شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

منتجب‌نیا: تیم رئیسی توان تشکیل «دولت سایه» را ندارند

 

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی معتقد است که حامیان ابراهیم رئیسی توان تشکیل «دولت در سایه» را ندارند؛ زیرا با ظرفیت‌های کشور آشنا نیستند.

اغلب در کشورهایی که با نظام پارلمانی اداره می‌شوند، پس از برگزاری هر انتخابات و تشکیل دولت جدید از سوی یک یا چند حزب پیروز، احزاب مخالف با تشکیل یک «دولت سایه»، وزرا و مسؤولان دولت احتمالی خود را انتخاب می‌کنند، تا ضمن زیر نظر قرار دادن عملکرد حزب حاکم، همواره برای به‌دست گرفتن قدرت در صورت بروز حوادث غیرمنتظره  آماده باشند.

سعید جلیلی، سیاست‌مدار اصول‌گرا و حامی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، پس از اعلام نتایج انتخابات، در کانال تلگرامی خود، پیامی منتشر کرد، باعنوان: «یاری دولت با دولت در سایه برای رفع کاستی‌ها، تصحیح ایرادها و خدمت به مردم». او در این پیام نوشته بود: «معتقدان به گفتمان انقلاب اسلامی، وظیفه و حق خود می‌دانند گه با نگاهی ملی و فراتر از رقابت‌های انتخاباتی، به‌مثابه «دولت در سایه» در چارچوب قانون و اخلاق، منتخب ملت و دولت او را در جهت رفع کاستی‌ها، تصحیح ایرادها و حرکت در مسیر خدمت به مردم، تعالی فرهنگ، مبارزه با فساد، ایجاد اشتغال و رونق تولید و افزونی عزت و اقتدار در روابط خارجی یاری نمایند و بیانگر مطالبات مردم باشند.»

عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما که او نیز از یاران ابراهیم رئیسی محسوب می‌شود و در هفته‌های پیش از انتخابات، در زمره‌ی همراهان و سخنرانان سفرهای تبلیغاتی او بوده‌ است، در کانال تلگرامی خود نوشت: «به جناب آقای رئیسی خدا قوت می‌گویم. او با پشتوانه‌ی قریب به ۱۶ میلیون رأی که در تاریخ انتخابات کشور، به‌عنوان نفر دوم بی‌سابقه است، وضعیت استثنایی دارد. او می‌تواند در جایگاه نظارتی و آلترناتیو قوی نسبت‌به دولت، در پی‌گیری مطالبات مردم و ضمانت اجرایی وعده‌ها، نقش تاریخی ایفا کند.»

روابط عمومی دفتر سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اول خرداد ماه، با انتشار اطلاعیه‌ای، کارشناسان، صاحب‌نظران و متخصصان در عرصه‌های مختلف را به همکاری با  کارگروه‌های تخصصی تشکیل‌شده ازسوی جلیلی فراخواند تا در در حوزه‌های گوناگون، ازجمله فرهنگ، سیاست خارجی، اقتصاد، کشاورزی، مسکن، صنعت، بانکداری، شفافیت و مبارزه با فساد، دیپلماسی اقتصادی، نظام سلامت، ورزش، فضای مجازی و ... مشکلات واقعی مردم را شناسایی کنند و در گام بعدی، نسبت‌به ارائه‌ی راه‌حل آنها مبتنی‌بر گفتمان انقلاب اسلامی، پاسخ عملیاتی و مناسب تهیه شود.

به این ترتیب، اعضای ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در پی تشکیل «دولت سایه» هستند، در حالی‌که نامزد مورد حمایتشان، بدون هیچ برنامه‌‌ی جدی مدون در تبلیغات انتخاباتی حاضر شده بود.

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با «پایگاه اطلاع‌رسانی رویداد۲۴» در مورد ادعای تشکیل دولت سایه ازسوی حامیان رئیسی گفت: «تجربه نشان داد که هم در سال ۹۲ که آقای جلیلی وارد صحنه شد و هم در سال جاری که آقای رئیسی با تمام مجموعه‌ی اصول‌گرا در عرصه‌ی انتخابات به رقابت پرداخت، معلوم شد هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند».

منتجب‌نیا با اشاره به عدم ارائه‌ی هیچ‌گونه برنامه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در طول تبلیغات انتخاباتی ازسوی اصول‌گرایان حامی رئیسی، بسیار بعید دانست که آنها اصلاً برنامه‌ای داشته باشند و گفت: «به‌طور معمول، گروه معترض باید ابتدا دارای برنامه باشد، سپس دولت را ناموفق بخواند».

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی همچنین گفت: «دیدگاه حامیان آقای رئیسی به‌طورمعمول موردقبول جامعه نبوده و نیست. مردم هم به آنان جواب منفی دادند، که این خود یک امتیاز منفی به‌حساب می‌آید.»

منتجب‌نیا گفت: «حامیان آقای رئیسی توان تشکیل دولت در سایه را ندارند؛ زیرا این آقایان با ظرفیت‌های کشور آشنا نیستند و خیلی خوب است که به‌دنبال برنامه‌نویسی بروند، زیرا در این صورت، بسیاری از برنامه‌های دولت را به‌جای تخریب موردحمایت قرار خواهند داد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More