شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی: لغو برجام به بحران‌های جدید منجر خواهد شد

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، با تاکید بر عدم پایبندی آمریکا به توافق‌ هسته‌ای موسوم به برجام گفت که فروپاشی این توافق‌ به بروز بحران‌های بیشتر منجر خواهد شد.
عراقچی، روز جمعه ۱۳ بهمن، در کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی با انتقاد از «لحن غیر دیپلماتیک و تهدید آمیز» دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای گفت که هدف آمریکا فروپاشی برجام است.

او با اشاره به تلاش‌های یک‌ سال اخیر آمریکا برای کشاندن موضوع برنامه موشکی جمهوری اسلامی، جنگ یمن و یا ناآرامی‌های داخلی ایران به شورای امنیت سازمان ملل، افزود که این امر منجر به انزوای هرچه بیشتر واشینگتن شده‌ است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین ضمن توصیف برجام به عنوان «دستاورد دیپلماتیک بی‌سابقه و شاید تنها نقطه مثبت طی سال‌های اخیر در منطقه آشوب زده غرب آسیا» گفت که توافق هسته‌ای خطر یک تقابل نظامی دیگر را در منطقه بی‌ثبات خاورمیانه برطرف کرد.

عراقچی در ادامه تاکید کرد که پایبندی کامل ایران به برجام تاکنون ۹ بار از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ۴ بار نیز توسط دبیر کل سازمان ملل تایید شده است.

مقامات جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر نسبت به رویکرد دولت جدید آمریکا به رهبری دونالد ترامپ در خصوص لزوم بازنگری در برجام، واکنش هایی نشان داده و تاکید کرده‌اند که برجام قابل مذاکره مجدد نیست. آمریکا می‌گوید ایران با بر هم زدن صلح و ثبات در خاورمیانه و انجام آزمایش‌های موشکی، «روح برجام» را نقض کرده است. ترامپ همچنین هشدار داده است که در صورت عدم اعمال تغییرات مورد نظر او در توافق‌‌ هسته‌ای، دیگر تعلیق تحریم‌های مربوطه را تمدید نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد که «من دو مسیر را برای ادامه کار ترسیم کرده‌ام: یا نقایص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید، یا آمریکا از آن خارج خواهد شد».

وزارت امور خارجه ایران اما، با انتقاد از این رویکرد ایالات متحده‌، گفته‌های دونالد ترامپ را «در تعارض صریح با بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام» خوانده و تأکید کرده است که تهران «این تخلف آشکار را به کمیسیون مشترک برجام گزارش و آن را پی‌گیری خواهد کرد».
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پنجشنبه ۶ مهر، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره در نیویورک گفت که «اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما هم گزینه خروج از توافق را داریم و هم گزینه های دیگر».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More