شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوبخت ارتباط میان بدهی بریتانیا با پرونده نازنین زاغری را رد کرد

 

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت حسن روحانی ، روز سه‌شنبه ۳۰آبان، در پاسخ به سوالی درباره گمانه‌ها درخصوص معاوضه نازنین زاغری در قبال گرفتن بدهی ایران از بریتانیا، گفت: «این موضوع بحثی قضایی است که توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اقدام قانونی انجام شده، ولی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا بدهی‌هایی به ایران دارند که به دنبال استیفای حقوق خود هستیم و این موضوع هیچ ربطی به هم ندارد.»

در همین حال روزنامه تلگراف، چاپ لندن، روز پنج‌شنبه ۲۵آبان، به نقل از برخی منابع گزارش دادند که بریتانیا قصد دارد در قبال آزادی نازنین زاغری، ۴۰۰ میلیون پوند بدهی مربوط به یک قرارداد معوقه تسلیحاتی را به ایران بازپرداخت کند. با این حال مقام‌های ایران و بریتانیا هرگونه ارتباط بین این دو موضوع را رد کردند.

هم‌زمان مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز درهمین زمینه و در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: « در روزهای اخیر این موضوع مطرح شده که انگلیسی‌ها قرار است مبلغی را برای نازنین زاغری بپردازند در حالی که این بدهی انگلیس به ایران است و ربطی به موضوع نازنین زاغری ندارد و ما آن را کاملا رد می کنیم.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی در مورد اخبار برخی از رسانه‌های بریتانیایی مبنی بر پرداخت بدهی دولت بریتانیا به ایران و تلاش آنها برای ارتباط این موضوع با پرونده نازنین زاغری گفت: «پرونده خانم نازنین زاغری در دادگاه ایران بررسی و پس از طی مراحل حقوقی لازم ، برای ایشان محکومیت صادر شده است.»
وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از مدتها قبل برای دریافت حقوق حقه مردم ایران از دولت انگلیس تلاشی وافر و مذاکرات طولانی و مفصلی داشته و این موضوع را از طرق مختلف پیگیری کرده است، تاکید کرد: «پرونده خانم نازنین زاغری و موضوع پرداخت بدهی دو مساله جدا از یکدیگر هستند و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، نیز روز جمعه ۲۶آبان، در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که این مبلغ «طی روزهای آینده» به حساب بانک مرکزی منتقل خواهد شد. بعیدی‌نژاد ضمن انتقاد از رسانه‌هایی که به گفته او از «این دعوای حقوقی چهل ساله» اطلاع نداشته‌اند، مبلغ بدهی را «۴۵۰ میلیون پوند» اعلام کرد.

نازنین زاغری که بیش از یک سال و نیم پیش به همراه کودک دوساله‌اش برای دیدار با خانواده و گذراندن تعطیلات نوروزی، به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. او اکنون در حال سپری کردن حکم مجازات پنج سال زندان است که به جرم "تلاش برای براندازی" برای او صادر شده است. بازداشت و زندانی‌شدن نازنین زاغری بر روابط ایران و بریتانیا سایه افکنده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More