شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عبدالله نوری: فراموشی وعده‌ها به اعتماد مردم آسیب می‌زند

اخبار منتشر شده از کابینه احتمالی دوازدهم بدنبال دیدار حسن روحانی با آیت‌الله خامنه‌ای برای هماهنگی اعضای کابینه با وی، نگرانی‌هایی را در میان طیفی از اصلاح طلبان به‌وجود آورده است.

روزنامه اعتماد، روز دوشنبه ۹ مرداد ماه به نقل از عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات نوشت: «اخباری كه از قابليت و توانمندی بخشی از تركيب كابينه پيشنهادی به گوش می‌رسد چنانچه صحت داشته باشد نگران‌كننده است. البته برای اصلاح‌طلبان مطالبات و عملكرد مهم است و نه گفتار درمانی و نه حضور در كابينه و هيچ درخواستي هم جز اجراي برنامه‌هاي وعده داده شده توسط آقای روحانی درايام انتخابات ندارند.» او افزوده: «اصلاح‌طلبان نسبت به انحراف و فاصله گرفتن دولت از خواست و نظر اكثريت مردم حساس هستند و پيگيری وعده‌های داده شده را وظيفه خود می‌دانند. عبدالله نوری خطاب به حسن روحانی گفته: «شما نمی‌توانيد رای خود را از ٢٤ ميليون نفر بگيريد و حرف آن ١٦ ميليون نفر را عمل كنيد، البته حقوق آنها بايد محفوظ باشد. فاصله گرفتن از وعده‌های انتخاباتی قطعا پيام اميدبخشی نسبت به ۲۴ميليون رای‌دهنده نخواهد داشت.»
او افزوده: «اصلاح‌طلبان نباید با ایشان رودربایستی داشته باشند. باید صریح و منطقی و البته محترمانه سخن بگویند و هر نکته‌ای را که لازم باشد، در راستای مصالح کشور و خود ایشان بیان ‌کنند.»
عبدالله نوری اما در شرایطی که خیلی‌ها از محدودیت‌های روحانی برای تشکیل کابینه، انتخاب زنان یا استفاده از اهل سنت سخن می‌گویند، خطاب به روحانی هشدار می‌دهد: «بلافاصله به این بیندیشید که جامعه و بدنه اجتماعی که پشتیبانان واقعی شما در شرایط حساس به ویژه در انتخابات بوده‌اند هم، درحال نگاه کردن به شما و عملکردتان هستند.»  
پیش از این نیز انتشار خبر هماهنگی اعضای کابینه حسن روحانی با رهبری، واکنش‌هایی نیز از سوی برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس بدنبال داشت. علی مطهری، نایب رئیس مجلس، این کار را موجب ایجاد «محدودیت» دانست، محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس انتقاد مشابهی کرد و غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید با انتقاد از این اقدام روحانی پرسید: «اگر نمایندگان مردم در مجلس بنا به وظیفه قانونی به برخی وزرا رأی مخالف دهند، توجیه و بازتاب این عمل در برابر تایید رهبری چه خواهد بود؟
بنا بر رویه‌ای جاری در نظام جمهوری اسلامی وزرای اطلاعات، کشور، امورخارجه، دفاع و فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی، توسط رئیس جمهوری انتخاب می‌شوند اما به‌نظر می‌رسد دامنه نفوذ رهبر در انتخاب اعضای کابینه بتدریج از پنج وزارت‌خانه فراتر رود. موضوعی که نگرانی از غیرهمسو بودن وزرای کابینه را با نظر رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بالا برده است. نگرانی‌ای که درست یا نادرست بودن آن تا زمانی که حسن روحانی لیست وزرای پیشنهادی‌اش را به مجلس می‌برد، روشن می‌شود. عبدالله نوری گفته: «همه نگرانی اصلاح‌طلبان اين است كه اگر وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی آقای روحانی فراموش و به بايگانی سپرده شود، اعتماد مردم آسيب می‌بيند و كشور ضرر می‌كند.»

 

  • بحث حضور وزیر زن در کابینه مطرح نیست

 

شهیندخت مولاوردی

 

با نزدیک شدن به معرفی اعضای کابینه دوازدهم به مجلس شورای اسلامی از سوی حسن روحانی، بحث‌ها درباره حضور وزیر زن هم بالا گرفته است. در همین زمینه شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری بطور تلویحی حضور زنان به‌عنوان وزیر در کابینه آتی دولت را رد کرده و گفته است: «فقط بحث حضور وزیر زن در کابینه مطرح نیست، ما به دنبال این هستیم که زنان سهم بیشتری از معاونت‌های ریاست جمهوری را به دست بیاورند.»
او روز سه‌شنبه ۱۰ مردادماه، در گفت‌وگو با ایلنا، درباره لیست ۳۰ نفره‌ای از زنان توانمند که گفته می‌شود از معاونت زنان به مجلس داده است، گفت: «لیستی که مطرح است از سوی مجلس به معاونت زنان داده شده و معاونت چنین لیستی ارائه نکرده است. ما بانک‌های اطلاعاتی خودمان را داریم و می‌دانم زنان اصلاح‌طلب هم لیستی را ارائه کرده‌اند.» وی افزوده: «رایزنی‌ها تمام شده و ما منتظر این هستیم که ببینیم چه تصمیمی اتخاذ شده است.»

هم‌زمان محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، در آخرین نشست خبری خود در دولت یازدهم درباره استفاده از زنان در کابینه در اظهار نظری مشابه گفته: «همکاری با دولت را فقط در وزارتخانه‌ها محدود نکنیم. اگر برای همکاری در کابینه وزیر زنی معرفی نشود، این به معنای عدم استفاده از ظرفیت زنان نیست. زنان همچنان نقش ارزشمندی در دولت دوازدهم ایفا می‌کنند. رئیس جمهور هم اصلا اعتقادی ندارد که نباید از ظرفیت و توانایی زنان استفاده نشود. البته ظلم به زنان و جوانان است که فکر کنیم از آنها فقط باید در پست وزارت یا معاون وزیر استفاده شود.»

او افزود: در خرداد و تیرماه در سازمان برنامه و بودجه ۳ زن مسئولیت‌های قابل توجهی یعنی ریاست سازمان برنامه و بودجه البرز،‌ ریاست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه و ریاست امور فن‌آوری‌های این سازمان را بر عهده گرفته‌اند. معاون پشتیبانی سازمان هم یک خانم است. در سطوح مختلف از ظرفیت زنان برای مشارکت در مدیریت کشور به نحو شایسته استفاده می‌شود و تعداد زنان کابینه کم نخواهد شد.»
نوبخت با اشاره به اینکه رئیس جمهور نظرات مختلف در مورد کابینه را شنیده و خود تصمیم نهایی را می‌گیرد، تصریح کرده: «رئیس جمهور نسبت به مطالبات مردم متعهد بوده و از بهترین‌ها، ‌هماهنگ‌ترین‌ها و مناسب‌ترین چهره‌ها دعوت می‌کند. ملاحظات و فاکتورهای مختلف در گزینش وزرا توسط رئیس جمهور لحاظ می‌شود که قابل درک است.»
نوبخت افزوده: «روحانی به جای اینکه خود را پاسخگوی مطالبات برخی جریان‌های سیاسی بداند، خود را پاسخگوی مطالبات مردم می‌داند،‌البته تلاش‌ها و خدمات جریان‌های سیاسی را فراموش نکرده و به آن احترام می‌گذارد و آنها را در نظر می‌گیرد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More