شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مهدی کروبی دست به اعتصاب غذا زد

 

کمی بیش از دو هفته پس از عمل جراحی قلب مهدی کروبی، از رهبران متعرض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، فاطمه کروبی، همسر وی، بعداز ظهر چهارشنبه ۲۵مرداد، اعلام کرد که او در اعتراض به روند و شیوه حصر غیرقانونی و غیرشرعی خود، دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

به گزارش وبسایت سحام نیوز، فاطمه کروبی گفته است که مهدی کروبی امروز پس از نماز صبح وارد اعتصاب خشک شده و به‌جز داروی قلبش، چیز دیگری از جمله آب و غذا نخورده است. فاطمه کروبی گفته آقای کروبی دو خواسته مشخص دارد: اول خروج ماموران امنیتی از منزل و دوم برگزاری علنی دادگاه و اعلام هرچه سریعتر تاریخ این دادگاه.

او در توضیح مطالبه اول گفت: « تاکنون در هیچ حصری در پیش و پس از انقلاب سابقه نداشته که ماموران امنیتی در درون منزل با فرد محصور زندگی کنند و تمام ابعاد زندگی او را به طور کامل شنود کنند و دوربین وصل کنند و شرایط زندگی را به طور بسیار بسیار عجیبی برای آن فرد و خانواده اش سخت کنند.»

فاطمه کروبی در تشریح خواسته دوم نیز تصریح کرد: «همانطور که (مهدی کروبی) پیشتر به آقای حسن روحانی و علی مطهری در نامه‌ای جداگانه گفته بودند، در صورت تداوم حصر برگزاری دادگاه علنی را فراهم کنند، این خواسته ای صریح و شفاف است که پس از گذشت ۶ سال نیم از زمان حصر، ایشان خواسته‌اند که زمان برگزاری دادگاه هر چه زودتر اعلام شود. البته دادگاهی علنی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی که در آن آقای کروبی به همراه وکلایشان به ادعاهای حکومت پاسخ دهند و مردم را در جریان بسیاری از مسائل که مد نظرشان است قرار دهند. این خواسته بسیار مهمی است که ایشان بارها از ابتدای حصر مطرح کرده بودند.»
همسر مهدی کروبی در ادامه گفته است: «آقای کروبی به عنوان رئیس اسبق قوه قانون‌گذاری؛ معتقد هستند که اعمال مجازات خودسرانه، غیرقانونی است و احدی هم حق ندارد فراتر از قانون، به اعمال مجازات علیه کسی اقدام کند. هرگونه مجازاتی اگر بناست اعمال شود باید از طریق دادگاه باشد.»

با این حال او گفته که امیدی به عادلانه بودن دادگاه ندارد و به حکم دادگاه نیز اعتراض نخواهد کرد:
«آقای کروبی ساختار دستگاه قظایی و میزان استقلال آن را می‌شناسد و انتظار محاکمه و دادرسی عادلانه در ساختار آن را ندارد؛ اما بر این باورند که ادامه این روند بدون طی شدن مراحل دادرسی امری است بسیار بسیار خطرناک که منتهی به رویه‌ای غیر قانونی خواهد شد. از این منظر ایشان تاکید کردند که نسبت به رای صادره احتمالی اعتراضی نخواهند کرد. اگر چه که نسبت به آراء صادره در محاکم قبل از انقلاب در دادگاه نظامی نظام سلطنتی اعتراض می‌کردند.»

 

 

به گفته‌ی فاطمه کروبی، همسرش پیش از اعزام بار دوم به بیمارستان، به مقامات از جمله به وزیر بهداشت و درمان هشدار داده بود که اگر قرار بر تداوم حصر غیرقانونی و بدون محاکمه علنی است، ایشان به اعتصاب غذا دست خواهند زد. او گفت: «فقدان پاسخگویی مقامات نظام و مقامات رسمی کشور نسبت به رویه حصر و روندی که در خلال این ماجرا اتفاق افتاده،‌ آقای کروبی را به این نتیجه رسانده که دست به اعتصاب غذا بزنند. ایشان بر این باور است که این روند و ادامه آن به معنای پایان دادن به عمر محصورین است،‌ بدون اینکه پس از سال‌ها اتهام زدن و رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی، کوچک‌ترین فرصتی برای دفاع به آنها داده باشند.»
فاطمه کروبی در ادامه این مصاحبه شرحی از وضعیت حصر ارائه داده است: «تصور کنید زندگی در منزلی که شنود، دوربین و تعداد زیادی مامور ۲۴ ساعته در آن حضور دارند. در اعمال این حصر، حکومت مدعی شریعت نه تنها شرع، بلکه اصول اولیه انسانی را هم رعایت نکرده است، و برای آقای کروبی پس از تحمل بیش از ۲۴۰۰ روز، ادامه این روند امکان پذیر نیست. با اصرار من و پزشک وزارت اطلاعات، ایشان امروز تنها داروی قلبی‌شان را مصرف کردند و بجز آن لب به آب و غذا نزدند.»
مهدی کروبی به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از رهبران معترض به نتایج انتخابات ۸۸، از بهمن ماه ۸۹ بدون تشکیل دادگاه و حکم قضائی در حصر خانگی هستند. در این سال‌ها بسیاری از چهره‌های سیاسی و مدنی خواستار توقف حصر از این افراد شده‌اند. رفع حصر همچنین به‌عنوان یکی از مطالبه‌های اصلی بخشی از رأی‌دهندگان به حسن روحانی در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ بود. با این حال مقام‌های قوه قضاییه که بارها تاکید کرده‌اند تصمیم به حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸، مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی است، از رفع حصر خودداری کرده‌اند. حسن روحانی به‌عنوان رئیس شورای امنیت ملی صدور چنین مصوبه‌ای را رد می‌کند و علیرغم وعده برای رفع حصر تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

فاطمه کروبی در پایان گفت: «انتظار صریح ما این است که ماموران امنیتی از منزل بیرون روند و با یک کیوسک امنیتی یا پست انتظامی رفت آمدها را کنترل کنند، نه اینکه درون منزل حضور داشته باشند.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More