شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی‌ها از بسته‌تر شدن فضای دانشگاه‌ها؛ تشکل‌های دانشجویی منتقد جدی غلامی

 

روز شنبه ۲۹مهرماه، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، پس از دو ماه تأخیر و نادیده گرفتن پیشنهادهای فراکسیون امید، «منصورغلامی» را به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد. گزینه‌ای که معرفی‌اش از همان آغاز، موجی از نقدها در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت.

محمود صادقی در این زمینه به ایلنا گفته بود: «اصلاح‌طلب‌ها  برای ۱۰ یا ۱۱ گزینه، رایزنی‌ کردند اما موفق نشدند.» وی گفته بود: «ما هر چه با مجموعه دولت، حوزه ریاست جمهوری و معاون اول در ارتباط با انتخاب فرجی دانا به عنوان گزینه پیشنهادی وزیر علوم رایزنی، پیگیری و اصرار کردیم نتیجه نداد و دوستان از این گزینه عبور کردند.» 

همچنین داود محمدی، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز پس از معرفی منصور غلامی، به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزیر علوم، با ابراز نارضایتی از این انتخاب، گفته است: «ما که به‌دنبال وزارت آقای فرجی‌دانا و توفیقی بودیم ولی به هر حال این‌طور نشد.» او می‌افزاید: «ما در فراکسیون امید و مجمع نمایندگان تهران در نامه‌ای تاکید کردیم که گزینه مورد نظرمان، دکتر فرجی است. ولی گویا به هر دلیل، نظر رییس‌جمهور این نیست.»

منصور غلامی که ریاست دانشگاه بوعلی‌سینای همدان را برعهده دارد، مورد انتقاد دانشجویان و اصلاح طلبان قرار دارد که می‌گویند او اقدامی در جهت زدودن فضای امنیتی دانشگاه انجام نداده و در زمان مدیریتش، حمایت مناسبی از فعالیت‌های دانشجویان نكرده است.

پیشتر نیز ده‌ها تشکل دانشجویی اصلاح‌طلب در بیانیه اعتراضی خطاب به حسن روحانی نسبت به معرفی منصور غلامی واکنش نشان دادند و هشدار دادند که نمی‌توان وزیری را که در شأن دانشگاه نیست، به اهالی آن تحمیل کرد. دانشجویان این تشکل‌های دانشجویی در بیانیه خود وعده‌های حسن روحانی برای تغییرات ساختاری در دانشگاه‌ها و تلاش برای از بین بردن فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌های کشور را یاد‌آور شدند و گفته‌اند: «با وجود احضار و بازداشت فعالان دانشجویی، تعطیلی نهادهای اصیل و باسابقه، بستن راه بر فعالین دانشجویی و سنگ‌اندازی در مسیر تحقق آرمان‌های جنبش دانشجویی، جذب غیرعلمی و غیراستاندارد هیأت‌های علمی و خانه‌نشین کردن اساتید برجسته و تلاش در جهت انحراف مسیر آموزش‌عالی با رویکرد پولی کردن آن و گسترش قارچ‌گونه‌ی مراکز پولی غیراستاندارد، به وعده‌های او خوشبین بوده‌اند.»
آنها در بیانیه‌ خود خطاب به روحانی گفته‌اند: «باید پرسید مدیریت این تغییرات ساختاری را که طبق وعده‌های شما در همان برنامه از مسیرهایی همچون «دانشگاه مستقل»، «دانشگاه تمدن‌ساز» و «دانشگاه امن و آزاد» تحقق می‌یابد، به چه کسانی می‌سپارید؟ به آن‌هایی که در کارنامه‌ی خود برخوردهای سلبی با دانشجویان داشته‌اند و در آزمون دانشگاه مردود شده‌اند؟ به آن‌هایی برای کسب این جایگاه هر دم به رنگی درمی‌آیند؟ یا آنان که به آرمان استقلال دانشگاه پایبند هستند؟ کسانی که امنیت دانشگاه را در تکثر و چندصدایی می‌بینند یا مرتجعانی که هرچند با ظاهری مقبول، در پی آرامش پادگانی و محدودیت نهادن بر آزادی در این نهاد حیاتی‌اند؟»

