شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قاسمی: سفیر جمهوری اسلامی در کویت می‌ماند

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲مرداد، درنشست خبری خود با رسانه‌ها درمورد تصمیم اخیر کویت در ارتباط با کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور گفت: اقدامی که از سوی کویت انجام شد قابل سرزنش است. با این حال او تأیید کرد که سفیر ایران در کویت باقی خواهند ماند.

او در توضیح تصمیم دولت کویت برای کاهش سطح مناسبات با ایران گفت: «دیپلمات‌های ایرانی از کویت اخراج نشده‌اند و یا به عنوان عنصر نامطلوب قلمداد نشده‌اند، بلکه کویت اعلام کرده که ایران تعداد پرسنل‌خود را در سفارتخانه‌اش در این کشور کاهش دهد. در روز پنج‌شنبه سفیر ایران در کویت با مقامات وزارت امور خارجه این کشور دیدار داشته و در آنجا به سفیر ایران گفته شده که بهتر است تعداد پرسنل سفارت ایران در این کشور کاهش پیدا کند و در این ارتباط حدود یک ماه و نیم نیز فرصت در اختیار نمایندگی قرار داده شده است که بر اساس تشخیص خود تعدادی از پرسنل را به ایران باز گردانند.» او درباره احتمال اقدام متقابل جمهوری اسلامی درخصوص کاهش دیپلمات‌های کویتی در ایران، تصریح کرد: «ما حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌داریم و در زمان لازم و در صورت نیاز اقدام می‌کنیم.» وی افزود: «تعداد دیپلمات‌های کویتی در ایران بیش از تعداد افراد ما در کویت نیست.»

 

  • ستاد برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری تشکیل شده است

بهرام قاسمی درباره حضور مهمان‌های خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: «ستاد برگزاری مراسم تحلیف در راستای دعوت از مهمانان برای شرکت در این مراسم در وزارت‌خارجه تشکیل شده است. وی افزود: «در سطح خوبی از سایر کشورها در مراسم تحلیف شرکت می‌کنند، به خصوص از کشورهای همسایه قرار است هیات‌های متعددی به ایران بیایند و این حضور قابل توجه است.»

 

  • هنوز از سوی عربستان برای دیپلمات‌های ایران ویزا صادر نشده است

سخنگوی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی درباره بحث صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی در قالب هیأت کنسولی نیز گفت: «هنوز از سوی عربستان برای دیپلمات‌های ایران ویزا صادر نشده است.»
وی خاطر نشان کرد: «صرف دریافت ویزا با حضور دیپلمات‌های ما در خاک عربستان مساله ما نیست، بلکه باید روشن شود که این گروه چگونه می‌تواند وظایف کنسولی خود را انجام دهد. اگر برای این ۱۰ نفر ویزا صادر شود ولی آنها امکان ارتباط با ارگان های مرتبط سعودی و انجام اقدامات فوری لازم را نداشته باشند، فکر نمی‌کنم آنها بتوانند رسالت و ماموریتی که بر عهده دارند را انجام دهند.»

 

  • سفر نماینده چین در امور سوریه به تهران به درخواست طرف چینی انجام شد

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر نماینده چین در امور سوریه به تهران گفت: این دعوت به درخواست طرف چینی انجام شده بود و در جریان این سفر در مورد مسائل منطقه از جمله موضوع سوریه رایزنی شد.
 

