شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار قدرت‌های غربی به سازمان ملل درباره‌ی آزمایش موشکی ایران

 

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، روز چهارشنبه ۱۱ مرداد، ضمن تحریک‌کننده و تهدید آمیز خواندن اقدام موشکی ایران، به سازمان ملل، درباره‌ی این آزمایش‌ها هشدار دادند. قدرت‌های غربی، ازدبیر کل سازمان ملل خواستند تا درباره‌ی این موشک‌ها که قادرند ماهواره‌‌ها را به مدار زمین برسانند، تحقیق شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در گزارش ارسالی ازسوی این چهار کشور غربی، به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و همچنین به کمیته‌ی مربوط به تحریم‌های ایران، پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ ازسوی ایران در پنجم مردادماه، ناقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل خوانده شده است.

این کشورها از گوترش خواستند تا گزارش کامل و دقیقی از فعالیت‌های موشکی و فضایی ایران به هر ۱۵ عضو شورای امنیت ارائه دهد.

بسیاری از تحریم‌های ایران، ۱۸ ماه پیش، در توافق این کشور با قدرت‌های جهان درمقابل توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، برداشته شدند؛ اما ایران هنوز در معرض تحریم‌های تسلیحاتی و دیگر محدودیت‌هاست که اصولاً بخشی از این توافق هسته‌ای نیستند.

گوترش هر ۶ ماه یک‌بار، درباره‌ی پای‌بندی ایران به تعهداتش، به شورای امنیت گزارش می‌دهد.

این چهار قدرت، در گزارش خود نوشته‌اند که ساخت و راه‌اندازی تجهیزات فضایی، مشابه با آزمایش‌های موشکی و به‌ویژه موشک‌های قاره‌پیما هستند.

براساس این گزارش، «برنامه‌ی طولانی‌مدت برای توسعه‌ی موشک‌های قاره‌پیما، در تناقض با قطع‌نامه‌های سازمان ملل است و تأثیر مستقیم بر بی‌ثباتی منطقه دارد».

محمد جواد ظریف در واکنش به این گزارش، که توسط نیکی هیلی، نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل، تسلیم این نهاد بین‌المللی شده است، هرگونه آزمایش موشکی ازسوی ایران را که در ارتباط با فعالیت هسته‌ای باشد، نفی کرده است.

این کشورها قرار است موضوع را در جلسه‌ی بعدی شورای امنیت مطرح کنند، تا شورای امنیت بتواند در مورد راهکارهای احتمالی مقابله با این اقدام ایران تصمیم بگیرد؛ اما تاریخ این جلسه هنوز مشخص نیست.

با این وجود، هرگونه اقدام شورای امنیت سازمان ملل، به احتمال زیاد اقدامی قاطع خواهد بود. براساس قطع‌نامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل، از ایران خواسته شده است که از کار بر روی موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، تا هشت سال خودداری کند. بعضی دولت‌ها می‌گویند که زبان به‌کار رفته در این قطع‌نامه، به گونه‌ای است که از لحاظ قانونی، ایران را ملزم به رعایت آن نمی کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی ایران نیز، ششم مردادماه، در واکنش‌به بیانیه‌ی این کشورها مبنی‌بر اینکه «پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران، ناقض برجام بوده است»، در چند توئیت، توصیح داده بود که «ایران سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند و نخواهد کرد، بنابراین اصولاً چیزی نمی‌سازد که برای حمل آن (سلاح هسته‌ای) طراحی شده باشد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More