شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مصوبه مجلس برای بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۲۱آذر، با ماده‌ای در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها موافقت کردند که در صورت تایید آن از سوی شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام، سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد که با دستور شورای نگهبان تعلیق شد، به شورای شهر یزد باز می‌گردد.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، ماده ۴ این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن، این قانون از زمان برگزاری دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم الاجرا است. در ماده یک این طرح نمایندگان مصوب کرده بودند که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی امکان نامزدی در انتخابات شوراها را دارند.
پیش از تصویب این ماده، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان نیز در این‌باره گفت: در این انتخابات حقی حذف شده است و آنچه در این قانون آمده از ابتدا وجود داشته است و باید در شورای شهر پنجم هم اعمال شود.
سپنتا نیکنام، منتخب مردم در شورای شهر یزد، به‌دلیل زرتشتی بودن، با دستور شورای نگهبان از فعالیت در این شورا منع شد و شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری نیز این حکم را تأیید کرد.
تعلیق حکم سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد با واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. برخی از نمایندگان مجلس و محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران نیز از آن انتقاد کردند.
روز دوشنبه ۱۵آبان، حسن روحانی، اعلام کرد که درباره سپنتا نیکنام، مُّر قانون باید رعایت شود و او در این زمینه نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

یک روز پس از آن محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، اعلام کرد که طبق مکاتبه‌ای که با رئیس قوه قضائیه صورت گرفته، قرار شد تا اصلاح قانون یا هر تصمیم‌گیری دیگری، سپنتا نیکنام در جلسات شورای شهر یزد حاضر شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More