منصور غلامی در پاسخ به ابهامات  درباره عدم اجازه به تشکل‌های اصلاح‌طلب برای فعالیت در دانشگاه‌ها گفته است: «هنگامی که مسئولیت داشتم اجازه فعالیت به این تشکل‌ها را داده‌ام، اما ما برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی قانون و آئین‌نامه اجرایی داریم؛ وقتی قانون مصوب و آیین‌نامه اجرایی وجود دارد، طبعا در قالب همان قانون و آیین‌نامه کسی نمی‌تواند مجوز ندهد.»
گزینه پیشنهادی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا بعد از وزارت دوباره رویکرد اصلاح‌طلبانه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: «شرایط باید فراهم شود ما موضوع فعالیت‌مان در یک نهاد رسمی براساس قوانین، مقررات و اختیارات است، باید جلوی کارهای سلیقه‌ای را بگیریم و اجرای قوانین موجود را پیش ببریم، لذا تا جایی که بتوانم سعی خواهم کرد قوانین و مقررات را در این زمینه اجرایی کنم.»
در بیانیه‌ این تشکل‌های دانشجویی همچنین نسبت به رویکردها و برخوردهای قهری دانشگاه بوعلی همدان با دانشجویان انتقاد شده و آمده است: «در کادر مدیریتی دانشگاه و به طور اخص معاونت فرهنگی، افرادی را به کار گماشته‌اند که با سیاست‌های کلان دولت هم‌چون رویه‌های دیپلماتیک ضدیت آشکار داشته‌اند.»
منصور غلامی در واکنش، اعتراض‌های جاری را «جوسازی» خوانده و گفته است: «مدت زیادی است در عرصه مدیریت ‌کلان وزارت علوم نبوده‌ام و به همین علت عدم شناخت نسبت به بنده وجود دارد و مزید بر این جوسازی‌ها شده است. اشخاصی هستند که اعتراض و نقد دارند که قطعا ما از آن‌ها می‌خواهیم که نقدهایشان را ارائه دهند و اگر دارای منطق اجرایی بود، حتما عملیاتی خواهیم کرد؛ هر چند کسانی که مرا می‌شناسند جزو این اعتراض‌کنندگان و نقادان نیستند.»
دانشجویان منتقد در پایان بیانیه‌ی خود، خواستار زدودن فضای امنیتی از دانشگاه‌ها، دادن مجوز فعالیت به تشکل‌های دانشجویی، لغو محرومیت‌های تحصیلی دانشجویان ستاره‌دار، حفظ استقلال دانشگاه، مقابله با پولی شدن آموزش عالی و مبارزه با مدرک گرایی شده‌اند.

۲۸مهر محمود صادقی گفت که منصور غلامی، گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم با ایده‌آل‌های اصلاح‌طلبان  فاصله زیادی دارد.

بالا گرفتن مخالفت‌ها علیه وزیر علوم ناهمسو با دولت، بار دیگر انتقادها را از حسن روحانی افزایش داده است. با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره معرفی منصور غلامی، به‌عنوان گزینه‌ی پیشنهادی وزارت علوم و یک روز قبل از معرفی رسمی او توسط حسن روحانی، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به گزینش احتمالی غلامی، هشتگ # دانشگاه_تنهاست را در مخالفت با این انتخاب به راه انداختند.

 

منصور غلامی

 

منصور غلامی، از سال ۹۳ تاکنون رئیس دانشگاه بوعلی سینا در همدان است. او در رشته علوم باغبانی دکترا دارد و در سال‌های ۷۶ تا ۸۳ و سپس از سال ۹۳ تاکنون، رئیس دانشگاه بوعلی همدان بوده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، یکشنبه  ۷آبان، در مجلس برگزار می‌شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More