شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدعلی نجفی شهردار و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران شد

 

اعضای شورای شهر تهران، امروز، چهارشنبه اول شهریور، در اولین دستور نخستین جلسه شورای شهر پنجم، محمدعلی نجفی را با ۲۱ رأی، به‌عنوان شهردار پایتخت انتخاب کردند.

به گزارش ایسنا، اعضای این شورا محمدعلی نجفی را برای صدورحکم به‌عنوان شهردار تهران، به وزارت کشور معرفی کردند.

 

 

منتخبان شورای شهر پنجم تهران، ۱۹ مرداد سال جاری از میان سه گزینه محسن مهرعلیزاده، محمد علی نجفی و الهه کولایی، به محمدعلی نجفی به‌عنوان گزینه نهایی شهرداری تهران رأی داده بودند.
محمدعلی نجفی، جایگزین محمدباقر قالیباف می شود که ۱۲سال سکان‌دار پایتخت بود و کارنامه سه دوره مدیریت او در این سمت، با انتقادهای بسیاری روبروست. برخی از اعضای شورای شهر، قالیباف را متهم می‌کنند که او هیچ‌گاه به سوال‌ها و تذکرهای اعضای شورا در خصوص عملکردش پاسخی نداده است. حادثه آتش‌سوزی پلاسکو و واگذاری املاکی با تخیف بیش از ۵۰درصد به مدیران شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر، که به پرونده «املاک نجومی» مشهور شد، تخلف و فساد گسترده در شهرداری تهران در دوره مدیریت قالیباف، از جمله انتقادهایی است که علیه او مطرح است.
مرتضی الویری، منتخب مردم تهران در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، روز دوشنبه ۲۳مردادماه، از نهادینه شدن فساد در شهرداری تهران گفت و تصریح کرد: «میزان تخلفات و فساد شهرداری در مقایسه با املاک نجومی مانند پول خرد داخل جیب افراد است.»

محمدباقر قالیباف روز گذشته، ۲۶ فروردین برای سومین بار داوطلب نامزدی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری شد، اما با روشن شدن اقبال عموم از او در نظرسنجی‌های پیش از برگزاری انتخابات و شانس اندک او برای پیروزی، انصراف داد. محمدباقر قالیباف، ۲۳ مردادماه با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.

محمدعلی نجفی از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی است و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ وزیر آموزش و پرورش بود. نجفی در دولت اول خاتمی رئیس سازمان برنامه و بودجه بود و درسال  ۱۳۸۶ به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران درآمد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به‌عنوان معاون رئیس جمهوری از این سمت استعفا کرد. او یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه‌ی اول حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رأی از مجموع ۲۸۴ رأی، موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد. بیشتر نمایندگان مخالف وی، او را به حمایت از معترضان به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ متهم کردند. پس از آن حسن روحانی طی حکمی او را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد. او پس از آن سرپرست وزارت علوم شد.

 

 

  • محسن هاشمی رئیس شورای شهر شد

در اولین جلسه شورای شهر پنجم تهران همچنین انتخابات هیئت رئیسه دائمی شورا نیز انجام شد که بر اساس آن، محسن هاشمی،‌ فرزند علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی با ۲۰ رأی به‌عنوان ریئس شورای شهر، ابراهیم امینی با ۲۱ رأی، به‌عنوان نایب رئیس و زهرا نژادبهرام با ۲۱ رأی، منشی اول و بهاره آروین، با ۱۹ رای به عنوان منشی دوم انتخاب شدند. در این جلسه همچنین علی اعطا نیز با ١٩ رای بعنوان سخنگوی شورای شهر تهران انتخاب شد.
محسن هاشمی رییس جدید شورای شهر تهران در اولین نطق سخنرانی خود در این جایگاه گفت: «درست است که اعضای شورای فعلی عمدتا براساس سلایق و علایق جریان اصلاحات انتخاب شدند، اما امانتدار آرای یکایک شهروندان تهران با هر سلیقه و دیدگاهی هستیم و آنچه که معیار ما خواهد بود، حدود قانون و اخلاق خواهد بود.»
او بهبود شرایط زیست شهری، شفاف‌سازی در مدیریت، هوشمندسازی، حذف رانت و اعطای امتیازات غیرقانونی، تحقق وظایف معطل مانده بخصوص در حوزه ترافیک و آلودگی هوا را از جمله اقدامات مورد پیگیری در شورای شهر پنجم خواند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More