شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشتمین روز اعتراضات؛ مایک پنس خواستار پشتیبانی جامعه بین‌المللی از مردم ایران شد

 

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۱۴دی، در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌‌پست» از جامعه بین‌المللی خواسته است تا از معترضان ایرانی در برابر حکومتشان پشتیبانی کنند.
در این مقاله آمده است: «هشت سال و نیم پیش، آمریکایی‌‌ها شاهد به پاخاستن مردم ایران برای احقاق حق آزادی‌ خود بودند.  در «جنبش سبز» میلیون‌‌ها زن و مرد جوان و شجاع به خیابان‌های تهران، تبریز، قزوین و کرج و تمام شهرها و روستاهای ایران آمدند و  انتخابات دروغین را محکوم کردند و از حکومت درخواست کردند تا به دهه‌‌ها سرکوب‌گری خود بر علیه مردم کشور پایان دهد. آن معترضان شجاع برای دریافت حمایت به رهبری جهان آزاد چشم دوخته بودند. اما همانطور که من به‌عنوان عضوی از کنگره در آن زمان شاهد آن بودم، رئیس‌ جمهور وقت آمریکا، (باراک اوباما) سکوت اختیار کرد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «در جریان تظاهرات‌ها و تلاش‌های بی‌‌رحمانه حکومت ایران برای سرکوب آنها، رئیس‌ جمهور اوباما از ابراز همبستگی آمریکا با معترضان ایران خودداری کرد. من به‌عنوان یک عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، این «انفعال» را نوعی شانه خالی‌کردن از مسوولیت رهبری آمریکا به شمار آوردم.»

مایک پنس تصریح کرد: «آمریکا همواره در کنار کسانی قرار دارد که در آرزوی آزادی برای دستیابی به آینده‌ای روشن تر به‌سر می‌برند اما رئیس‌جمهور اوباما نتوانست در کنار افرادی که برای رهائی از دیکتاتورهای غیر منتخب در ایران تلاش می‌کنند بایستد و تنها به واکنش‌هایی با تأخیر در محکومیت خشونت‌های حکومت ایران روی آورد. تا همین امروز بسیاری از ایرانیان آمریکا را برای پشت کردن به آنها در لحظه نیاز به حمایت سرزنش می‌کنند.»

 

 

معاون رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شد: «امروز بار دیگر مردم ایران در حرکتی برای درخواست آزادی بپا خواسته‌اند و آمریکا به ریاست‌جمهوری ترامپ در کنار آنان قرار گرفته است. این بار ما ساکت نخواهیم نشست. متاسفانه بسیاری از شرکا و  متحدان اروپایی ما تا امروز از ابراز صریح حمایت خود از مردم ایران که بتوانند راه زندگی و آینده خود را تعیین کنند و  دیکتاتورهای حاکم بر این کشور را محکوم کنند کوتاهی کرده‌ا‌ند.»

او در پایان گفت: «ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم چون بر این باور هستیم که آنها حقانیت دارند و رژیم دیکتاتوری آنها صلح و امنیت جهان را تهدید می کند. مردم ایران امروز می‌توانند ببینند که آمریکا بار دیگر در صحنه جهانی پیشتاز حمایت از آزادی و آزادیخواهان است.»
 

  • ایران از آمریکا به شورای امنیت شکایت‌کرد

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت از  دولت آمریکا به‌دلیل حمایت‌هایش از تجمعات و اعتراض‌های هشت روز اخیر شکایت کرد.

به گزارش ایرنا، غلامعلی خوشرو،‌ در این نامه، حمایت‌های اخیر دولت آمریکا را «اقدامات مداخله‌جویانه» ذکر کرد و آن را در «تناقض با قواعد حقوق بین‌الملل و برخلاف اهداف منشور ملل متحد» دانست.

نماینده جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه ۱۴دی،  در متن نامه به شورای امنیت، اعلام کرد: «دولت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد همه کشورها چنین سیاست‌ها و سخنان خطرناکی را محکوم کرده و از دولت ایالات متحده بخواهند مسوولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل پایبند بماند.»

در متن نامه نماینده جمهوری اسلامی آمده است که «اقدامات مداخله جویانه آمریکا به شکل بی‌شرمانه‌ای در چند روز گذشته افزایش یافته است.»

 این نامه همچنین متذکر شده است: «این اقدامات به بهانه حمایت از اعتراضات پراکنده‌ای است که در موارد متعدد توسط نفوذی‌ها به سمت خشونت کور، تخریب گسترده و کشتار بی‌دلیل از جمله قتل یک پسربچه ۱۲ ساله و پدرش منحرف شده است.»

