شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مصوبه آمریکا تأثیری بر قراردادهای ایران برای خرید هواپیما ندارد

 

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، روز جمعه ۲۴شهریور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته است: «از آنجا که قراردادهای خرید هواپیماهای جدید در سطح بین‌المللی منعقد شده است، مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد ممنوعیت فروش هواپیما به ایران تاثیری بر اجرای این قراردادها ندارد.»

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: «بدون شک همه شرکت‌ها به قراردادهای خود متعهد هستند و باید این قراردادها به اجرا گذاشته شوند. تمامی قراردادهای منعقده با شرکت‌های سازنده هواپیما طبق برنامه اقدام مشترک یا برجام انجام شده و این توافق ایران با جامعه جهانی به تایید سازمان ملل متحد نیز رسیده است.»

معاون وزیر راه تصریح کرد: «اگر آمریکایی‌ها به ما بدعهدی می کنند ما از گذشته به این بدعهدی آنها عادت کرده‌ایم و به رغم تحریم‌های ظالمانه‌ای که در گذشته علیه کشورمان وجود داشت، صنعت هواپیمایی ما همچنان سرپا مانده و به توسعه و رشد خود ادامه داده است.»

پیش از این نیز، علی اکبرولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین‌الملل، در واکنش به رای مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «اقدام آمریکایی‌ها درخصوص ممنوعیت فروش هواپیما به ایران قطعا نقض برجام است.»

 

فروش هواپیماهای مسافربری به ایران

 

مجلس نمایندگان آمریکا  روز پنجشنبه ۲۳ شهریور، با تصویب دو متمم به بودجه سال آینده این کشور، با قرارداد فروش هواپیماهای مسافربری به ایران مخالفت کرد. براساس این دو متمم، بودجه‌ای که توسط پیتر روسکام (peter roskam)، نماینده جمهوری‌خواه، به مجلس نمایندگان ارائه شده، استفاده از هرگونه منبع مالی در زمینه اجرایی کردن قرارداد فروش هواپیماهای تجاری به ایران منع شده است. این نماینده جمهوریخواه مدعی شده است که جمهوری اسلامی از هواپیماهای مسافربری و تجاری برای مقاصد نظامی و از جمله اعزام نیرو و جنگ‌افزار به سوریه استفاده می‌کند.

در مقابل، ایران حمایت از تروریسم را رد می‌کند و مدعی است که برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه حضور دارد.
این طرح چنانچه در سنا نهایی و به امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور برسد، فروش هواپیماهای تجاری به ایران ممنوع خواهد شد. دمکرات‌ها هشدار داده‌اند که تصویب نهایی این مصوبه می‌تواند به توافق برجام آسیب بزند و بر تلاش‌های جهانی دررابطه با برجام تاثیر منفی بگذارد.
با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، شرکت‌های هواپیمایی ایران برای خرید بیش از ۲۶۰ فروند هواپیما با شرکت‌های ایرباس، بویینگ و آ.تی.آر قرارداد منعقد کردند که تاکنون هفت فروند از آنها تحویل شرکت هواپیمایی ایران ایر شده و قرار است طی چند روز آینده ۲ فروند هواپیمای آ.تی.ار به ایران تحویل داده شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More