شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علم‌الهدی: اعتراض‌های خیابانی از تهران شروع شد نه مشهد

 

احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه‌ی مشهد، در نامه‌ای به علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفته است که تجمعات خیابانی اخیر در شهرهای مختلف کشور، از تهران شروع شد و نه از مشهد.

نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، در این نامه که تاریخ ۲۶ دی‌ماه نوشته و در روز پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه در رسانه‌ها منتشر شده است، اتهام تحریک مردم به تجمع و اعتراض خیابانی در مشهد را تکذیب کرد. او تاکید کرد که در روز آغاز تجمع‌ها در سفر سبزوار بوده و مدعی شد موج اعتراض ها از تهران آغاز شده است.

امام‌جمعه‌ی مشهد تأکید کرد که برخی شخصیت‌های سیاسی، برای رفع اتهام از خود، القا می‌کنند که موج اعتراض‌ها از مشهد آغاز شده است.

تجمعات اعتراضی اخیر در ایران، روز ۷ دی‌ماه در مشهد و چند شهر دیگر آغاز شد. شعار‌ها در این تظاهرات، در اعتراض به گرانی و علیه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بود. در روزهای بعد، این اعتراضات به ده‌ها شهر دیگر سرایت کرد و در تجمعات، شعارهایی علیه رهبر ایران داده شد. این اعتراضات ده‌ روز به‌طول اجامید.

علم‌الهدی در نامه‌ی خود نوشته است که پس‌از تجمع ۷ دی‌ماه در مشهد، «از بعضی دهان‌ها که بعضاً افراد مسؤول در نظام هستند، اتهاماتی مبنی‌بر نقش اینجانب در این ماجرا اظهار شد».

او در ادامه این نامه، با اشاره‌ی ضمنی به حسن روحانی و افراد نزدیک به دولت، آورده است: «برخی شخصیت‌های سیاسی، با سکنا در فضای رقابت‌های انتخاباتی، تلاش می‌کنند این‌طور القا کنند که شروع این تحرکات از مشهد بوده است. درحالی‌که شواهد متعددی وجود دارد که این موج اعتراضات، از تهران آغاز شد و اخیراً مقام عالی دادستان کل کشور نیز به آن اذعان نمود».

برخی شخصیت‌های سیاسی در ایران، احمد علم‌الهدی را متهم به تحریک مردم برای شرکت در تظاهرات روز اول در مشهد کرده‌اند. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، با انتشار مطلبی که شخصاً به برخی گروه‌های تلگرامی ارسال کرد، ادعا کرده بود که شورای‌عالی امنیت ملی، آیت‌الله علم‌الهدی را به‌دلیل «اقدام پشت‌پرده‌ی او در تجمعات خیابانی مشهد» فراخوانده و «شمخانی (دبیر شورای‌عالی امنیت ملی) شخصاً با لحن شدید به او تذکر داده است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More