شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک تایمز: ایران و امریکا دارای منافع مشترک هستند

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) در سرمقاله امروز پنجشنبه 29 تیرماه خود که زیر عنوان «از جنگ با ایران پرهیز کنیم» منتشر شده است می‌نویسد حکومت تهران با تحریکات خود به این خصومت دامن می‌زند.

در این سرمقاله آمده است: «آخرین چیزی که آمریکا امروز به آن نیاز دارد یک جنگ جدید در خاورمیانه است. با این حال واژه‌ها و موضع‌گیری‌های تحریک‌آمیز و تهدیدات به عمل از سوی پرزیدنت ترامپ و مشاوران ارشد او و همینطور رهبران کشورهای عرب سنّی مذهب و برخی فعالان سیاسی در آمریکا، اكنون تنش‌ها را به سویی برده است که می‌تواند به یک نبرد نظامی میان آمریکا و ایران ختم شود.

حکومت تهران هم با اعمالی نظیر زندانی کردن «زیو وانگ» (Xiyue Wang) استاد دانشگاه پرینستون (Princeton University) و متهم کردن او به جاسوسی و پشتیبانی از رژیم بشاراسد در سوریه، درحقیقت به وقوع یک جنگ دامن می‌زند.

برای بسیاری از سیاستمداران آمریکایی، ایران، که از سال 1979 رابطه‌اش با آمریکا قطع شده است، مستحق یک تنبیه و به انزوا رفتن است. اما ایران و آمریکا در بسیاری موارد دارای منافع مشترک هستند. منافعی مانند همکاری در جنگیدن علیه نیروهای داعش، پس چرا از این ابزار دیپلماتیک استفاده نکنیم و مانند گذشته وارد یک گفت وگو برای حل اختلافات نشویم؟»

سرمقاله پس از ذکر موارد پیشین دیالوگ میان تهران و واشنگتن در مورد افغانستان و عراق می‌افزاید: «مقامات ارشد کاخ سفید حملات لفظی خود نسبت به ایران را افزایش داده‌اند و به تغییر رژیم این کشور اشاره کرده‌اند و این علیرغم تجربه‌هایی است که ما در مورد انجام چنین کاری در کشورهای عراق، لیبی و افغانستان درپیش رو داریم.

از انقلاب 1979 در ایران که یک رژیم مذهبی را روی کار آورده است رؤسای جمهوری آمریکا موضوع سرنگونی و تغییر رژیم تهران را کم و بیش مد نظر داشته‌اند. اما کارشناسان می‌گویند اکنون شاید از نظر زمانی و شرایط این بدترین موقعیت برای انجام این کار باشد زیرا دونالد ترامپ این ساده نگری را دارد که فکر می‌کند ایرانِ شیعه باعث و بانی همه مصیبت‌های خاورمیانه است. درحالی که چنین موضعی درحقیقت طرفداری از یک بخش از اسلام (سنّی) و به ضرر دیگری است.

نگرانی‌های ایران نسبت به تهدیدات علیه خود به هیچ‌وجه توجیه‌کننده اعمال آن در منطقه نیست.

رژیم این کشور هنوز بدون وقفه از حزب‌الله لبنان و گروه‌های تروریستی منطقه دفاع می‌کند، آمریکایی‌ها را زندانی می‌کند و قصد توسعه نفوذ خود در منطقه را دارد. اعضای دولت این کشور میان سیاست‌های تندروانه ضدآمریکایی و نیروهایی که قصد گفت‌وگو برای حل اختلافات را دارند تکه پاره شده است.

پرزیدنت ترامپ اشتباه فاحشی خواهد کرد اگر به جای گفت‌وگو با میانه‌روهای ایران ما را به سوی جنگ با آن کشور بکشاند.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More