 

  • دیپلماسی آب و مذاکره با دولت افغانستان

بهرام قاسمی درباره اختلاف ایران و افغانستان در خصوص مساله «آب» و سدسازی از سوی افغانستان در رودخانه مرزی دو کشورتصریح کرد: «مسائل زیادی بین ایران و افغانستان مطرح است و در همین چارچوب تصمیم بر تشکیل پنج کمیته مشترک بین دو کشور گرفته شد. این کمیته‌ها اکنون تشکیل شده‌اند و یکی از این کمیته‌ها، کمیته آب است.» وی با اعلام اینکه دور بعدی مذاکرات میان دو کشور تا یکماه دیگر برگزار می‌شود، تصریح کرد: « با توجه به اهمیت آب و وضعیت اقلیم ایران از چند ماه پیش بخشی به نام دیپلماسی آب در وزارت امور خارجه تشکیل شده و به صورت تخصصی و با مشارکت دستگاه‌های تخصصی ذی‌ربط موضوع آب را دنبال می‌کند»

 

  • اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی در دست بررسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند نیز گفت: «این موضوع در دست بررسی است و امری است که از مدت‌ها پیش مطرح شده، بحث قابل توجهی است و از اهمیت به سزایی برخوردار است.» قاسمی افزود: «اگر به اجماع و تفاهمی در این زمینه در کشور برسیم در مجموعه دولت، پارلمان و وزارت‌امور‌خارجه می‌توانیم به راهکارهایی برای حل و فصل این مشکل دست پیدا کرده و این نقیصه را جبران کنیم.»  
 

  • در برجام با بدعهدی‌‌های آمریکا مواجه‌ایم

بهرام قاسمی درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره برجام و تهدیدها به خروج از این توافق تصریح کرد: «در طول دو سال گذشته به کرات با بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه بوده‌ایم. این موضوع را در کمیسیون مشترک برجام که اخیراً در وین برگزار شد با تمام توان پیگیری کردیم. کشورهای اروپایی نیز با توجه به مواضعشان، تذکرات و هشدارهایی را در این ارتباط به آمریکایی‌ها داده‌اند و تأکید کرده‌اند که آمریکایی‌ها نمی‌توانند برجام را نادیده بگیرند چرا که توافقی چندجانبه است.» وی با بیان اینکه مکانیسم‌هایی در مورد برخورد با این بدعهدی‌ها در خود برجام در نظر گرفته شده است، افزود: «در کشور کمیسیون‌عالی‌ نظارت بر اجرای برجام مشغول به فعالیت است. وزارت امور خارجه گزارشات خود را در این ارتباط به این کمیسیون ارائه می‌کند و این کمیسیون نیز در صورت لزوم و بر اساس ضرورت تشکیل جلسه می‌دهد و تصمیم‌گیری می‌کند.»
 

  • بحث گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال بررسی است

سخنگوی وزارت‌خارجه ایران درباره احتمال گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران گفت: «در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی انجام اقداماتی راحت و انجام اقداماتی سخت است. به طور معمول تخریب آسان است ولی ایجاد، کار سختی نیست.» وی افزود: «این موضوع در دستور کار ایران قرار دارد، در حال بررسی است و وقتی بررسی‌ها در مجموعه کشور نهایی شد نتایج آنها را اعلام می‌کنیم.»

 

  • روابط ایران و عراق ربطی به سایر کشورها ندارد

بهرام قاسمی درباره دیدارهای دوجانبه و چندجانبه مسوولان عراقی با همتایان ایرانی گفت: «این رفت و آمدها امری غیرطبیعی نیست و این سفرها همواره در دستور کار دو طرف بوده است. روابط ایران و عراق به سایر کشورها ربطی ندارد، این‌که این روابط چگونه و در چه سطحی باشد به دیگران مربوط نیست.»
 

  • رویایی که تا واقعیت خیلی فاصله دارد

بهرام قاسمی درباره استقلال اقلیم کردستان از عراق و احتمال واکنش نظامی جمهوری اسلامی به آن گفت: « فکر می‌کنم بحث استقلال یک آرزو و یک آرمان است و خوابی است که تا تعبیر شود، خیلی طول می‌کشد. بحث همه‌پرسی در اقلیم مطرح بوده است که موضع ایران در این زمینه نیز قبلا گفته شده است. ما خواهان حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت دولتی مرکزی عراق هستیم و هرگونه بحث پیرامون این مساله در منطقه را به ضرر صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More