شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فعالان محیط زیست خواهان تجدید نظر مسوولان قضایی ایران در حکم اعدام رامین حسین‌پناهی شدند

 

به گزارش کانون حمایت از فعالان سیاسی و عقیدتی (حصار) در ادامه موج حمایت از رامین حسین‌پناهی، زندانی محکوم به اعدام، گروهی از فعالان محیط زیست سنندج در اطلاعیه‌ای خواستار «تجدید نظر  مسوولان قضایی  ایران » در حکم اعدام وی شدند.

فعالان محیط زیست سنندج، همچنین ضمن«ناعادلانه خواندن» حکم اعدام حسین‌پناهی، خواهان برگزاری گرد‌همایی به شیوه مسالمت‌آمیز و متمدنانه در روز یکشنبه ۲۶ فروردین در سنندج شده‌‌اند.  

از طرفی دیگر، امجد حسین‌پناهی برادر رامین، در گفت‌وگویی با رسانه‌ها ضمن انتقاد از برخی از نهادهای حقوق بشری در سکوت نسبت به خطر اعدام این زندانی سیاسی، گفت:«در روزهاى آینده پدر و مادرمان قرار است در برابر زندان مرکزى سنندج در اعتراض به این حکم ناعادلانه دست به تحصن بزنند.»

امجد حسین‌پناهی همچنین با اشاره به شکنجه برادرش قبل از اعلام حکم گفت که رامین به مدت ۲۰۰ روز در زندان انفرادی بوده است.

با تأیید حکم اعدام رامین حسین‌پناهی ازسوی دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران، نگرانی‌ها از خطر اعدام قریب‌الوقوع او بالا گرفته است.

این زندانی سیاسی کُرد، که به اتهام  «بغی» (جنگ علیه حکومت اسلامی)، «عضویت در حزب کومله» و «اقدام علیه امنیت ملی» به اعدام محکوم شده، اکنون در انتظار اجرای حکم خود نشسته است.

وکیل حسین‌پناهی ضمن تأیید این خبر گفته که او بی‌گناه است و «محاکمه او عادلانه و منصفانه نبوده» است.

رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی زندان مرکزی سنندج، روز پنج‌شنبه ۵ بهمن ۹۶ طی حکمی ازسوی دادگاه انقلاب (بدوی) به اعدام محکوم شد. او دوم تیرماه همان سال، در جریان یک درگیری، به ضرب گلوله نیروهای سپاه زخمی و سپس بازداشت شد.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل او گفته که با وجود این‌که موکلش در یک درگیری دستگیر شده، اما او بلافاصله مجروح و بیهوش شده و اساساً در درگیری مسلحانه مشارکت نداشته است.

اکنون با تأیید حکم اعدام این زندانی سیاسی، وکیل او می‌گوید که به‌دلیل عدم استقلال دادگاه، این حکم نقض اصل ۳۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

براساس اصل ۳۴ قانون اساسی،«دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع نماید. همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند و هیچ‌کس را نمی‌توان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد».

شریفه زرینی، مادر رامین‌ حسین‌پناهی، روز شنبه ۱۸ فروردین‌ماه، با ارسال نامه‌ای سرگشاده به چند نهاد حقوق‌بشری و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، نگرانی عمیق خود را نسبت‌به خطر اعدام قریب‌الوقوع پسرش اعلام کرده و نوشته است: «بر کسی پوشیده نیست که این سال‌ها چه به‌سر خانواده‌ام آمده است؛ پسر بزرگم را گرفتند و به همین شکلی که رامین محکوم به اعدام شده است، محکوم به اعدامش کردند؛ هفت سال را بدون هیچ گناهی در زندان سپری کرد؛ نهایتاً با کمک این مردم و شما مدافعان حقوق بشری از زندان آزاد شد؛ اشرف، پسر دومم را درحالی‌که دنبال پرونده برادرش بود، کشتند و مرا داغدار کردند؛ افشین و رامین را که هنوز به سن قانونی نرسیده بودند، بازداشت و به انواع شیوه‌های ممکن شکنجه کردند».

 

 

 

سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار لغو حکم اعدام رامین حسین‌پناهی شده است.  این سازمان، در آخرین گزارش سالانه خود درمورد اعدام در جهان، ایران را دومین کشور از لحاظ تعداد اعدام‌ها در جهان درسال گذشته اعلام کرده است

وکیل مدافع حسین‌پناهی همچنین با اشاره به درخواست ۸۰ وکیل و ۳۱ نفر از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی برای بخشودگی موکلش، گفت که برای موکلش تقاضای اعاده دادرسی خواهد کرد.

با بالاگرفتن احتمال اعدام این زندانی سیاسی، فعالان حقوق بشر کارزار گسترده‌ای برای نجات جان او راه انداخته‌اند.

«کمیته بین‌المللی علیه اعدام» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما شما را فرا می‌خوانیم که در هفته نجات جان رامین حسین‌پناهی که  از روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه شروع می‌شود، شرکت کنید و با برپایی تجمع و گردهمایی، با صدور قطع‌نامه و پیام، به حکم اعدام رامین اعتراض کنید. رامین در چند قدمی مرگ قرار دارد».

بسیاری از فعالان محلی در سنندج و دیگر مناطق هم با ارسال نوشته‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند خواستار لغو اعدام این زندانی سیاسی شده‌اند.

 

 

گروه «کمپین نجات رامین حسین‌پناهی» نیز در شهر کُلن آلمان فعالیت‌های خود در این زمینه را تشدید کرده است. این کمپین ضمن درخواست از مردم برای شرکت در کارزار نجات حسین‌پناهی، اعلام کرده است: «دنیا باید بداند که مردم ایران ٣٩ سال است با یک حکومت جنایتکار و وحشی دست وپنجه نرم می‌کنند و مبارزه علیه اعدام و چوبه‌های دار یکی از عرصه‌های مهم اعتراض این مردم است. در کردستان خانواده‌ای نیست که عزیزش را حکومت اسلامی اعدام نکرده باشد. مردم کردستان خانواده حسین‌پناهی را تنها نخواهند گذاشت».

هم‌زمان و به نقل از وب‌سایت «کوردستان‌وکورد»، ۱۲ سازمان فعال در زمنیه حقوق‌بشر برای ایران، با صدور بیانیەای مشترک، ضمن محکوم‌کردن تأیید حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، بیانیه‌ای صادر کردند. آنان در این بیانیه نوشته‌اند:«از کلیه نهادهای حقوق‌بشری و مجامع بین‌المللی خواهان مداخله مؤثر، فعال و فوری برای متوقف‌کردن اجرای حکم رامین حسین‌پناهی هستیم». فهرست این نهادهای حقوق بشری که از قومیت‌های مختلف ایرانی‌اند، به شرح زیر است:

١- کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

٢- سازمان حقوق بشر کوردستان - روژهلات

٣- سازمان حقوق بشر اهواز

۴- گروه حقوق بشر بلوچستان

۵- مرکز حقوق بشر زاگروس

۶- دیده‌بان حقوق بشر أحواز

۷- سازمان حقوق بشر هه‌نگاو

۸- هاوپه‌یمانی کورد - سویس

۹- انجمن پروژه دمکراتیک کوردستان ایران

۱۰- کانون مدافعان حقوق بشر کردستان

۱۱- سازمان حقوق بشر أحواز (المنظمه الأحوازیه لحقوق الإنسان)

۱۲- سازمان کردوسید – چاک

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More