شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد خاتمی از دستگاه‌های حکومتی خواست از تحقیر مردم بپرهیزند

 

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، از دستگاه‌های حکومتی خواسته تا از تحقیر مردم بپرهیزند و سهم خود را در قصور و تحقیر منجر به نارضایتی‌ها بپذیرند.

او روز سه‌شنبه ۲۶دی، در پیامی که برای تسلیت به بازماندگان حادثه کشتی سانچی منتشر کرده، به ناآرامی‌های اخیر در سراسر ایران نیز پرداخته و گفته است: «باید فضایی فراهم شود تا مردم بتوانند خواست‌ها و مطالبات خود را با امنیت و حتی بدون لکنت به زبان آورند.»

محمد خاتمی در پیام خود نسبت به تحقیر مردم هشدار داده و گفته است: «فاجعه است اگر گروه‌های اجتماعی و کسانی که درد و مطالبه‌ای دارند و حتی معترضند، دیده نشوند و حتی آشوب‌گر و اغتشاشگر به حساب آیند.»

خاتمی در پیام خود تاکید کرده است: «باید دستگاه‌های مسؤول را ملزم به پاسخگویی و اصلاح بینش‌ها و روش‌ها و نیز برنامه‌ریزی سنجیده برای حل مشکلات کنند و نهادها و دستگاه‌های مسؤول نیز به‌جای تحقیر مردم و نمک پاشیدن بر زخم‌های آنان با هدف سیر به سوی همبستگی اجتماعی و ملی به شناخت مشکلات و دردهای مردم و نیز اطلاع‌رسانی درست بپردازند.»

رئیس جمهور پیشین ایران در پیام خود اشاره کرده که کمبودها و نارسایی‌ها در عرصه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و طبیعی فراوان است، و افزوده: «انتظارهای مردم نوعاً به حق است، ولی برآوردن آنها بخشی بیرون از قدرت مسؤولان و بخش دیگر ناشی از ضعف‌های ساختاری و رفتاری و سیاست‌ها و رویکردهایی است.»

خاتمی هشدار داده است که نومیدی از اقدام‌ها و دلخوری از تبلیغات رسمی و بی‌توجهی به رأی و اراده ملت سبب کاهش امید به آینده می‌شود و باعث می‌شود مردم رو به رسانه‌ها و پایگاه‌ها و محافلی بیاورند که خیر مردم را نمی‌خواهند و هدفی جز تضعیف اصل نظام، مأیوس کردن مردم از بهبود اوضاع و حتی تحریک عمومی به خشونت و افراط گرایی و تخریب ندارند.

در اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران،

معترضان شعارهایی علیه کلیت نظام و هر دوجناج سیاسی کشور سردادند. از جمله  «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا.» عده‌ای نیز شعارهایی در پشتیبانی از حکومت پهلوی سر دادند. درجریان این اعتراض‌ها دست‌کم ۲۵تن کشته و صدها تن بازداشت شدند.

پس از این اعتراضات، مجمع روحانیون مبارز به ریاست محمد خاتمی بیانیه‌ای صادر کرد که لحن و مواضع اصول‌گرایان را داشت. این بیانیه تاکید داشت که اعتراضات باید از طریق مجاری قانونی باشد و گفته بود: «حوادث تلخ روزهای اخیر در نقاط مختلف کشور نشان داد که عناصر فرصت‌طلب و عوامل آشوبگر با سوءاستفاده از اجتماعات و اعتراضات آرام مردمی با ایجاد آشوب، ناامنی، تخریب اموال عمومی، اهانت به مقدسات دینی و ملی، و حتی قتل انسان‌های بیگناه، اهداف پلید دشمنان را دنبال می‌کنند.»

این بیانیه انتقادات زیادی به‌دنبال داشت. از جمله، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، گفت که او با این عمل اعتبار خود و جریان اصلاحات را میان جوانان و لایه‌های کم درآمد جامعه از دست داد.
محمد خاتمی در انتهای پیام خود گفته باید راه گفت‌وگو و تعامل گشوده شود و عرصه بیان مطالبه‌ها و حتی اعتراض‌های قانونی باز شود و نخبگان و مردم هوشیار باشند

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More