاراسد در همان سطح گذشته باقی مانده، ولی دخالت ایران در یمن افزایش یافته است.»
در عین حال دان کوتز اعلام کرد: «ما تلاش‌های خرابکارانه بسیاری را از سوی تهران دیده‌ایم که شدیداً تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده بوده‌اند». وی از شرح جزئیات این عملیات خودداری کرد.
 

چرخش کامل سیاست آمریکا در خاورمیانه آغاز شده است

خبرگزاری فرانسه در تحلیلی پیرامون سفر دونالد ترامپ به خاورمیانه می‌نویسد: همه شواهد دال بر چرخش کامل سیاست آمریکا در خاورمیانه پس از دوران باراک اوباما می‌باشد. تیری کوویل، کارشناس مسایل ایران در انستیتوی بین‌المللی امور استراتژیک در فرانسه می‌گوید: «درحالی که ترامپ سفر خود به خاورمیانه را بدون هیچگونه گاف دیپلماتیک به پایان می‌برد، او مطمئن شد که در پشت سر خود تمام میراث اوباما را نیز به دست باد سپرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More