شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی: برای هر شرایطی آماده‌ایم

 

عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۰آبان، در مجلس شورای حضور یافت و در سخنانی از سیاست‌های آمریکا انتقاد کرد. او گفت که نبرد ما در مقابل سلطه و خصومت‌های آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و ما برای هر شرایطی آماده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این جلسه که گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد روند اجرای برجام قرائت شد، عباس عراقچی، رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام، با بیان اینکه بزرگترین چالش ما در اجرای برجام از ابتدا تاکنون سوءنیت آمریکا بوده است، گفت: «این سوءنیت هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی آمریکا وجود داشته است.»
عراقچی گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره برجام را گزارشی واقع‌بینانه و معتدل توصیف کرد که در آن هم به گشایش‌های حاصل از اجرای برجام اشاره دارد و هم  موارد نقض عهد و بدعهدی آمریکا را به‌خوبی تشریح کرده است.
عراقچی در این جلسه گفت: «در ۲۱ ماه گذشته گزارش‌های هفت گانه ما تلاش کرده تصویر واقعی از پیشرفت‌ها و گشایش‌های اقتصادی و چالش‌ها ارائه دهد.»
وی افزود: « آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام همواره با سوءنیت و در راستای تلاش برای کاهش منافع ایران از برجام عمل کرده است. ربطی به دولت فعلی آمریکا ندارد، در دولت گذشته آمریکا نیز ما با این مشکلات مواجه بودیم اما واقعیت این است که در چند ماه اخیر این روند شدت بیشتری به خود گرفته و موارد بدعهدی و نقش برجام توسط دولت جدید آمریکا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.»
رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: «آمریکا تلاش دارد نقاط ضعف خود در برجام و  امتیازات زیادی که در برجام به جمهوری اسلامی داده شده و کاستی‌هایی که در برجام نسبت به آنها وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا از آن به‌عنوان بدترین توافق در تاریخ آمریکا یاد می کند، سعی کرده‌اند در مرحله اجرا به نحوی عمل کنند که منافع ایران از برجام حتی الامکان کاهش پیدا کند.»

 

عراقچی در تشریح موارد نقض برجام گفت: «ایجاد محدودیت در صدور ویزا، تاخیر در صدور مجوز صادرات هواپیما، ایجاد قوانین دست و پا گیر بانکی، افزایش تحریم های غیرهسته ای، اضافه کردن افراد به لیست تحریم ها، اظهارات خصومت‌آمیز توسط رئیس جمهور جدید آمریکا که برخلاف بند ۲۸ برجام است، اقدامات غیرمتعارف دیپلماتیک مانند سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین و تلاش برای فشار به سازمان انرژی اتمی، همه این موارد در تعارض با روح برجام و مفاد و متن برجام به ویژه بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ است.»

عراقچی تاکید کرد: «آمریکا تلاش دارد فضای منفی ایجاد کند و نگذارد کمپانی ها و بانک ها و بنگاه های اقتصادی با ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند و با فضای عدم اطمینان جلوی سرمایه گذاری ها را بگیرند.»

عراقچی گفت که وزارت خارجه در گزارش های اخیر خود تمام این موارد را ثبت و به مجلس گزارش داده است و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز طی ۱۰نامه‌ای که به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته است و تک تک موارد بدعهدی، نقض وعدم پایبندی آمریکا را ثبت کرده است که همه این موارد در کمیسیون مشترک سازمان ملل به خوبی ثبت شده است.

پیشتر نیز تهران شکایتی را علیه آمریکا تسلیم کمیته‌ی نظارت بر نقض احتمالی برجام کرده بود.

 

عراقچی بار دیگر هرگونه تلاش برای مذاکره مجدد درباره برجام را مردود دانست و تاکید کرد که ایران به تعهدات خود پایبند است و این امر ۸ بار از سوی سازمان بین المللی انرژی اتمی تایید شده است.
 

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه سناریوهای محتمل برای آینده پیش بینی شده است، تصریح کرد: «برای هر شرایطی آمادگی داریم، هر شرایطی پیش بیاید و آمریکا و رئیس جمهور این کشور سعی در اعمال آن داشته باشد توسط وزارت خارجه پیش بینی شده و تمهیدات لازم برقرار شده است.»

 

هم‌زمان مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیته هسته‌ای در کمیسیون امنیت ملی مجلس، در نشست امروز مجلس  تهدید کرد که اگر آمریکا درباره برجام بدعهدی کند و وظایف خود را انجام ندهد، مجلس، دولت را موظف می‌کند خروج از ان.پی.تی -پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای-  را در دستور قرار دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که از زمان مبارزات انتخاباتی خود همواره به تندی از برجام انتقاد کرده، پس از دوبار تایید پایبندی ایران به برجام،  حدود سه هفته پیش اعلام کرد که تهران به این توافق پایبند نیست. او تصمیم‌گیری در این‌باره را به کنگره آمریکا سپرد. واشنگتن می‌گوید رفتار جمهوری اسلامی، ازجمله نقش این کشور در بحران‌‌های سوریه، یمن، عراق و لبنان، باعث بی‌ثباتی در منطقه است و نقض روح برجام به‌شمار می‌رود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More