شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد نظری، مجددا از بیمارستان به زندان رجایی شهر منتقل شد

 

محمد نظری، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که پس از یک اعتصاب غذای طولانی و به دلیل وخیم شدن وضعیت جسمانی‌اش به بیمارستان منتقل شده بود، روز جمعه ۲۸ مهر،  به زندان رجایی شهر انتقال یافت.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقای نظری که در هشتاد و چهارمین روز از  اعتصاب غذا به سر می‌برد،  پس از یک روز بستری بودن در بیمارستان امام خمینی، مجددا به زندان رجایی شهر بازگردانده شد؛ این در حالی است که این زندانی سیاسی به دلیل اعتصاب غذای طولانی‌ مدت در وضعیت وخیمی است و نیاز به رسیدگی تخصصی پزشکی دارد.

 

محمد نظری

 

همچنین هرانا گزارش داده که این زندانی سیاسی در مدت بیش از ۸۴ روز اعتصاب غذا، ۲۵ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده و  فشار خون او بارها افت کرده و از لحاظ فیزیکی بسیار ضعیف شده است به طوریکه حتی نمی‌تواند راه برود یا صحبت کند. در عین حال وی از بیماری قلبی نیز رنج می برد.

 

همچنین بر اساس این گزارش، سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری و آزادی بدون قید و شرط محمد نظری شده است.

 

این نهاد حقوق بشری در بیانیه خود محمد نظری را زندانی‌ای توصیف کرد که به خاطر فعالیت سیاسی خود و به صورتی غیرعادلانه، بیش از دو دهه است که در زندان به سر می‌برد.

 

سازمان عفو بین‌الملل گفته است:« محمد نظری از ۸ مرداد سال جاری در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و حبس ناعادلانه‌ای که در یک روند قضایی عاری از عدالت و صرفا به دلیل فعالیت‌های صلح آمیز در چارچوب اهداف سیاسی حزب دموکرات کردستان ایران به وی تحمیل شده،  دست به اعتصاب غذا زده است.»

 

آقای نظری که  متولد ۱۳۵۰ است، در اردیبهشت ماه ۱۳۷۳، در سن ۲۳ سالگی، توسط ماموران سپاه پاسداران در بوکان از توابع استان آذربایجان غربی دستگیر  و  چند ماه پس از بازداشت،  بدون داشتن وکیل در دادگاهی در ارومیه  به مدت ۳۰ دقیقه توسط قاضی جلیل زاده محاکمه شد.

بر اساس این گزارش، «وی در پی اعترافات اجباری اخذ شده، به اتهام «محاربه»، به اعدام محکوم شد. در نهایت در سال ۷۸ حکم اعدام نظری به حبس ابد تبدیل شد.»

 

به عقیده سازمان عفو بین الملل،‌ «این اتهامات ساختگی بوده و دلیل اصلی بازداشت محمدنظری فعالیت‌ها و باورهای سیاسی او بوده است.»

 

آقای نظری در مدت ۲۴ سال حبس خود، طی نامه‌های متعددی به سه رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، خواهان اعاده دادرسی شده، اما تاکنون هیچ پاسخی نگرفته است.

 

پیشتر وبسایت خبری «کردپا»، به نقل از هم بندان وی اعلام کرده بود که خانواده آقای نظری که برای پیگیری وضعیت پرونده او به بیت رهبری نامه نوشته‌ بودند با این پاسخ روبرو شده‌اند که محمد نظری باید ۱۸ سال پیش اعدام می‌شد.

وی در گذشته نیز در شهریور سال ۹۱، لب‌های خود را دوخته و به مدت ۴۰ روز  دست به اعتصاب غذا زده بود و اعلام کرده بود  که دیگر تحمل زندان را ندارد و آنقدر به اعتصاب غذایش ادامه خواهد داد تا بمیرد و یا آزاد شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More