شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمود صادقی آمار معترضان بازداشتی را ۳۷۰۰ نفر اعلام کرد

 

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه، آمار کل افراد بازداشت‌شده در تجمعات  اخیر را حدود ۳هزار و ۷۰۰ بازداشتی در سراسر ایران اعلام و تأیید کرده است که «این افراد توسط نهادهای مختلف انتظامی و امنیتی بازداشت شده‌اند».

او ضمن تأکید بر این‌که نمی‌توان آمار دقیق دانشجویان را اعلام کرد، در عین حال یاد‌آور شد: «براساس آمار دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و مراجعات مردمی، تعداد دانشجویان بازداشتی، حدود ۴۰ تا ۶۸ نفر تخمین زده می‌شود که با توجه به آزادی بسیاری از این افراد، این آمارها، درحال کاهش است».

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی(خانه ملت)، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، افزود: «مشخصات برخی از افرادی که مشخص نیست چه نهادی آن‌ها را دستگیر کرده است، در قالب لیستی، به وزارت‌خانه‌های اطلاعات، کشور و علوم ارائه شده است تا مشخص شود این افراد را کدام‌یک از نهادهای امنیتی یا انتظامی دستگیر کرده‌اند و خانواده‌‌ی آنان از بلاتکلیفی خارج شوند».

این در حالیست که درمورد اعتراضاتی که از ۷ دی‌ماه از مشهد آغاز شده است، وزارت کشور، آمار کلی بازداشت‌شدگان را حدود ۱۷۰۰ نفر اعلام کرده بود.

به گزارش روزنامه‌ی شرق، فاطمه سعيدی، نماینده‌ی مجلس و عضو کميته‌ی پی‌گيری وضعيت دانشجويان بازداشتی، در این مورد خبر داده: «دنبال آزادی همه‌ی دانشجويان هستيم و مذاکره کرده‌ايم که آزادی دختران دانشجو در اولويت باشد».

عليرضا رحيمی، ديگر عضو فراکسيون اميد مجلس نیز اعلام کرده است: «صبح روز سه‌شنبه، نشست مجمع نمايندگان تهران برای بررسی ناآرامی‌های اخير برگزار خواهد شد».

قاسم ميرزايی‌نيکو، نماینده ی دماوند و فیروزکوه در مجلس  هم به اعتمادآنلاين گفته است: «تنها از فوت يکی از بازداشت‌شدگان خبر دارم».

او تأکيد کرده است: «اميدواريم موضوع بازداشتی‌ها زودتر حل شود و افرادی که مشکل خاصی ندارند، به‌ويژه دانشجويان دختر، آزاد شوند. برای دختران دانشجوی بازداشت‌شده نگران هستيم».

در روزهای گذشته، خبر مرگ سینا قنبری، محسن عادلی و وحید حیدری، از معترضان روزهای اخیر در زندان‌های تهران، دزفول و اراک، واکنش‌های زیادی را در بین شهروندان ایرانی، کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان حقوق بشر برانگیخته است.

اما نسرین ستوده، حقوقدان، سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه، به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران، خبر داده تعداد افرادی که در زندان جان باخته‌اند و گفته شده است که «خودکشی» کرده‌اند، «به ۵ نفر رسیده است».

بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار و زندانی پیشین زندان اوین نیز در شبکه‌های اجتماعی، در این مورد گفته است: «در سرویس بهداشتی بند ۷ قرنطینه‌ی زندان اوین و ۲۰۹، امکان حلق‌آویز کردن خود وجود ندارد. البته تا جایی که من دیدم و شنیدم».

او در ادامه افزوده است: «شاید در سه سال اخیر، امکاناتی برای این کار تعبیه شده باشد...»

احمدی امویی همچنین اشاره کرده است: «کسانی که در اعتراضات سراسری اخیر شرکت کردند، سخنگویی در ساختار رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی نداشتند و شنیده و دیده نشدند. زندانیانشان هم گمنام هستند و دوران بسیار سختی را پشت‌سر می‌گذارند».

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، آمار کشته‌شدگان در جریان اعتراضات اخیر نیز تاکنون، ۲۵ نفر اعلام شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More