شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمدجواد لاریجانی: برجام با خروج آمریکا معنا ندارد و مرده است

 

محمدجواد لاریجانی، معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت که پس از خروج آمریکا، توافق باقی‌مانده، برجام نیست، یعنی «برجام مرده است و اروپایی‌ها مشغول مرده‌خوری هستند».

به گزارش خبرگزاری فارس در اول خردادماه، لاریجانی در این گفت‌وگو، با اشاره به سخن روحانی که در واکنش به تصمیم ترامپ گفت «برجام بین ایران و پنج کشور دیگر همچنان باقی است»، این سخنان را نادرست دانست و گفت وقتی که کشور آمریکا از برجام خارج شد، یعنی حداقل ده صفحه از توافق برجام «پریده»، چون حدود شش-هفت بند از برجام درباره آمریکا بوده است. به گفته او، پس از خروج آمریکا «این توافق دیگر برجام نیست؛ بلکه اصلاً چیز دیگری است».

معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه، در بخش دیگری از سخنان خود، بار دیگر تأکید کرد: «به نظر من برجام مرده است و اروپایی ها مشغول مرده‌خوری هستند».

«اقتصاد مقاومتی» در برابر «تئوری استصال»

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود، دولت روحانی را به استیصال در برابر قدرت‌های جهانی متهم کرد و مدعی شد اقتصاد مقاومتی راه‌حل پیش روی ایران در شرایط خروج آمریکا از برجام است.

او مانع پیش روی ایران در مواجهه با خروج آمریکا از برجام یک نوع «بحران استیصال» خواند که البته به گفته او، از ابتدای انقلاب تاکنون سابقه داشته است. لاریجانی گفت: «به‌عنوان مثال، جنگ که شروع شد، بنی‌صدر همین بحران استیصال را می‌گفت و مطرح می‌کرد که زمین بدهیم و زمان بخریم».

معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه با انتقاد از شیوه مدیریت روحانی و امید بستن او به برجام، خواستار تحول کامل سیستم مدیریتی دولت شد.او تأکید کرد که «باید امید و انتظار به برجام را کنار بگذاریم» و با «اقتصاد مقاومتی» امورات را حل و فصل کنیم.

لاریجانی اقتصاد مقاومتی را راه‌حل خروج ایران از بحران دانست و خواستار آن شد که ایران «دندان ایرباس و بوئینگ را کنده و بیرون بیاندازد» و اینکه «ما زندگی را بر اساس پژو سوار نکنیم». او گفت: «ایران‌خودرو مجموعه عظیمی است، اما به‌علت منتالیتی مدیریتی زمین‌گیر است».

پیوستن ایران به FATF

معاون امور بین‌الملل قوه‌قضاییه در پاسخ به سؤالی در رابطه با ضرورت پیوستن به FATF، گفت: «من معتقدم حتی اگر بخش خوبی از برجام عملی می‌شد، ما نمی‌بایست FATF را بپذیریم». او گفت که بخش کلیدی پیوستن احتمالی ایران به FATF آن است که ایران باید انتقال مالی مرتبط با سازمان‌های تروریستی را انجام ندهد و سؤال این‌جاست که تروریست چه کسانی هستند. لاریجانی افزود «تروریست کسانی هستند که شورای عالی امنیت ملی ما تعیین می‌کند» و اروپا و آمریکایی‌ها نخواهند پذیرفت.

محمدجواد لاریجانی ضمن نقد تیم وزارت امور خارجه دولت روحانی، ادامه داد که ظریف گفته بود «دنیا باید آن‌قدر در ایران سرمایه‌گذاری کند که تحریم ما برایش نفع نداشته باشد»، حال آن‌که این قبیل سخنان قشنگ، «اما فضایی است».

او گفت که اگر بنا باشد دنیا در ایران سرمایه‌گذاری کند، پیوستن به FATF ضروری است، اما در‌صورت تحقق اقتصاد مقاومتی، این‌کار ضروری نیست.

توضیح: گروه اقدام مالی یا FATF، نهادی است بین‌المللی که به ابتکار هفت کشور صنعتی دنیا موسوم به «جی هفت» در سال ۱۹۸۹ و با هدف شفافیت مالی و مقابله با پولشویی تأسیس شد. این گروه در سال ۲۰۰۰ برای نخستین‌بار، فهرستی از ۱۵ کشور را منتشر کرد که به‌زعم آن‌ها، در مبارزه با پولشویی و بعدها تأمین مالی تروریسم با این گروه همکاری نمی‌کردند. این فهرست که از آن زمان با عنوان فهرست سیاه FATF شناخته شده است، در سال‌های بعد به‌روز‌رسانی شد، به‌طوری که در فوریه سال ۲۰۱۶ تنها ایران و کره‌شمالی در این فهرست باقی ماندند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More