شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نمایندگان مجلس خواستار توضیح در زمینه «خودکشی» زندانیان شدند

 

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی از وزرای اطلاعات و دادگستری خواسته‌اند تا به پرونده مرگ برخی از زندانیان کشور از جمله کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست، رسیدگی کنند.

قاسم میرازیی نکو، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه، روز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه اعلام کرد که ۴۳ نماینده خواستار توضیح درباره مرگ این زندانیان شده‌اند. او  به خبرگزاری ایلنا گفت که در پی درگذشت مشابه چند نفر از زندانیان در یکی، دو ماه اخیر در زندان‌های مختلف کشور، ضرورتی است که طبق اصول ۳۲ و ۳۹ قانون اساسی، نسبت به حقوق زندانیان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی با اشاره به چند نفر از زندانیانی که به گفته مقامات ایران در زندان خودکشی کرده‌اند، از وزرای اطلاعات و دادگستری خواست که  به‌صورت شفاف به جامعه و مجلس پاسخ دهند که علت مرگ آن‌ها چه بوده و به چه دلیل شاهد موارد مشابه در زندان‌های مختلف کشور هستیم.

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، خواستار ارائه توضیحات وزرای اطلاعات و دادگستری درباره خودکشی کاووس سیدامامی در زندان و همچنین اتهام جاسوسی وی شد.

همسر کاووس سیدامامی روز جمعه ۱۹ بهمن‌ماه به زندان احضار شد و به او گفته شد که همسرش در زندان خودکشی کرده است.

 

 

سید امامی به همراه چند تن دیگر از فعالان محیط زیست، در تاریخ ۴ بهمن‌ماه به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود.

کواکبیان در پایان جلسه علنی بعدازظهر روز دوشنبه در مجلس با اشاره به فصل سوم قانون اساسی درمورد حقوق ملت گفت که چند روز قبل تعدادی از فعالان محیط زیست را دستگیر کردند که ما اساساً خبردار نشدیم.

این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مرگ سید امامی وهمچنین پرونده جاسوسی وی، خواستار توضیحات کافی از سوی وزرای اطلاعات و دادگستری شد و افزود: «اگر جاسوسی بوده، ایشان با کدام سرویس خارجی در ارتباط بوده است و اگر خودکشی صورت گرفته چرا مسؤولین زندان دقت نمی‌کنند که این حوادث در زندان اتفاق نیفتد».

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس نیز نسبت به خبر «خودکشی» کاووس سیدامامی در بازداشتگاه واکنش نشان داد. به گزارش وب‌سایت فراکسیون امید، عارف روز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه گفت که طبیعتا فردی که بازداشت می‌شود باید تحت مراقبت و نظارت باشد و اگر عواملی که ناظر بودند قصور کردند، باید با آنها برخورد شود.

او از دادستان و نهادهای نظارتی در قوه قضائیه خواست، هرچه سریع‌تر گزارشی در این باره ارائه دهند.

روز شنبه ۲۱ بهمن‌ماه عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران از «شناسایی و دستگیری چند نفر به اتهام ارتباط با یک پرونده جاسوسی در ایران» خبر داد و گفت: «این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی، اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک را جمع آوری می کردند».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز دوشنبه ۲۳ بهمن، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره علت مرگ مشکوک کاووس سیدامامی گفت: «فعلاً در حال بررسی هستیم تا ببینیم چگونه اتفاق افتاده است، من هم شنیده‌ام ایشان خودکشی کرده‌اند اما هنوز از جزئیات آن اطلاع ندارم».

 

  • گفت‌وگو با علی‌اصغر رمضانپور  در  خصوص دستگیری‌های اخیر فعالان محیط زیست

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More