شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی بیش از ۷۰ اقتصاددان از چینش تیم اقتصادی کابینه دوازدهم

 

بیش از ۷۰ اقتصاددان از دانشگاههای ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار دقت در چینش کابینه شده‌ و نسبت به انتخاب سیاسی در تیم اقتصادی کابینه دوازدهم هشدار دادند.

به گزارش مهر، آنان در این نامه با استناد به اینکه اقصاد کشور در شرایط فعلی با چالش‌های جدی مواجه است، از رئیس جمهوری خواستند تا در چینش کابینه دوازدهم دقت کند.

آنها درنامه خود نسبت به استفاده از برخی نامزدها که این روزها در رسانه‌ها نامشان به‌عنوان اعضای تیم اقتصادی دولت در کابینه دوازدهم مطرح است، هشدار دادند که این افراد برای «پست‌های کلیدی اقتصاد» واجد شرایط نیستند.

امضاکنندگان نامه به حسن روحانی همچنین نوشته‌اند که از گروه یا فرد خاصی حمایت نمی‌کنند، اما خواستار تشکیل یک «تیم اقتصادی کارآمد و هماهنگ در دولت دوازدهم، برای مقابله با چالش‌های اقتصادی سهمگین موجود و آتی» هستند.
این اقتصاددانان در نامه خود گفته‌اند: «لازم است اعضای تیم اقتصادی دولت قادر باشند سیاست‌های پولی، ارزی، تجاری، مالی و مالیاتی هماهنگ و منطبق بر یک الگوی فکری منسجم را ساماندهی و اجرا نمایند.»

در نامه اقتصاددانان به حسن روحانی، به دو پست مهم رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس‌کل بانک مرکزی اشاره شده که به گفته‌ی آنان باید بتوانند سیاست‌های صحیح در سطح کل دولت اعمال نمایند. آنها در ادامه افزوده‌اند: «این افراد باید قادر باشند تا در مقابل درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی که در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی تدوین‌شده که در سطح دولت نیست، از جمله اعطای اعتبارات، اضافه برداشت وتخصیص بودجه، مقاومت نمایند.»
به باور امضاکنندگان این نامه، سیاست‌گذاران پولی و بودجه‌ای در کشور با رویکردشان باید موجب آرامش و اطمینان در بازار شوند. این نامه به خوش‌نامی سیاست‌گذاران اقتصادی دولت نیز اشاره کرده و گفته: «آنها باید در محافل علمی اقتصاد خوش‌نام باشند تا فرصت داشته‌باشند سیاست‌های اقتصادی دولت را به وضوح برای اقتصاددانان تشریح نمایند. ایشان باید بتوانند با تحلیل دقیق شرایط، توصیفی نزدیک به واقع از نتایج سیاست‌ها ارائه کنند و همراهی مردم و کارشناسان را با سیاست‌های دولت کسب نمایند.»

پیشتر و قبل از  برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز ده‌ها اقتصاددان در نامه‌ای در مورد وعده‌های انتخاباتی برخی نامزدها ابراز نگرانی کرده و در مورد سرنوشت اقتصاد ایران در صورت پیروزی آنها هشدار داده بودند. آنها اجرای این وعده‌ها را خارج از اختیارات قوه مجریه و در تعارض با اهداف اسناد بالادستی از جمله سند چشم انداز و برنامه ششم دانسته و گفته بودند دانش اقتصاد نشان می‌دهد که نمی‌توان در بلندمدت از طریق سیاست‌های حمایتی پخش پول، فقرزدایی کرد.

محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در کارزارهای انتخاباتی خود وعده چند برابر شدن میزان یارانه‌ها و ایجاد میلیون‌ها شغل در سال را داده بودند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More