شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشـدار صـالحی به مدیرکل آژانس‌ بین‌المـللی‌ انرژی‌اتمی نسبت به عدم تعهد آمریکا به برجام

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به عواقب عدم تعهد آمریکا به مفاد توافق‌نامه اتمی برجام به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد.

به گزارش رویترز، روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگوی تلفنی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وی هشدار داد که در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران در همکاری‌های خود با این سازمان تجدید‌نظر خواهد کرد.

وی ضمن تاکید بر عواقب نقض احتمالی توافق‌نامه اتمی به آمانو گفت:« در صورت عدم اجرای تعهدات برجامی توسط آمریکا، تصمیماتی را اتخاذ می‌کنیم که می‌تواند بر روند فعلی همکاری‌های ایران با آژانس تأثیرگذار باشد.»
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در کنفرانس خبری روز دوشنبه این هفته در این خصوص گفت:«با توجه به ماهیت برجام و اینکه یک تعهد بین‌المللی است و دولت آمریکا موظف است آن را براساس تفاهم اولیه اجرا کند، قطعاً خروج احتمالی آمریکا و یا هرگونه برخورد غیر منطقی آنها با برخوردهای متناسب و سنگین ایران مواجه خواهد شد.»

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ایران به برجام پایبند نبوده و وی نمی‌تواند برجام را تایید کند و ممکن است آمریکا از این توافق‌نامه خارج شود، ایران و مقامات کشورهای طرف درگیر در برجام مکررا به آن واکنش‌های هشدار‌آمیز نشان داده‌اند.

وزرای خارجه‌ کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۴ مهر، در پی نشستی در لوکزامبورگ، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام حمایت قاطع از حفظ توافق هسته‌ای با ایران،«اعلام عدم پایبندی ایران به برجام ازسوی ترامپ» را یک مسأله‌ داخلی ایالات متحده‌ی آمریکا دانستند و از دولت آمریکا خواستند تا پیش از اقدامات بعدی، تبعات آن را برای امنیت آمریکا و متحدانش و منطقه در نظر بگیرند.

براساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی که در تیرماه ۹۴ و پس از چندین دور مذاکره، در شهر وین اتریش به‌دست آمد، در ازای محدودشدن برنامه‌ هسته‌ای ایران، تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه ایران، لغو شده‌ است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More