شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی مخالفان آذری جهرمی، تبدیل وزارت ارتباطات به وزارت اطلاعات

 

در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات، با مخالفت جدی برخی نمایندگان مجلس روبرو شد که از سابقه اطلاعاتی او ابراز نگرانی کردند.

از جمله محمدعلی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ که در مخالفت با آذری‌جهرمی خواستار عدم رأی اعتماد به وی شد تا به گفته‌ی او وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به وزارت اطلاعات دوم تبدیل نشود. او از پنهان‌کاری آذری‌جهرمی هم انتقاد کرد و گفت: «یکی از ویژگی‌های آقای جهرمی پنهانکاری و عدم شفافیت ایشان است. همه وزرای پیشنهادی برنامه خود را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کردند. در برنامه ایشان تحصیلاتشان بر خلاف همه وزرای پیشنهادی دیگر اعلام نشده و تنها نوشته شده «دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه صنعتی آب و برق» و مشخص نیست تحصیلات ایشان در چه مقطعی است.»
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: «وزیر پیشنهادی ارتباطات با هفت سال سابقه حضور در این وزارتخانه توان چرخاندن این دستگاه عریض و طویل را ندارد.»
 

  • آذری‌جهرمی برای دسترسی مردم به گردش آزاد اطلاعات هزینه داده

محمدرضا رضایی کوچی، اما از جمله نمایندگانی بود که در موافقت با محمدجواد آذری‌جهرمی سخنرانی کرد و گفت که او هزینه‌های فراوانی برای دسترسی مردم به گردش آزاد اطلاعات و فضای مجازی داده است. این نماینده مجلس همچنین کاهش نرخ سرویس‌های ارتباطی به ویژه کاهش قیمت اینترنت خانگی توسط آذری جهرمی را در خور تحسین دانست. رضایی کوچی همچنین عملکرد‌ آذری‌جهرمی را  در حذف رفتارهای سیستماتیک، ایجاد فساد و مبارزه با قاچاقچیان ترافیک بین‌المللی، بهبود فرایندهای مالی را چشم گیر خواند و گفت که او بر مواد مربوط به وزارتخانه در برنامه ششم توسعه تسلط کاملی دارد.

سابقه محمدجواد آذری‌جهرمی در وزارت اطلاعات و سمت او در مدیریت شنود این وزارتخانه طی هفته‌‌های اخیر انتقاداتی به‌دنبال داشته است. از جمله کمپین بین‌المللی حقوق بشر در گزارشی از آنچه «سوابق مخدوش» وزیر پیشنهادی ارتباطات خوانده ابراز نگرانی کرده و از نقش او در شنود و استراق سمع شهروندان گفته است. این سازمان همچنین تصریح کرده که آذری‌جهرمی بازجویی برخی از زندانیان سابق سیاسی را به عهده داشته است.

همچنین در بررسی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی ، دو نماینده در مخالفت و سه نماینده در موافقت وزیر  محمد بطحائی، پیشنهادی آموزش و پرورش، سخنرانی کردند. 

 

 

  • از ظرفیت وزارت آموزش و پرورش استفاده شود

قاسم جاسمی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش از تاثیرگذارترین وزارتخانه‌های کشور است، از سند تحول بنیادین در این وزارت‌خانه انتقاد کرد و گفت: «این سند به‌عنوان سند مادر برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید رهبری هم رسیده است اما اجرای آن نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌هایی است که متاسفانه بدون توجه به آنها آغاز شده و آسیب‌های جدی را به آموزش و پرورش وارد کرده است.»
جاسمی با بیان اینکه امروز فارغ‌التحصیلان قدرت خلاقیت و کارآفرینی در جهت توسعه اشتغال و کسب و کار را ندارند، گفت:« اگر مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم رای داد ایشان از ظرفیت و پتانسیل این وزارتخانه استفاده کند و توقع می‌رود که بستری را فراهم نماید تا معلمان و دانش‌آموزان با آرامش به جایگاه واقعی خود برسند.»

 

  • کارنامه مثبت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ایجاد امکانات رفاهی و اجرای نظام رتبه بندی معلمان را از جمله کارنامه مثبت وزیر پیشنهادی علوم در زمان معاونتش در این وزارتخانه در دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش دارای مشکلاتی همچون وضعیت معیشتی معلمان، کمبود توسعه فضای آموزشی، کمبود اعتبارات، نبود مهندسی نیروی انسانی، عدم نقشه راه برای استفاده از نیروهای متخصص و ضعف در ساختار پذیرش نیروی انسانی است که این مشکلات در کنار نداشتن آمار واقعی از نیازهای آموزشی کشور نیاز به عزم جدی و ملی برای حل آن دارد.»
 

  • نیاز به ابرمردان و ژنرال‌ها در حوزه آموزش

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواستار اجرای طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش شد و گفت: «آموزش و پرورش وضعیت بحرانی دارد و ما معتقدیم که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم به عنوان وزارتخانه‌های بنیادین به ابرمرد و ژنرال نیاز دارند. آیا آقای بطحایی ژنرال است؟ آیا برنامه‌های ایشان پاسخگوی وضعیت بحرانی آموزش و پرورش است و چه برنامه‌ای برای این شرایط بحرانی پیش‌بینی شده است؟»
 

پس از پایان ساعت کاری مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر با اعلام علی لاریجانی رییس مجلس ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به فردا چهارشنبه ۲۴ مرداد موکول شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More