شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوبخت: اعتراض‌ها تا جایی که مخل امنیت ملی نباشد، می‌تواند ادامه یابد

 

اولین نشست خبری محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، با اصحاب رسانه، روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه، پس از اعتراض‌های گسترده در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و او گفت: «اعتراضات تا جایی که امنیت ملی را به خطر نیندازد می‌تواند ادامه داشته باشد.» با این حال نوبخت «اعتراض را از اغتشاش جدا دانست.»
به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدباقر نوبخت همچنین گفت: «قانون اساسی مرز بین اغتشاش و اعتراض را عدم اخلال در امنیت عمومی می داند. حتی کسانی که می خواهند با اغتشاش‌گران برخورد کنند باید درچهارچوب قانون باشد.» وی افزود: «در برخورد با اغتشاشات هم باید در چارچوب قانون رفتار کرد. آن‌ها که مخل امنیت ملی شوند و به اموال عمومی ضربه بزنند از نظر قانون مجرم و محکوم هستند، به‌خصوص این‌که این آسیب به جان شهروندان برسد.»

سخنگوی دولت گفت: «با توجه به تفاوت اعتراض و اغتشاش دستورالعمل‌هایی که ما داریم بر اساس مبانی نظری دولت با آن مواجه می شویم، نخست منشور حقوق شهروندی و دیگر اصول امنیت ملی که در قانون اساسی تعریف شده است.»
وی ادامه داد: «دولت به عنوان پایبندی خود به حقوش شهروندی همه آحاد کشور چه کسانی که به این دولت رای دادند و چه کسانی که رای نداده اند، این حق را به رسمیت می شناسد و چنانچه تجمع‌ها مختلف در زمان‌های گذشته رایج و مشخص بوده است.»

سخنگوی دولت با اشاره به تجمع‌هایی که درواکنش به مشکل سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری و بازنشستگان که پیش از این برگزار شده بود، گفت: «در پاره‌ای موارد با آغوش باز از این تجمع‌ها استقبال و دعوت شد تا با مسئولین نظام صحبت کنند و تلاش شد آنچه دولت می تواند، انجام دهد و در ابتدا هم دولت عذرخواهی کرد که چرا باید چنین اتفاقی بیافتد تا این گونه دلایل مطرح شود.»
با این حال نوبخت گفت: «آنچه مخل امنیت ملی شود و به منافع شخصی و عمومی آسیب بزند از منظر قانون جرم است و کسانی که مرتکب شوند در پیشگاه ملت و قانون محکوم هستند به‌خصوص این که این آسیب به جان شهروندان برسد.»

اعتراض‌های گسترده در ایران روز سه‌شنبه۱۲ دی، وارد ششمین روز خود شد. این تجمع‌ها و اعتراض‌های خیابانی روز پنجشنبه گذشته با محوریت مطالبات و شعارهای اقتصادی و معیشتی آغاز، اما به‌سرعت سیاسی شد و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد. اعتراضات در تهران و بسیاری از شهرها‌ی دیگر ادامه یافت و در تعدادی از آن‌ها با دخالت مأموران امنیتی به خشونت گرایید. معترضان شعارهایی را علیه رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری، رئیس قوه قضائیه، سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی سردادند. تاکنون ۲۱نفر در اعترضات اخیر ایران کشته شدند. علی‌اصغر ناصربخت، معاون فرمانداری تهران نیز روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه، گفت: ۴۵۰ نفر در سه روز گذشته بازداشت شدند.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در اولین واکنش نسبت به تجمعات و اعتراض‌های ۶ روز اخیر مردم  در شهرهای مختلف،  وقایع جاری را به «دشمنان ایران» نسبت داد و گفت دشمنان ایران با ابزارهای گوناگون هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More