شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشریه‌ی «هیل»: ترامپ نباید درس‌های جنگ ایران و عراق را فراموش کند

 

نشریه‌ی «هیل»، نزدیک‌به محافل سیاسی آمریکا، امروز، سه‌شنبه ۱۳تیرماه در مقاله‌ای، از دونالد ترامپ خواسته است که در تعیین سیاست کاخ سفید نسبت‌به ایران، درس‌های جنگ این کشور با عراق را نادیده نگیرد.

«هیل» می‌نویسد: «چهاردهم ژوئیه، دو سال از امضای توافق هسته‌ای با ایران می‌گذرد. در شرایطی به سالگرد این واقعه نزدیک می‌شویم که دولت دونالد ترامپ در حال بررسی تعیین سیاست خود نسبت‌به ایران است. مسلماً موضوع توافق هسته‌ای و موضع‌گیری درمورد آن، بخشی مهمی از این سیاست جدید آمریکا خواهد بود. با این حال، اکنون مشخص شده است که طرح تغییر رژیم، یکی از اهداف این سیاست جدید خواهد بود».

«هیل» می‌افزاید: «در نگاه اول، موضوع جنگ ایران و عراق، ظاهراً ربطی به توافق هسته‌ای ندارد؛ چرا که این جنگ در سال‌های ۸۰میلادی بود و به‌طور رسمی هیچ‌یک از کشورهای غربیِ طرفِ توافق هسته‌ای با ایران، در این جنگ شرکت نداشتند.

با این حال، خاطره‌ی این جنگ که ایرانی‌ها از آن به‌عنوان «دفاع مقدس» یا «جنگ تحمیلی» یاد می‌کنند، هنوز در یاد آنها مانده است. امروز پس از گذشت سی سال از پایان آن جنگ، هنوز آثار و عواقب آن، در تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشور، به‌ویژه آنجا که مربوط‌به امنیت ایران می‌شود،  نقش مهمی بازی می‌کند.

با اینکه نتیجه‌ی این جنگ برای ایران یک فاجعه بوده، اما جمهوری اسلامی دو درس کلیدی از آن گرفته است که تا امروز بر تصمیم‌گیری رهبران آن سایه انداخته است.

نخست آنکه ایران پس از پایان جنگ نسبت‌به ایالات متحده‌ی آمریکا و نظم جهانی هیچ اعتمادی ندارد؛ دوم آنکه ایران از این جنگ آموخته است که برای حفظ خود، به هیچ کشوری جز خودش نباید اعتماد کند.

موضع‌گیری و زبان سختی که ترامپ در مورد توافق هسته‌ای به‌کار می‌برد، این عقیده را در میان ایرانیان تقویت کرده است که آمریکا نهایتاً اجازه نخواهد داد تا آنها از ثمرات توافق هسته‌ای بهره‌ای ببرند.

ابهام در مورد آینده‌ی این توافق، اثرات منفی خود را بر روی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و تجاری کشور گذاشته و بازار ایران را به حالت پا درهوا درآورده است. در این میان، تهدید احتمال وقوع یک جنگ هم باتوجه به تصمیم اعلام‌شده‌ی واشنگتن برای تغییر رژیم، شدت گرفته است.

در دومین سالگرد توافق هسته‌ای، ایالات متحده‌ی آمریکا می‌تواند برمبنای اعلام تعهد خود به آن، کانال‌های ارتباطی مهمی را برای گفت‌وگو با ایران بر سر مسائل مورد اختلاف بگشاید و از این راه، هم به تغییر رفتار ایران و هم به منافع امنیت ملی آمریکا دست یابد».

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More