شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون فرمانداری تهران: ۴۵۰ نفر در تهران بازداشت شدند

 

شش روز پس از اعتراض‌های گسترده در تهران و دیگر شهرهای ایران، علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تهران، روز سه‌شنبه ۱۲دی‌ماه، از بازداشت ۴۵۰ نفر در سه روز گذشته خبر داد و گفت: روز شنبه حدود ۲۰۰ نفر، روز یکشنبه ۱۵۰ نفر و روز دوشنبه حدود ۱۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایلنا، معاون فرمانداری تهران همچنین گفته: «برقرارکنندگان نظم و امنیت طی روز گذشته هم تلاش می‌کردند به افراد تذکر بدهند و درخواست می‌کردند کسانی که در صحنه هستند و اقدامات خلاف قانون انجام می‌دهند صحنه را ترک کرده و از اقداماتشان دست بکشند.»

پیشتر شمار بازداشت شدگان تا روز یکشنبه بیش از ۴۰۰نفر اعلام شده بود در حالی‌که معاون فرمانداری تهران گفته تنها در تهران بیش از ۴۰۰نفر بازداشت شدند. با ادامه‌ی اعتراضات در شهرهای مختلف ایران به نظر می‌رسد شمار بازداشت‌شدگان بیشتر شود.

 

  • درخواستی از قرارگاه ثارالله سپاه برای تامین امنیت تهران نشده است

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از قرارگاه ثارالله تهران برای تامین امنیت شهر درخواستی شده است؟ گفته است: «چنین چیزی مطرح نیست. شهر در کنترل عوامل انتظامی است و ابداً چنین درخواستی مطرح نیست. برداشت ما این است که امروز وضعیت شهر تهران به مراتب نسبت به روزهای گذشته شرایط آرام‌تری را خواهد داشت کما آن‌که دیروز هم نسبت به روزهای قبل خود آرام‌تر بود.»

پیشتر رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، نیز گفته بود که اوضاع تحت کنترل است و نیازی به حضور سپاه نیست.

 

  • نگهداری بازداشت‌شدگان برعهده دستگاه قضایی است

ناصربخت همچنین گفت که مسئولیت نگهداری از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر با قوه قضاییه جمهوری اسلامی است. او با اشاره به حوادث کهریزک و خودداری از تکرار اتفاقی مشابه، در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای نگهداری بازداشت شدگان و عدم تکرار اتفاقاتی نظیر کهریزک اندیشیده شده است، گفت: «این موضوع برعهده دستگاه قضایی است و حتماً آنها شرایط لازم را برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند سال‌های گذشته اندیشیده‌اند.»
ناصربخت تاکید کرد که هرگونه تجمع در محیط باز نیازمند اخذ مجوز از وزارت کشور است و افزود: «در بحث راهپیمایی هم افراد باید از وزارت کشور مجوزهای قانونی را دریافت کنند و انسداد مسیر عبور و مرور و بر هم زدن آسایش و آرامش مردم خلاف قانون است و ضابطان قضایی موظف به برخورد با آنها هستند.»
 

  • وزیر علوم: تعدادی از دانشجویان بازداشت شده با دخالت بنده آزاد شدند

هم‌زمان با بازداشت صدها معترض در اعتراضات چند روز گذشته در شهرهای مختلف ایران، منصور غلامی، وزیر علوم گفت: «روز گذشته تعدادی از دانشجویان در پی تجمعات بازداشت شده بودند که با دخالت بنده و رئیس دانشگاه تهران این افراد آزاد شدند، اما اگر در سطح خیابان‌ها دانشجویی دستگیر شده باشد، هنوز آماری به وزارت علوم نرسیده و در جریان آن نیستیم.»

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، نیز درباره بازداشت دانشجویان در ناآرامی‌های اخیر گفت: «این دانشجویان به زودی و قبل از شروع امتحانات پایان ترم آزاد خواهند شد.»
با این حال هر دو مقام وزارت علوم تاکید کردند که از تعداد دقیق بازداشت‌شدگان اطلاع دقیقی ندارند.

 

  • تخلیه یکی از بندهای زندان اوین برای انتقال بازداشت شدگان جدید

در همین ارتباط، وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز دوشنبه گزارش داد که «تعداد زیادی» از بازداشت‌شدگان روزهای اخیر به دو زندان اوین در تهران و رجایی‌شهر در کرج منتقل شده‌اند. به گزارش این وبسایت و به نقل از یک منبع مطلع، ریاست زندان اوین تهران، دستور تخلیه یکی از بندهای این زندان برای انتقال بازداشت شدگان جدید به آنجا را داده است. این منبع افزوده: «از سوی مسئولان زندان اوین برای بازداشت شدگان جدید تخلیه شده است، بیش از دویست زندانی را در خود جای داده بود که اکنون به سایر بندهای زندان اوین منتقل شده‌اند.»

منابع کمپین همچنین گفتند: «یکی از سالن‌های زندان رجایی‌شهر کرج واقع در استان البرز نیز به معترضان بازداشت شده در کرج اختصاص داده شده است. به گفته این منابع این سالن ظرفیت پذیرش بیش از صدوپنجاه زندانی را دارد.»

اعتراض‌های گسترده در ایران امروز، سه‌شنبه۱۲ دی، وارد ششمین روز خود شد. این تجمع‌ها و اعتراض‌های خیابانی روز پنجشنبه گذشته با محوریت مطالبات و شعارهای اقتصادی و معیشتی آغاز، اما به‌سرعت سیاسی شد و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد. اعتراضات در تهران و بسیاری از شهرها‌ی دیگر ادامه یافت و در تعدادی از آن‌ها با دخالت مأموران امنیتی به خشونت گرایید. معترضان شعارهایی را علیه رهبر جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری، رئیس قوه قضائیه، سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی سردادند. تاکنون ۲۱نفر در اعترضات اخیر ایران کشته شدند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More