شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر خارجه‌ی روسیه: با ادعای آمریکا علیه برنامه‌ی موشکی ایران مخالفیم

 

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه‌ی روسیه، می‌گوید مسکو صراحتاً و به‌طور قاطع، با ادعاهای واشنگتن مبنی‌بر این‌که برنامه‌ی موشکی ایران، قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند، مخالف است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ریابکوف که به تهران سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ما مسأله‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ایران را در چارچوب اجرای قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت، بررسی کردیم و درنهایت، چند سؤال پیش آمده است که باید با همدیگر روی آنها به خوبی کار کنیم؛ یکی از این سؤال‌ها در مورد تلاش برخی از کشورهای غربی، ازجمله آمریکا، برای وارونه جلوه دادن واقعیت برنامه‌ی موشکی ایران است؛ زیرا آنها مدعی‌اند که این برنامه، ازجمله آزمایش موشک‌های بالستیک با متن قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ همخوانی ندارد». او افزود که روسیه قاطعانه با این رویکرد مخالف است و معتقد است که آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر، تلاش می‌کنند تا از این مسأله سوء برداشت کنند.

مقامات آمریکایی، در ماه مه، به دلیل آزمایش موشک بالستیک میان‌برد ازسوی ایران در ژانویه‌ی ۲۰۱۷،  چند مسؤول و نهاد ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این در حالی است که ایران بارها تأکید کرده است قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ که در تأیید توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است، آن کشور را تنها موظف کرده است  موشک‌هایی را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، آزمایش نکند. ایران می‌گوید که این موشک‌ها برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نشده‌اند و هدف خود را از توسعه‌ی برنامه‌ی موشکی، افزایش توان دفاعی کشور اعلام کرده است.

معاون وزیر امور خارجه‌ی روسیه که به ایران سفر کرده است، صبح روز سه‌شنبه بیستم خرداد ماه، در هتل اسپیناس تهران، با عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاون حقوقی و امور بین‌المللی و معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه دیدار و در زمینه‌ی مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و موضوعات مرتبط با اجرای برجام گفت‌وگو کرد.

 

سرگئی ریابکوف و عباس عراقچی

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ریابکوف پیش از نشست با معاونان وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران نیز مسائل مطرح‌شده ازسوی دولت امریکا را درباره‌ی قابلیت اجرای برجام و متناسب بودن آن، برای روسیه بسیار آزاردهنده و نگران‌کننده دانست و گفت: «از سه مرحله تحریم جدید امریکا علیه شرکت‌های ایرانی و برخی کشورهای دیگر، پس از روی کار آمدن ترامپ، به شدت ناامید شدیم؛ این اقدام اگر با مفاد برجام در تضاد نباشد، قطعاً با روح آن در تناقض است».

معاون وزیر امور خارجه‌ی روسیه، با اشاره به تلاش روسیه برای قانع کردن دولت امریکا در این زمینه که «هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد»، بار دیگر برجام را توافق باارزش و سودمندی دانست که به سود ایران، امنیت و ثبات منطقه و امنیت و ثبات جهانی است.

ریابکوف تأکید کرد: «هرگونه تلاش برای بازنویسی یا تفسیر دوباره‌ی این توافق را رد می‌کنیم؛ این توافق بسیار مثبت و متوازن است و اطمینان داریم ایران و دیگر کشورهایی که به درستی برجام اعتقاد دارند، قادر خواهند بود این لحظات سخت را به شکلی پشت سر بگذازند که امریکا نیز از این توافق عدول نکند. سیاست ما این است و به‌طور مداوم آن را به آگاهی دولت امریکا خواهیم رساند».

 

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه‌ی روسیه

 

او علاوه بر این، تلاش‌های آمریکا برای کنار گذاشتن و حذف بخش‌هایی از برجام را نیز اقداماتی بی‌ثبات‌کننده و تأسف‌برانگیز خواند و گفت: «ما در سطوح سیاسی مشابه خودم، به آمریکایی‌ها گوشزد خواهیم کرد که این اقدامات به برجام ضربه می‌زند و آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد. به آنان خواهیم گفت که به چالش کشیدن حسن نیت و اعتبار ایران، قابل پذیرش نخواهد بود؛ زیرا ایران اکنون برجام را به‌طور کامل رعایت کرده است و به آن عمل می کند؛ بنابراین مشکلاتی که وجود دارد، به سبب رفتار دولت جدید امریکاست».

قرار است ۲۹ تیرماه، با امضای رئیس‌جمهوری آمریکا، تعلیق تحریم‌های ایران از سوی آن کشور، بار دیگر تمدید شود و هم‌زمان، آمریکا اعلام کرده است که نتایج آنچه را که دولت ترامپ «بازنگری در برجام» می‌خواند نیز، اعلام خواهد شد.

بازنگری در برجام ازسوی آمریکا، از مسائل نگران‌کننده‌ی ایران و طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای است. فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا نیز بیستم تیرماه در رابطه با این موضوع گفت: «آمریکا باید بداند که توافق هسته‌ای متعلق به یک کشور نیست».  

۳۰ تیرماه، هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام، در سطح معاونان وزیران خارجه‌ی ایران و ۱+۵ نیز در وین برگزار خواهد شد. این در حالی است که ۲۳ تیرماه (۱۴ جولای) دومین سالگرد دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی است.

کمیسیون مشترک برجام، کمیسیونی است شامل نمایندگانی از ایران و شش قدرت جهانی که پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، قرار شد با زیر نظر مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، با برگزاری نشست‌هایی مرتب،  به «نظارت بر اجرای کامل و مؤثر برجام» بپردازد.

 

 

عباس عراقچی که ریاست ستاد پی‌گیری برجام در وزارت خارجه‌ی ایران را نیز برعهده دارد، در گفت‌وگو با تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفت‌وگو با سرگئی ریابکوف را به‌منظور مشورت در آستانه‌ی نشست آتی کمیسیون مشترک ایران و ۱+ ۵ است در وین دانسته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More