شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشنال اینترست: رهبران ایران بازی میانه‌رو-تندرو را کنار گذاشته‌اند

 

اندیشکده‌ی آمریکایی «نشنال اینترست»، در تحلیلی پیرامون واکنش رهبران ایران نسبت‌به کشته‌شدن علی عبدالله صالح، رئیس‌ جمهوری پیشین یمن، می‌گوید که آن‌ها درمورد تحولات منطقه، موضع‌گیری‌های متفاوت خود را که به‌صورت «پلیس خوب و پلیس بد» ارائه می‌کردند، کنار گذاشته‌اند و دیگر حمایت آشکار از شبه‌نظامیان هوادار خود و پیش‌برد استراتژی خودشان ازطریق خشونت را حاشا نمی‌کنند.

در این مقاله‌ی تحلیلی که روز پنج‌شنبه ۱۶ آذرماه منتشرشده، آمده است:

تأیید دسته‌جمعی رهبران سیاسی ایران از قتل علی عبدالله صالح، نشان می‌دهد که برنامه و اهداف مرتبط با توسعه‌گرایی و نفوذ این کشور در منطقه، از حمایت همه‌ی جناح‌های حکومتی برخوردار است.

قتل علی عبدالله صالح که به‌دست حوثی‌های هوادار ایران انجام گرفته است، ازسوی حسن روحانی، رئیس جمهوری، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران و حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان، به‌عنوان سخنگوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، یک‌صدا مورد استقبال و تأیید قرار گرفته است.

محمدعلی جعفری حتی اعلام کرده که کشته‌شدن صالح، در راستای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی است و افزوده که متحدان ایران در سوریه، یمن و بحرین، از تجربه‌ی انقلاب اسلامی، الهام می‌گیرند.

علی‌اکبر ولایتی، از مقاماتی که سال‌هاست مورد اعتماد و محرم علی خامنه‌ای محسوب می‌شود، اعلام کرده که با کشته‌شدن صالح، «توطئه‌ی کودتای عربستان شکست خورده است».

این واکنش جناح‌های مختلف در ساختار سیاسی حکومت ایران، نشان می‌دهد که آن‌ها دیگر داشتن یک چهره‌ی روابط عمومی در زمینه‌ی امور منطقه‌ای را کنار گذاشته‌اند.

در گذشته، معمولاً رئیس‌ جمهوری و وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، با ابراز عقاید حساب‌شده درمورد خشونت‌ها و افراط‌گرایی‌های اعمال‌شده در منطقه ازسوی نیروهای شبه‌نظامی زیردست خود، یک چهره‌ی متعادل را به‌نمایش می‌گذاشتند.

اما اکنون، مجموعه‌ای از عوامل که به یک‌باره شکل گرفته و تحول پیدا کرده، موضع‌گیری‌های حکومت ایران را عوض کرده است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران، تصمیم گرفته است که یک جبهه‌ی متحد از جناح‌های خود را به‌نمایش بگذارد و دیگر به این موضوع باور ندارد که خودداری از پشتیبانی کامل از شبه‌نظامیان دست‌نشانده‌اش در ملاءعام و یا محکوم کردن خشونت و خونریزی به‌زبان دیپلماتیک، در خدمت اهداف استراتژیک آن کشور، عمل خواهد کرد.

البته هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا اظهار رضایت ایران از کشته‌شدن صالح، در درازمدت، منافع آن کشور را در خاورمیانه تأمین خواهد کرد، یا خیر؛ اما دیگر مشخص شده که حکومت جمهوری اسلامی ایران، چهره‌ی عمومی خود را تغییر داده است.

آن حکومت، تا امروز به داشتن این دو چهره نیاز داشت، اما حالا که تکه‌پاره‌شدن منطقه به نفع آن شده است، دیگر نیازی به این تظاهر نمی‌بیند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More