شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
درپی حضور ظریف و شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس

مطهری: تمام تصمیمات مربوط به برجام با هماهنگی خامنه‌ای است

 

علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد که تصمیمات اتخاذشده در هیأت نظات شورای عالی امنیت ملی با هماهنگی خامنه‌ای صورت می‌گیرد و رفع نواقص لوایح مربوط به FATF نیز با نظر دفتر رهبری صورت گرفته است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، صبح یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، به‌منظور بررسی پیامدهای خروج آمریکا از برجام و همچنین لایحه‌های مرتبط با پیوستن به «کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم» و «گروه اقدام مالی» (FATF)، نشستی غیرعلنی برگزار کردند.

پس از برگزاری این نشست، مطهری در جمع خبرنگاران گفت که طبق قانون، جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل در رابطه با برجام را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده و تمام تصمیم‌ها در «هیأت نظارت این شورا» اتخاذ شده و این هیأت نیز با خامنه‌ای در ارتباط است، بنابراین قانون مذکور نقض نشده است.

 

تعیین سرنوشت برجام تا دو، سه هفته آینده

نایب رییس مجلس با اشاره به گزارش ظریف در جلسه از نشست‌ با اروپایی‌ها درخصوص برجام، گفت که طبق این گزارش، از روند نشست‌ها اعلام رضایت شده است و همچنین اعلام شده که سرنوشت برجام به مذاکرات دو، سه هفته آینده بستگی دارد.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید رضایت ۲۸ کشور عضو این اتحادیه را کسب کند، افزود که اروپایی‌ها تا حدی دستشان بسته است و طبق اظهارات آن‌ها در جلسات غیرعلنی، قصد دارند به‌دلیل اقدامات و تک‌روی آمریکایی‌ها، این‌‌که صرفاً تابع آمریکا نیستند و استقلال خود را نشان بدهند.

 

بین اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است

مطهری با بیان اینکه بین اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است، اضافه کرد که اروپایی‌ها ممکن است همانند اقدامی که در سال ۱۹۹۶ در رابطه با کوبا انجام دادند، شرکت‌های خود را از اجرای تحریم‌های آمریکا ممنوع و خسارت مالی آن را نیز پرداخت کنند. او افزود که انجام چنین اقداماتی در همین حد برای جمهوری اسلامی ایران، ایده‌آل است.

نایب رییس مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با بیان اینکه از چهار لایحه مرتبط با FAT، دو لایحه تعیین تکلیف شده است، اضافه کرد که تصویب این لوایح در مجلس، به معنی پیوستن به FATF نیست.

 

رفع نواقص لوایح FATF با نظر دفتر رهبری

مطهری همچنین با اشاره به اعلام رضایت شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی از تصویب این لایحه گفت که طبق گفته‌ شمخانی، این لوایح ایراداتی داشت که با همکاری شورای عالی امنیت ملی و مرکز  پژوهش‌های مجلس و دفتر رهبری، نقایص آن برطرف شده است.

نایب رییس مجلس درخصوص تقابل نمایندگان موافق و مخالف در جلسه غیرعلنی مجلس نیز گفت که تصور برخی از نمایندگان این بود که با تصویب لوایح مرتبط با FATF، «آینده حماس و حزب‌الله» به خطر خواهد افتاد که چنین نیست و اصلاحات هیچ ضرری به «گروه‌های مقاومت» نمی‌رساند.

او گفت که طبق لایحه تصویب شده، مصادیق تروریست توسط شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود و پیوست تفسیری این لایحه، «درهای تخریب قانون» را نیز بسته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More