شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مطهری در انتقاد از علوی: وزارت اطلاعات اجازه دخالت اطلاعات سپاه را ندهد

 

در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، امروز چهارشنبه ۲۵ مرداد، مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی، در اولین نوبت، به بررسی صلاحیت محمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت.
در این جلسه علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات، در سخنانی محمودعلوی را متهم کرد که به نهاد‌های موازی اجازه دخالت در حیطه کار وزارت اطلاعات را می‌دهد. او گفت: «وزیر اطلاعات باید از اختیارات و حقوق این وزارتخانه صیانت کند و اجازه دخالت سایر نهادها در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد.»

این نماینده مجلس «صراحت و صلابت» را از ویژگی‌های ضروری برای وزیراطلاعات خواند به نحوی که به گفته‌ی مطهری، او بتواند از اختیارات و حقوق این وزارتخانه صیانت کند.
علی مطهری در ادامه مخالفت خود با وزیر پیشنهادی اطلاعات خاطرنشان کرد: «مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت موجود، وزیر اطلاعات نمی تواند به بسیاری از سوالات ما نمایندگان پاسخ بدهد. به عنوان مثال وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی در آستانه سال ۹۶ سوال کردیم ایشان گفت این کار توسط نهاد دیگری انجام شده و خود من هم معترض هستم. همین‌طور زمانی که از بازداشت برخی دانشجویان و خبرنگاران یا افرادی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند سوال می‌کنیم وزیر جوابی ندارد و می گوید از حیطه اختیار من خارج است. در نتیجه مجلس نمی تواند به وظیفه نظارتی خود در اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت عمل کند.»
اسفندماه سال گذشته و پیش از انتخابات ریاست جمهوری، تعدادی از مدیران کانال‌های تلگرامی عمدتا اصلاح‌طلب و از حامیان دولت، توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند. این دستگیری‌ها با واکنش منفی افکارعمومی و کاربران شبکه اجتماعی مواجه شد و برخی از نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری به این دستگیری‌ها واکنش نشان دادند. علی مطهری همان زمان خواستار استیضاح محمود علوی، وزیر اطلاعات شد و او را تلویحا به ناکارآمدی متهم کرد و گفت: «اگر اطلاعات سپاه در کار وزارت اطلاعات دخالت می‌کند، وزیر اطلاعات مسئول است.» اواخر فروردین ۹۶ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی اعلام کرد که اتهام این افراد مسایل ضد امنیتی و خلاف عفت عمومی است.

 

محمود علوی

 

با ادامه بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمود علوی، وزیر اطلاعات، از این روند به‌شدت انتقاد کردند و آن‌را اقدامی با اهداف سیاسی خواندند. در واکنش، محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات را متهم کرد  که در این پرونده اتهاماتی نیز متوجه اوست. با بالا گرفتن مجادلات لفظی درباره ادامه بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی، محمود علوی، گزارشی از عملکرد وزارت اطلاعات در دولت یازدهم را به فراکسیون ولایی مجلس ارائه داد و گفت که گزارشی از فعالیت‌های آنان  را نیز به رهبر جمهوری اسلامی ارائه داده است.

محمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه‌ی امروز مجلس در پاسخ به انتقادات علی مطهری، بطور تلویحی از فعالیت‌های موازی اطلاعات سپاه پاسداران دفاع کرد و آن‌را منطبق با خواست آیت‌الله خامنه‌ای توصیف کرد: «اگر رهبری تمامی اختیارات وزارت اطلاعات را هم بگیرند و به نهادی دیگر بدهند دست ادب به سینه می‌گیریم و تمکین می‌کنیم. آقای مطهری به گونه‌ای سخن گفتند که گویا کسی به اختیارات قانونی ما دستبرد زده است. دو نوع اختیارات داریم که منبع یکی مجلس است و دیگری ولایی. به اختیاری که از سوی مقام ولایت داده شده است احترام می گذاریم.»
 

  • مسئولان و مردم در فضای مجازی در مظان اتهام هستند

کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات، از نگرانی‌های مردم و مسوولان در فضای مجازی گفت و تصریح کرد: «آقای علوی ما نگران این نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه ملت قرار بگیرد، بلکه امیدواریم همه بتوانند از آن به درستی استفاده کنند.»
وی افزود: «متاسفانه مدیرانی که وارد عرصه‌های مدیریتی می‌شوند، مدام تحت مراقبت قرار می‌گیرند و باید تذکر به آنها داده شود.»
 

  • احساس ناامنی پایین آمده است

عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات، برخی از اقدامات این وزارت‌خانه را در دوره مدیریت محمود علوی به‌عنوان اقدامت مثبت برشمرد و گفت: «دستگیری ۲۰۰ نفر از قاچاقچیان کالا و ارز، کشف بیش از ۳۰۰ تن مواد مخدر صنعتی و سنتی و شناسایی بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی را از جمله اقدامات مثبت علوی در دوران وزارت اطلاعات دولت یازدهم است و عملکرد او در چهار سال گذشته باعث افزایش شاخص‌های امنیتی و کاهش احساس ناامنی در کشور شده است.» او افزود: «امروز وزارت اطلاعات با همکاری سپاه و نیروی قدس چتر اطلاعاتی را به‌وجود آورده که هر گروه تروریستی که قصد ایجاد مزاحت در کشور را داشته باشد قبل از ورود به کشور شناسایی و متلاشی می‌شود چون این اعتقاد وجود دارد که دشمن باید خارج از مرزها شناسایی شده و به داخل خانه نیاید.»
 

  • علوی از ویژگی‌های لازم برای تصدی وزارت اطلاعات برخوردار است

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز از جمله نمایندگانی بود که در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات سخنانی ایراد کرد. او گفت که محمود علوی ویژگی‌های لازم برای تصدی چنین مسئولیتی را دارد و افزود: «بدنه وزارت اطلاعات مجموعه‌ای که این مسئولیت خطر را به عهده دارند و عمل می‌کنند از مدیران ارشد تا نیروهای اطلاعاتی وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند. افرادی ولایتمدار و متدین و کارا هستند و از نزدیک که در شورای امنیت کشور حضور دارم و چند تن از معاونین وزیر اطلاعات را هم در آنجا دیده‌ام می‌دانم که اشراف و حساسیت آنها نسبت به امور مهم بسیار بالاست.»

محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت یازدهم و گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی دوباره‌ی وی بر این وزارتخانه، ۶۳ سال دارد و از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری است. او در دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس شورای اسلامی بود.

روز گذشته مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کرد.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More