در روزهای گذشته و در جریان تجمعات در تهران و شهرهای دیگر ایران ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و معاون اول وی در توییت‌های جداگانه‌ای حمایت خود را از اعتراضات مردم ایران بیان داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۱۳دی‌ماه در تازه‌ترین توییت خود‌،‌ حمایت دولت آمریکا از  اعتراضات مردم ایران را اعلام کرد.

وی در توییت خود نوشته بود: «احترام زیادی برای مردم ایران قائلم که در حال تلاش برای بازپس‌گیری کشور خود  از دولت فاسد ایران هستند.»

وی در این توییت افزوده بود: «شما در زمان مناسب شاهد حمایت بزرگ آمریکا از خود خواهید بود.»

رئیس جمهور آمریکا پیشتر نیز در توییت جداگانه‌ای تصریح کرده بود: « مردم ایران با گرسنگی و تورم روبرو هستند و هیچ حقوق بشری ندارند. آمریکا نظاره‌گر اوضاع ایران است.»

نماینده جمهوری اسلامی ایران این توییت‌ها را «مضحک‌» دانسته و متذکر شده است: « رئیس جمهور آمریکا و معاون وی در توییت‌های مکرر مضحک‌ خود، ایرانی‌ها را به اقدامات خراب‌کارانه تحریک کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا تا آن‌جا پیش رفت که معترضان در ایران را تشویق را به تغییر دولت کند و اذعان داشت که در حال مداخله در امور داخلی ایران از طریق فیسبوک و توییتر است.»

غلامعلی خوشرو ضمن تشبیه دولت جمهوری اسلامی به «نظام‌های دموکراتیک» دیگر تاکید کرده است : «حق اعتراض در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد شناسایی قرار گرفته و تضمین شده است. در اجرای این اصل قانون اساسی، اعتراضات، تظاهرات و تحصن ها تقریبا به‌صورت روزانه توسط گروه‌ها با منافع مختلف در اقصاء نقاط کشور انجام می‌گیرد. دولت جمهوری اسلامی ایران نظیر تمامی نظام‌های دموکراتیک مصمم به حفاظت از این حق و نیز امنیت شهروندانش علیه اقدامات خشونت بار و خراب‌کارانه است.»

 

  • نیکی‌هیلی: صدای مردم ایران را رساتر می‌کنیم

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه، ضمن ستودن شجاعت معترضان ایرانی گفت: «هزاران شهروند ایرانی برای اعتراض به دولت خود با شجاعت تمام به خیابان‌ها آمده‌اند. اما دولت ایران به شدت تلاش می‌کند تا رسانه‌های اجتماعی و سایر شیوه‌های ارتباطی را متوقف کند. بنابراین ما می‌خواهیم صدای این مردم ایران را رساتر کنیم.

او به چند شعار معترضان در ایران مثل «آزادی استقلال جمهوری جمهوری»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» اشاره کرد و گفت: «این کلمات مال من و ایالات متحده نیستند، بلکه کلمات مردم شجاع ایران هستند. اکنون دیکتاتوری ایران تلاش می‌کند تا دوباره این اعتراضات را همچون همیشه به دشمنان خارجی، نسبت دهد. همه ما می دانیم که این ترفند‌ها بی‌فایده است. این اعتراضات و تظاهرات کاملا خود‌جوش بوده است. این تصویری دقیق از افراد مظلومی است که علیه دولت دیکتاتورشان به پاخواسته‌اند.»

هیلی گفت: «جامعه بین المللی نقشی مهم در این خصوص دارد. آزادی‌هایی که در منشور سازمان ملل متحد ثبت شده‌اند، در ایران از بین رفته‌اند. ده‌ها نفر کشته و صدها نفر دستگیر شده اند.»

او ضمن درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این سازما ن در ژنو، گفت :«ما نباید سکوت کنیم، مردم ایران برای آزادی گریه می کنند. جامعه بین‌المللی نباید اشتباهی را که در سال ۱۳۸۸ انجام داد، دوباره مرتکب شود.»

 

  •  فرمانده سپاه فراخوان اعتراض‌ها را به یک «مسوول سابق» نسبت داد

سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در حالی‌که از اعتراض‌ها و تجمعات اخیر با عنوان  «فتنه ۹۶» نام برده است، فراخوان آن را به یکی از مسوولان سابق که از وی نامی نبرده، منتسب کرد.

محمد علی جعفری روز چهارشنبه ۱۳ دی در مصاحبه با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران، در مورد اعتراضات هفت روز گذشته در تهران و شهرهای مختلف، گفت: «این موضوع با فراخوان یکی از سایت‌هایی صورت گرفت که وابسته به شخصی است که این روزها زبان به مخالفت‌خوانی نسبت به اصل و ارزش‌های نظام گشوده است.» جعفری تاکید کرد: «نیروهای امنیتی درحال بررسی این مساله هستند و اگر به دخالت این مسوول سابق برسند قطعا متناسب با وضعیت و درخواست ناجا با او برخورد خواهند کرد.»

