شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشریه ریزن: رسانه‌های اجتماعی سانسور حکومتی ایران را شکست داده‌اند

 

نشریه ریزن (Reason) که در پشتیبانی از آزادی افکار و مبارزه با اختناق حکومت‌های دیکتاتوری منتشر می‌شود، به نقل از آمار مجله Digital Editor می‌نویسد رسانه‌های اجتماعی توانسته‌اند سانسور حکومتی در ایران برای جلوگیری از تبادل اطلاعات و خواسته‌های سیاسی-اجتماعی را شکست بدهند.

در این گزارش که روز پنجشنبه دوم فروردین ماه منتشر شده آمده است که در هفته جاری مقامات دولت ایران به تصمیمات جدیدی برای محدود کردن رسانه‌های اجتماعی روی آورده‌اند.

محمد جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، در دی‌ماه و پس از اوج‌گیری تظاهرات ضددولتی صحبت از نیاز به ممنوع کردن رسانه‌های پیام‌رسانی کرده بود. به گفته او، شورای عالی امنیت ملی ایران تصمیم گرفته است در کنار سایر اقدامات امنیتی، دسترسی همگانی به فضای مجازی را محدود سازد. او البته اضافه کرده بود که برخی از مقامات حکومتی به‌جای رسیدگی به ریشه نارضایتی مردم قصد دارند فضای مجازی را مقصر معرفی کنند.

این گزارش می‌افزاید محمد جهرمی همان موضع حسن روحانی را در مورد حوادث هفته‌های جاری در ایران بیان کرده است که سرکوب آزادی‌های اساسی و بستن رسانه‌های اجتماعی را چاره کار نمی‌داند.

بر اساس این گزارش یک چنین موضع‌گیری‌ها و سخنانی از سوی مقامات حکومت جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که در ایران، کشوری که نهادهای منتخب مردم می‌بایستی از نهادهای غیرمنتخب حکومتی پیروی کنند، موضوع آزادی‌های اساسی تا چه حد در میان مردم کشور مطرح و دنبال می‌شود.

جای تردیدی نیست که گسترش رسانه‌های اجتماعی در ایران عامل اصلی این تحول اجتماعی بوده است، زیرا بر مبنای آمار منتشره بیش از ۴۰ میلیون ایرانی عضو این رسانه‌ها، به ویژه تلگرام هستند.

از آن گذشته بیش از ۹ هزار شرکت ایرانی با استفاده از تلگرام با مشتریان خود در ارتباط هستند و 25 درصد جمعیت کاربران ایرانی برای گریز از هرگونه محدودیت‌ دولتی دارای شبکه‌های خصوصی استفاده از اینترنت هستند.

اکنون مشخص شده است که تظاهرات ضددولتی دی‌ماه که به کمک رسانه‌های اجتماعی گسترش یافت، خود به عاملی برای فشار بر روی حکومت برای هرچه آزادتر و قابل دسترس‌تر بودن این رسانه‌ها، منجر شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More