شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر کشور: میانگین سنی بازداشت‌شدگان زیر ۲۵ سال است

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، اعلام کرد که میانگین سنی بازداشت‌شدگان در اعتراضات اخیر، زیر ۲۵ سال و اغلب آن‌ها جوان و نوجوان هستند. او همچنین گفت از دوشنبه‌شب، تجمعات اعتراضی تهران و  شهرهای دیگر، جدی‌تر کنترل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، معاون امنیتی وزیر کشور، دوشنبه یازدهم دی‌ماه، در رابطه با دستگیرشدگان اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران، گفت: «بیش‌از ۹۰درصد کسانی‌که در صحنه‌ی این ناآرامی‌ها دستگیر شده‌‌اند، جوان و نوجوان هستند که میانگین سنی آن‌ها زیر ۲۵ سال است و قاطبه‌ی آنان سابقه‌ی دستگیری و بازداشت قبلی ندارند».

ذوالفقاری ضمن اعلام این‌که «در بیشتر مناطق کشور شرایط عادی است و به مدد کمک‌های مردمی و تلاش نیروهای تأمین‌کننده‌ی نظم و امنیت، به‌زودی شاهد پایان یافتن ناآرامی و بازگرداندن اوضاع به شرایط عادی خواهیم بود»، گفت: «از امشب شرایط پیش‌آمده در پایتخت و تعدادی از شهرها که درگیر ناآرامی‌ها هستند را جدی‌تر کنترل خواهیم کرد».

او مبنای شروع اعتراضات اخیر را مسائل اقتصادی و تجمعات اعتراضی مال‌باختگان برخی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در ماه‌های اخیر دانسته و گفت است: «طبق رصد‌های امنیتی که داشتیم، از یک ماه گذشته، ترکیب تجمعات و نوع آن‌ها، تغییر کرده است. به‌گونه‌ای که پایش‌های نهادهای امنیتی، همگی بر این موضوع صحه می‌گذاشت که شعارهای تجمع‌کنندگان و رویکرد آن‌ها، از یک ماه گذشته تغییر جدی داشته است که این برای ما جای تأمل داشت». معاون وزیر کشور، به‌عنوان نمونه، به سپرده‌گذاران مؤسسه‌ی مالی کاسپین اشاره کرد که به گفته‌ی او  ۹۸ درصد آنها سپرده‌های خود را دریافت کرده‌‌اند، اما به‌جای آن‌که دست از تجمع بردارند، بر شدت عملشان افزوده‌اند.

معاون امنیتی وزیر کشور افزود: «بعد از شروع اعتراضاتی که مبنای آن نیز برخی مسائل اقتصادی بود، سیاست ما، کنترل اوضاع با کمترین هزینه بوده است و تاکنون نیز پلیس و نیروهای امنیتی بیشترین مدارا را در کنترل شرایط و برخورد با معترضان از خود نشان داده‌اند، تا اینکه اعتراضات از موضوعات اقتصادی به‌سمت مسائل سیاسی تغییر پیدا کرد». او در ادامه، تأکید کرد تا جایی که «تعرض به بیت‌المال و اموال مردم و برخی از مراکز نظامی» صورت نگرفته بود، مشی پلیس و نیروهای امنیتی، مدیریت صحنه با کمترین هزینه بود.

ذوالفقاری افزود: «پس‌از حادثه‌ی مشهد و به‌میدان آمدن معاندان و دشمنان قسم‌خورده‌ی نظام، تلاش بسیاری شد تا تجمعات به‌سمت شهرهای کوچک و شهرستان‌ها سوق پیدا کند و حتی عده‌ای در همین راستا، به برخی از عوامل خود این‌گونه القا کردند که این تجمعات شبانه برگزار شود».

معاون امنیتی وزیر کشور همچنین در سخنان خود، تأکید کرد که در اعتراضات شهرهای کوچک، موضوعات اقتصادی بر موضوعات سیاسی غلبه دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More