شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عبدالله نوری: جریان اصلاح طلبی نیاز به بازنگری و بازسازی دارد

 

جمعی از فعالان اصلاح‌طلب استان چهارمحال و بختیاری با عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات، روز دوشنبه ۲۴مهر، دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، عبدالله نوری در این دیدار از تعدد تشکل‌های اصلاح‌طلب انتقاد کرده و گفته است: "وجود ده‌ها حزب کوچک و بزرگ ‏در میان اصلاح‌طلبان چه توجیهی دارد؟ در کدام سیستم حزبی ‏دنیا، مثل کشور ما این همه حزب ‏وجود دارد؟ به دو صورت ‏می‌توان کارآمدی جریانات سیاسی را ‏از بین برد. یکی اینکه اجازه تأسیس و ‏فعالیت احزاب داده نشود و دیگر اینکه تعداد بسیار زیادی ‏حزب تأسیس شود."

نوری تاکید کرد که "مهمترین ‏کار این است که در راستای تقلیل احزاب و ادغام آنها در یکدیگر گام برداشته شود و احزاب اصلاح‌طلب و شخص آقای خاتمی می‌توانند در این راه نقش جدی داشته ‏باشند".‏ وی با تأکید بر لزوم بازنگری و آسیب‌شناسی در ‏میان ‏اصلاح‌طلبان یادآور شد: "جریان اصلاح‌طلبی نیاز به بازسازی و بررسی مجدد ‏داخلی دارد."

 

  • ‏روحانی در جهت تحقق وعده‌ها از جمله رفع حصر تلاش کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: "اصلاح‌طلبان باید همچنان انتظارات خود را بیان کنند و از آقای ‏روحانی ‏بخواهند جهت تحقق وعده‌هایی که ‏داده و انتظارات اکثریت جامعه که به او رأی داده‌اند، تلاش جدی و ‏همه‌جانبه کند که در این خصوص، رفع حصر و محدودیت‌ها از عزیزان و دلسوزان مردم و تلاش جهت رفع ‏مشکلات اقتصادی و معیشتی طبقات محروم جامعه بسیار اهمیت دارد."

 

جمعی از فعالان اصلاح‌طلب استان چهارمحال و بختیاری با عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات، روز دوشنبه ۲۴مهر، دیدار و گفت‌وگو کردند.
 

  • چرا مردم بعد از انتخابات به سرعت دچار یاس شدند؟

عبدالله نوری در این دیدار در پاسخ به توقعات و انتظارات مطرح شده از دولت دوازدهم گفت: "یکی از دوستان حاضر در ‏جلسه به نتیجه ‏یک نظرسنجی اشاره داشت که حدود ده درصد از مردمی که به آقای روحانی رای ‏داده‌اند، ‏گفته‌اند اگر به زمان انتخابات برگردیم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. اگر نتیجه این ‏نظرسنجی دقیق باشد، این پرسش قابل طرح است که مگر اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی ‏حامی اصلاحات، چه انتظاری از دولت داشته‌اند و چه دورنمایی از دولت دوازدهم در ذهن خود ‏ترسیم کرده بوده‌اند که به سرعت دچار یأس گردیده‌اند؟"

نوری اضافه کرد: "چنانچه ‏رأی‌دهندگان بر ما خورده گرفته و از ما فاصله گرفتند، باید ‏بدانیم یک جای کار اشکال دارد و به ‏سرعت در جهت اصلاح گام برداریم. در غیر این صورت ‏جریان فکری اصلاحات آسیب خواهد دید."

 

  • اصلاح‌طلبان به ‏مردم ‏توضیح دهند در چه شرایطی از دولت حمایت شد

وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: "این نگرانی وجود دارد که مردم به مرور از رفتار ‏دولت سرخورده ‏شوند و این سرخوردگی را از چشم اصلاح‌طلبان ببینند، چون با ‏تأیید و حمایت اصلاح‌طلبان به ‏این دولت رای داده‌اند. وظیفه نخبگان و فعالان اصلاح‌طلب در نقاط مختلف کشور این است که به ‏مردم ‏توضیح دهند، در چه شرایطی از این دولت حمایت شد."

وی تاکید کرد: "البته آقای روحانی هم نمی‌تواند فقط بر اساس نظرات اصلاح‌‏طلبان ‏کار کند. ایشان باید جهت پیشبرد اهداف و وعده‌های انتخاباتی خود، با همه دستگاه‌ها و ‏نهادهای کشور تعامل و همکاری کند و ‏همه می‌دانیم که در کشور ما رئیس‌جمهور هر قدرتی ندارد و آقای ‏روحانی هم با همین ‏مقدار قدرت و امکانی که دارد باید تلاش کند در جهت تحقق وعده‌های خود گام بردارد".
 

  • نمی‌شود رأی را از یک جریان گرفت و با گروه دیگر تعامل کرد

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه درباره اهل سنت، من توجیه نیستم که چرا برای استفاده از این عزیزان در سطوح مختلف ‏مدیریتی مانع وجود دارد؟ افزود: "به هرحال در عین اینکه به مشکلات و موانع توجه داریم، این جمله ‏‏کلیدی را هم باید مورد توجه قرار داد که نمی‌شود رأی را از یک جریان فکری گرفت و ‏تعامل و ‏همراهی را با گروه دیگر کرد. ما با درک مشکلات دولت می‌گوییم باید توازن برقرار ‏باشد. اگر نیاز ‏به تعامل با برخی گروه‌ها و نهادها وجود دارد، نباید به قیمت از دست دادن پشتیبانی و همراهی ‏رأی‌دهندگان باشد."
 

 

  • جبهه انتخاباتی با محوریت خاتمی کارآمد است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تاکید کرد: "در حال حاضر ‏و با توجه به نبود یک حزب و تشکیلات فراگیر و پرنفوذ اصلاح‌طلب، ‏اگر ‏قرار باشد در بین اصلاح‌طلبان مرکز کارآمدی وجود داشته باشد همین جبهه‌ای است که در ‏هر ‏انتخاباتی با محوریت جناب آقای خاتمی و احزاب اصلاح‌طلب، ‏تصمیم می‌گیرند. ‏طبیعی است که در هر جریانی، نظرات مختلف هم وجود دارد، ‏اما در نهایت همه با هم یا با نظر ‏اکثریت به تصمیم می‌رسند."

 

عبدالله نوری ۱۰مرداد سال‌جاری نیز خطاب به حسن روحانی با اشاره به اینکه فراموشی وعده‌ها به اعتماد رای‌دهندگان آسیب می‌زند، گفته بود: "شما نمی‌توانيد رای خود را از ٢٤ ميليون نفر بگيريد و حرف آن ١٦ ميليون نفر را عمل كنيد، البته حقوق آنها بايد محفوظ باشد. فاصله گرفتن از وعده‌های انتخاباتی قطعا پيام اميدبخشی نسبت به ۲۴ميليون رای‌دهنده نخواهد داشت."

او همچنین گفته بود: "اصلاح‌طلبان نباید با ایشان رودربایستی داشته باشند. باید صریح و منطقی و البته محترمانه سخن بگویند و هر نکته‌ای را که لازم باشد، در راستای مصالح کشور و خود ایشان بیان ‌کنند."

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More