شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره "انتقال سفارت آمریکا به قدس"

 

وزیران خارجه کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب، شنبه آینده، هجدهم آذر، نشست اضطراری درباره تصمیم آمریکا به انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس، برگزار خواهند کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است تا ساعاتی دیگر، دستور انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را صادر کند و همزمان اعلام کند که آمریکا، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه عرب، به درخواست فلسطین و اردن و موافقت مراکش صورت می‌گیرد. نشست‌های اضطراری وزیران خارجه اتحادیه عرب، به درخواست یک کشور عضو و موافقت دو کشور دیگر، صورت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، نماینده فلسطین در اتحادیه عرب گفته که"وزیران خارجه کشورهای عربی، در نشست اضطراری روز شنبه آینده، اقدامات لازم را درباره تغییر موضع آمریکا که به وضعیت قانونی و تاریخی قدس آسیب می‌رساند، بررسی خواهند کرد."  
دولت خودگران فلسطین به رهبری محمود عباس، تصمیم احتمالی ترامپ به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را "نقض آشکار قانون بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت" خواند.
اتحادیه عرب، روز گذشته، در پایان نشست نمایندگان دائم کشورهای عربی در قاهره با صدور بیانیه‌ای آمریکا را به در پیش گرفتن "نقش بی‌طرفانه" جهت دست‌یابی به صلح جامع و پایدار در خاورمیانه، فراخواند.
در بیانیه اتحادیه عرب آمده که "هر گونه تصمیمی درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائيل، تجاوزی آشکار علیه امت عرب، حقوق ملت فلسطین و نقض خطرناک قانون بین‌الملل خواهد بود".
بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت، اسرائيل بیت‌المقدس را در سال ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورد. دولت اسرائیل بعدها قدس شرقی را به بخش غربی ملحق کرد و آن را "پایتخت یکپارچه و همیشگی" خود، خواند.
از سال ۱۹۹۵، کنگره آمریکا به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس رأی داد. از آن زمان تاکنون، روسای جمهور آمریکا، هر شش ماه یک بار اجرای تصمیم کنگره این کشور را به تأخیر می‌انداختند.
تاکنون شماری از رهبران مهم کشورهای عربی و اسلامی، از جمله عربستان سعودی، ترکیه، ایران، اردن و مصر، به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، هشدار داده‌اند.
برخی کشورهای اروپایی، از جمله بریتانیا و فرانسه، نیز درباره تصمیم دولت آمریکا، اعلام نگرانی کرده‌اند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More