شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موافقت با بازدید نمایندگان مجلس ایران از زندان اوین

 

محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه۲۶ دی از بازدید برخی اعضای کمیسیون قضایی از زندان اوین در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت که این امر به درخواست کمیسیون قضایی مجلس انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی افزود: «قطعا در این بازدید از محل بازداشت زندانیان جریانات اخیر نیز بازدید خواهیم کرد و با متهمین نیز صحبت می کنیم.»

هم‌زمان پروانه سلحشوری، نماینده تهران نیز گفت: «هر روز نام جدیدی از کشته‌شدگان منتشر می‌شود و همین موضوع به شدت ما را نگران کرده است و به همین دلیل ما پیگیر هستیم که هر چه زودتر از زندان‌ها بازدید داشته باشیم.»

سلحشوری در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و دلیل مرگ آنها در دست دارند یا خیر، گفت: «متاسفانه ما آماری نداریم اما اگر همکاران دیگر اطلاعاتی داشته باشند دست‌کم من در جریان نیستم اما نمایندگان اعلام کرده‌اند که به پرونده همه کشته‌شده‌ها ورود خواهند کرد؛ از سینا قنبری گرفته تا بقیه افراد از جمله سارو قهرمانی، تا دلیل واقعی مرگ آنها مشخص شود.»

پیشتر علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، اعلام کرده بود که درخواست نمایندگان برای بازدید از زندان اوین به جایی نرسیده است.
در جریان اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران دست‌کم ۲۵نفر کشته که سه تن از این تعداد، در بازداشتگاه‌ها جان خود را از دست دادند. بنا بر گزارش‌ها ۳۷۰۰ نفر بازداشت شدند که تعدادی از آنها دانشجو بودند. طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، روز سه‌شنبه ۲۶دی، از آزادی ۳۹ دانشجوی دانشگاه تهران خبرداد که در جریان ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده بودند.
به گفته‌ی مقامات قضایی ایران سینا قنبری و وحید حیدری، در زندان خودکشی کرده‌اند و سارو قهرمانی، جوان سنندجی، در درگیری مسلحانه کشته شده است. فعالان حقوق بشر این ادعا را رد می کنند و می‌گویند هر سه جوان، در زندان و زیر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند.

منابع حقوق بشری در ایران می‌گویند مسئولان امنیتی و قضایی ایران با آزادی ۲۲ تن از بازداشت‌شدگان تظاهرات تهران مخالفت می‌کنند. بنابر این گزارش این عده روز دوشنبه ۲۵ دی، از بند ۳۵۰ اوین به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More