فرمانده سپاه پاسداران از معترضان با عنوان« اغتشاشگرانی» یاد کرده و گفت: «آنها از روز جمعه به بعد در مرکز فتنه بودند و همه آموزش دیده ضدانقلاب و منافقین بودند که دستگیر شدند و به شدت با آنان برخورد خواهد شد.» جعفری افزود: «نیروهای امنیتی به سرعت توانستند حلقه‌ها و سرحلقه‌های «فتنه گران» را شناسایی و دستگیر کنند.»

به نظر می‌رسد اشاره وی به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران باشد. این در حالیست که وی که روز ۷دی و در آغاز تجمعات و اعتراضات «نه به گرانی»‌ در بوشهر به سر می‌برد، اعلام کرد که «همه مراقب باشند، هر نوع تنش ودرگیری و یا حرکت خلاف و تهمت و افترا و تخریب محکوم است و ارتباطی با ما و ملت ندارد.»

 

  • راهپیمایی حکومتی؛ فضای امنیتی در تهران و ادامه تظاهرات در شهرستان‌ها

​در شماری از شهرهای ایران روز چهارشنبه، ۱۳دی‌ماه، راهپیمایی حکومتی برگزار شد. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران که برگزاری این راهپیمایی‌ها را در شهرهای مختلف بازتاب داده، آن را خودجوش توصیف کرده است.

پیش‌تر اما برنامه این راهپیمایی، از سوی «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» که معمولا تجمعات حکومتی را برنامه‌ریزی می‌کند، اعلام شده بود.

خبرگزاری تسنیم این راهپیمایی را پاسخ مردم به «هنجارشکنان و اغتشاش‌گران» و بیعت دوباره با «انقلاب و ولایت فقیه» توصیف کرده است. بسیاری این راهپیمایی را مشابه راهپیمایی حکومتی ۹دی توصیف می‌کنند که پس از انتخابات مناقشه برانگیز ۸۸ از سوی نظام برنامه‌ریزی شد.

این راهپیمایی درحالی برگزار شد که شهرهای مختلف ایران صحنه ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده مردمی است که تاکنون دست‌کم ۲۲ کشته برجای گذاشته و صدها تن بازداشت شدند.

در روزهای اخیر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ در ایران مسدود شده و سرعت اینترنت کاهش پیدا کرده و در برخی مناطق با اختلال مواجه است. در هفتمین روز اعتراض‌ها، گزارش‌ها از ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف ایران حکایت دارد. با آغاز تاریکی، معترضان در گوهردشت به خیابان‌ها آمدند و درگیری‌های پراکنده‌ای بین معترضان و نیروهای انتظامی اتفاق افتاد. در خرم‌آباد نیز شب گذشته معترضان به خیابان آمدند و شعار دادند: سید علی حیا کن، مملکت رو رها کن.

رسانه‌های حکومتی در ایران گزارش دادند که  در تهران و اصفهان آرامش نسبی برقرار است، با این حال تصاویر و گزارش‌های منتشرشده، از حضور گسترده نیروی امنیتی و پلیس در خیابان‌های تهران حکایت دارد.

طی روزهای گذشته بسیاری از مقام‌های امنیتی و قضایی ایران، اعتراض های اخیر را توطئه کشورهای خارجی نسبت دادند، و به معترضان هشدار دادند.

در اولین واکنش به اعتراض‌ها، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آن‌را به دشمنان نسبت داد و گفت که به‌زودی در این‌باره با مردم سخن خواهد گفت.

 

  • وزارت اطلاعات از دستگیری «قاتل شهروندان دورود» خبر داد

وزارت اطلاعات ایران، روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد فردی که «در ناآرامی‌های اخیر شهرستان دورود با همدستی متهمین دیگری اقدام‌به تخریب اموال عمومی و با سرقت خودروی آتش‌نشانی موجب قتل و جرح شهروندان بی‌گناه شده و سپس متواری و در توابع تهران مخفی گردیده بود»، دستگیر شد.

در این بیانیه آمده است: «نام‌برده دارای سوابق متعدد کیفری، ازجمله شرارت، سرقت، مزاحمت و تعرض به نوامیس مردم می‌باشد».

فرماندار شهرستان دورود، روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه اعلام کرده بود که در جریان اعتراضات، یکی از خودروهای آتش‌نشانی توسط افرادی، به‌زور گرفته می‌شود؛ این افراد، سپس این خودرو را در خیابان رها می‌کنند و این خودروی سنگین، دو نفر را زیر می‌گیرد که در اثر آن، یک فرد میانسال و یک نوجوان کشته می‌شوند.

