شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون: نمی‌توانم از شرکت توتال بخواهم خود را از تجارت با آمریکا کنار بکشد

 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روسیه گفت که شرکت‌های فرانسوی خود در مورد نحوه تعامل با تحریم‌های آمریکا تصمیم می‌گیرند و او نمی‌تواند از توتال بخواهد از تجارت با آمریکا کنار کشد.

به گزارش رویترز، روز جمعه ۴ خرداد، روسای جمهور فرانسه و روسیه در یک نشست مشترک در حاشیه «نشست بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ»، که در روسیه برگزار می‌شود، در مورد برجام اظهار نظر کردند.

امانوئل مکرون ضمن اشاره به دلیل عدم رضایت ترامپ از برجام به دلیل اینکه این توافق محصول دولت باراک اوباما بود، گفت که امیدوار است دونالد ترامپ به مذاکرات توافق هسته‌ای ایران برگردد.

او همچنین افزود که شرکت‌های فرانسوی خود می‌توانند تصمیم بگیرند چگونه به تحریم‌های آمریکا علیه تهران، که قرار است به زودی اعمال شوند،  واکنش نشان دهند.

مکرون گفت که او نمی‌تواند از شرکت توتال بخواهد خود را از حوزه تجاری آمریکا کنار بکشد.

مکرون با تاکید بر روابط پایدار و قوی خود با ترامپ، به رغم  وجود اختلاف‌نظرها، افزود که او بایستی با رئیس‌جمهور آمریکا بر اساس وظیفه،  تعامل کند.

مکرون همچنین خطاب به پوتین گفت که فرانسه در حوزه امنیتی و دفاعی هم‌پیمان خود،  آمریکا را تنها نخواهد گذاشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز ضمن تاکید بر اینکه تصمیم ترامپ برای خروج از برجام به منظوراجرای وعده انتخاباتی بود، گفت که ترامپ راه رسیدن به یک توافق با ایران را نمی‌بندد.

پوتین همچنین با توصیف تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای به عنوان «بن‌بست»، افزود که در صورت لغو برجام همه ضرر خواهند کرد. او گفت که تحریم‌ها علیه ایران آسیب‌زا خواهند بود.

پوتین با انتقاد از آمریکا برای بیرون رفتن از توافق‌نامه‌های بین‌المللی افزود که رهبران آمریکا نبایستی پس از هر انتخابات پیمان‌های بین‌المللی را تغییر دهند.

رئيس‌جمهور روسیه در این نشست همچنین با اشاره به برجام، ضمن دعوت همه به آرامش و نیز تلاش برای یافتن راه‌حل از طریق گفت‌وگو، تاکید کرد که وادار کردن ایران به خروج از برجام به امنیت اسرائیل کمکی نخواهد کرد.

 

گفت‌وگو با نادر اسکوئی درباره منفعت ماندن کشورهای اروپایی در برجام بدون وجود کمپانی‌های اروپایی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More