شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مولوی عبدالحمید: ممکن است در آینده از اصولگرایان حمایت کنیم

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه سنی‌های زاهدان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه شهروند که روز چهارشنبه ۲۲شهریورماه منتشر شده از تغییر رویکرد در انتخابات آینده سخن گفته و تاکید کرده که اگر دولت حسن روحانی انتظارات برای رفع تبعیض علیه این اقلیت دینی را برآورده نکند، ممکن است در انتخابات آینده از اصولگرایان حمایت کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در این گفت‌وگو تاکید کرده که «اهل سنت در گذشته از اصلاح‌طلبان حمایت کردند، به این امید که در جامعه تحول به وجود بیاید و اصلاح صورت گیرد. در دو دوره ریاست‌جمهوری روحانی هم در حد وسیع حمایت کردند. در دور دوم، اهل سنت خیلی هماهنگ در صحنه آمدند و حتی ما گزارش داریم کسانی که در طول ۳۸‌سال پس از پیروزی انقلاب در انتخابات شرکت نکرده بودند، در این انتخابات برای نخستین‌بار رأی دادند و استدلال می‌کردند که چون شما (من) گفتید، بیایید رأی بدهید، ما هم احساس مسئولیت کردیم. اهل سنت هم درحاشیه کشور هم در کلانشهرها، همه آمدند و رأی دادند و حتی بر مشارکت برادران شیعه هم تأثیرگذار بودند.»

مولوی عبدالحمید با تاکید بر اینکه برگ برنده حسن روحانی، آرای اهل سنت بود افزود: «انتظار ما این است که تحولی در مناطق سنی‌نشین صورت بگیرد.»

او از حضور یک سفیر اهل سنت در دولت اول آقای روحانی استقبال کرده اما آن را کافی ندانسته است: «در چهار‌سال اول دوره اعتدال، تحولاتی در برخی مناطق بوده و در برخی موارد هم افرادی از اهل سنت را به کار گرفتند. تحولاتی بوده هرچند که ضعیف بود. » او گفت که «انتظار بود که اهل سنت در کابینه حضور پیدا کنند که صورت نگرفت ولی امید است که در معاونان وزرا، استانداران و سفرا اهل سنت به کار گرفته شوند.»

مولوی عبدالحمید در این مصاحبه همچنین به ملاقاتی اشاره می‌کند که او در جریان رقابت‌های انتخاباتی با ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشته است. به گفته‌ی وی طی این دیدار برخی اصولگرایان به مولوی عبدالحمید گفته‌اند، شما این چند دوره اصلاح‌طلبان را تجربه کردید و برای شما کاری نکردند. این بار اصولگرایان را تجربه کنید و ببینید آنها برای شما چه کاری انجام می‌دهد.

 

عبدالستار دوشوکی

 

عبدالستار دوشوکی، فعال سیاسی ایرانی مقیم لندن و رئیس مرکز مطالعات بلوچستان، استراتژی تازه مولوی عبدالحمید را هوشمندانه توصیف می‌کند  و در این باره به وب‌سایت ایران‌اینترنشنال می‌گوید: «این نه یک چرخش سیاسی و بنیادی، بلکه یک تاکتیک هوشمندانه است تا اهل سنت به کمک این استراتژی ثابت کنند که اگر خواستند بعد از ان انتخابات را تحریم کنند، بگویند ما همه راه‌ها و گزینه‌های ممکن را آزمایش کردیم و به همین دلیل انتخابات آینده را تحریم می‌کنیم» او ادامه می‌دهد که «اگر اصولگرایان  هم نتوانند خواسته‌های  أهل سنت را برآورد ه کنند، این می‌تواند  گام مهمی باشد برای اهل سنت که ما هر راه مسالمیت آمیز حمایت کردیم و از این زاویه اهل سنت در جایگاه مهمتری قرار خواهند گرفت.»
این فعال سیاسی درباره وعده‌های اصلاح‌طلبان در مبارزات انتخاباتی از سوی نامزد این جریان سیاسی گفت: «واقعیت این است که آقای روحانی در دولت اول خودشان در بیانیه ۱۰ ماده‌ای که ارائه دادند، وعده‌های فراوانی به اهل سنت دادند که هیچ‌کدام از آنها محقق نشد. در دور دوم مبارزات انتخاباتی ایشان تیم ایشان بخصوص آقای جهانگیری قول دادند که در دوره بعد ریاست جمهوری آقای روحانی ضعف‌ها و کاستی‌های موجود برطرف خواهد شد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه دولت دوازدهم نه تنها مولوی عبدالحمید را به مراسم تحلیف دعوت نکرد، بلکه هیچ‌گونه وزیر، معاون استاندار یا مدیریت‌های کلان از اهل سنت انتخاب نشد و این وعده‌ها فقط در حد حرف باقی ماند.

این فعال حقوق بلوچستان این رویکرد دولت حسن روحانی را برای اهل سنت مایه نگرانی و دلسردی خواند و گفت که «حرف آقای مولوی عبدالحمید این است که ما به اصلاح‌طلبان اعتماد کرددیم  اما اصلاح‌طلبان زمانی که به رأی ما احتیاج دارند، به سراغ ما می آیند، اما به محض آن‌که انتخابات پایان می گیرد، حتی به تلفن‌های اهل سنت هم پاسخ داده نمی شود.»
در همین زمینه مولوی عبدالحمید با بیان اینکه اهل سنت به هیچ جریانی در کشور وابسته نیست، گفته است اول فکر می‌کنیم چه کسانی به نفع کل کشور هستند و دوم این که چه کسی به منافع اهل سنت که دچار تبعیض و محرومیت هستند، نزدیک است. او تاکید کرده که با دستور اخیر رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره رفع تبعیض، دیگر هیچ عذری قابل قبول نیست. پیشتر آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌ی مولوی عبدالحمید و درخواست وی برای رفع تبعیض گفت که همه ارکان نظام جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی، روا ندارند. بعد از آن مولوی عبدالحمید گفت که براساس دستور آیت‌الله خامنه‌ای تکلیف شرعی و قانونی همه مسئولان لشکری و کشوری را تبیین و حجت را بر همه تمام کرد.

عبدالستار دوشوکی در پاسخ به این سوال که آیا میان نامه‌های اخیر مولوی عبدالحمید به آیت‌الله خامنه‌ای و پاسخ وی به آن و اعلام این رویکرد جدید ارتباطی می‌بیند و به نظر شما آیا توافقی ضمنی میان آنها صورت گرفته؟ پاسخ داد: «من گمان نمی کنم که توافقی پشت این نامه‌ها وجود دارد. آنچه مولوی‌عبدالحمید می گوید با واقعیات جامعه سازگاری دارد. اصلاح طلبان می‌گویند ما همه هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ّ و غم‌مان این است که از اهل‌سنت استفاده کنیم اما اصولگرایان مورد حمایت رهبر این اجازه را نمی‌دهند. مولوی عبدالحمید می‌خواهد با این نامه ثابت کند که اگر واقعا اطلاح طلبان می‌خواهند اهل سنت را در مدیریت‌های کلان مشارکت دهند، با این نامه و دستور رهبری بهانه ای باقی نمی‌گذارد تا از اهل سنت استفاده نشود. با این استراتژی اهل سنت اجازه می‌دهد تا اعترضات تلفنی مراجع تقلید و مخالفان اهل سنت علنی شود و آنها درمقابل نامه‌ی رهبری قرار گیرند و این استراتژی درست و مناسبی است که قبل از قهر با نظام، از تمام ظرفیت‌های موجود و راه‌های مسالمت‌آمیز استفاده کنند.»
 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More