 

  • ظریف: مردم ایران از حقشان برای مخالفت کردن استفاده می‌کنند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، اعتراضات خیابانی ایران را استفاده‌ی مردم این کشور از حقشان برای مخالف‌کردن دانست و نوشت که در کشورهای متحد آمریکا در منطقه، مردم از چنین حقی برخوردار نیستند

ظریف، سه‌شنبه‌شب (۱۲ دی‌ماه)، در توئیت جدیدی نوشت: «امنیت و ثبات ایران متکی به مردم این کشور است که بر خلاف مردم کشورهایی که دوستان صمیمی ترامپ در منطقه محسوب می‌شوند، حق رأی‌دادن و مخالفت‌کردن دارند. این حقوق که با تلاش فراوان به‌دست آمده، حفظ خواهد شد و به نفوذی‌ها اجازه داده نخواهد شد که با خشونت و ویرانگری، این حقوق را تخریب کنند».

 

 

 

  • طرح شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی ایران در تجمعات اعتراضی

کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود مربوط به تجمعات سه‌شنبه شب، ۱۲ دی‌ماه در آبادان است. در این تصاویر، تظاهرکنندگان با اشاره به رهبر ایران شعار می‌دهند: «سید علی ببخشید، دیگه باید بلند شید». معترضان در ادامه شعار می‌دهند: «زندانی سیاسی، آزاد باید گردد».

 

در تصاویر منتشر شده که گفته می‌شود مربوط به تجمع سه‌شنبه شب، ۱۲ دی‌ماه،  درخرم‌آباد است، جمعیت زیادی دیده می‌شود که درحال شعار دادن، در خیابان حرکت می‌کنند. این افراد با اشاره به رهبر ایران، شعار می‌دهند: «سید‌علی حیا کن، مملکتو رها کن».

 

در ویدئویی که گفته می‌شود مربوط به تهران است، جمعیت معترضان در شعار‌های خود، رهبر ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهند و می‌گویند: «ملت گدایی می‌کنه، آقا خدایی می‌کنه».

 

 

  • آرامش «نسبی» در تهران

درحالی وارد هفتمین روز اعتراضات خیابانی در ایران (چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه) شده‌ایم، که شمار شهرهایی که در روزهای گذشته، خیابان‌هایشان صحنه‌ی درگیری معترضان با نیروهای پلیس بوده، به ۷۰ رسیده است.   

خبرگزاری‌های دولتی ایران، سه‌شنبه‌شب، براساس گزارش‌های میدانی خود، از برقراری آرامش «نسبی» در خیابان‌های تهران، درپی تشدید تدابیر امنیتی خبر دادند؛ اما بنابر گزارش‌های مختلف، اعتراضات در بعضی شهرهای دیگر تا ساعات پایانی شب ادامه داشته است.

خبرگزاری ایلنا، ضمن گزارش از برقراری آرامش در خیابان‌های تهران، از حضور چشمگیر نیروهای یگان ویژه‌ی پلیس و لباس شخصی‌ها مقابل دانشگاه تهران و در حد فاصل میدان انقلاب اسلامی تا میدان فردوسی و بالاخص خیابان فخررازی تا ابوریحان، گزارش داده است.

از روز پنج‌شنبه هفتم دی‌ماه، درپی انتشار فراخوان تجمع «نه به گرانی» در فضای مجازی، صدها نفر از معترضان به گرانی، ابتدا در شهرهای مشهد، نیشابور و کاشمر دست به تجمع زدند؛ تجمعاتی که در بعضی موارد به خشونت کشیده شد و به دستگیری ۵۲ نفر در مشهد منجر شد. روز جمعه هشتم دی‌ماه نیز معترضان در شهرهایی دیگر مانند کرمانشاه، تهران و بیرجند تجمعاتی تشکیل دادند. با گسترده‌تر شدن دامنه‌ی این تجمعات از روز شنبه نهم دی‌ماه، اعتراضات مردمی، به دیگر شهرهای کوچک و بزرگ ایران نیز کشیده شد.

اگرچه عامل اصلی این اعتراضات، گرانی و فساد گسترده‌ی مالی و اداری در ایران عنوان شد، اما براساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و اظهارات شاهدان عینی، شعارها در ابتدا بیشتر اقتصادی بود، اما کم‌کم خواست‌های اجتماعی و سیاسی نیز در تجمعات مطرح شد و هرچه جلو می‌رویم، شعارهای اعتراضی، سیاسی‌تر می‌شود.

با ادامه‌ی اعتراضات خیابانی، برخورد نیروهای امنیتی با تجمعات روزبه‌روز خشونت‌آمیزتر و هشدارهای مسؤولان امنیتی کشور، جدی‌تر و تهدیدآمیزتر می‌شود.

براساس آمارهای رسمی منتشرشده، تاکنون حدود ۲۰ نفر در این اعتراضات کشته و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.

 

این خبر تکمیل می‌شود ...

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More