شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: قرار است بسته جدیدی در قالب برجام به ایران داده شود

 

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که قرار است بسته جدیدی در قالب برجام به ایران داده شود.

ظریف روز چهارشنبه دوم خرداد در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «بسته جدید در قالب برجام است نه موضوعات دیگر»، اعلام کرد که «خبر پیشنهاد جدید از سوی اروپا و خارج از موضوع برجام کاملا دروغ بوده  و اتحادیه اروپا نیز این خبر را رد کرده است».

او با بیان اینکه آمریکا به دنبال اجماع جهانی علیه ایران است، اضافه کرد که تلاش‌ها بر این است که فضا را دوباره تجدید و احیا کنند تا فضای «ایران‌هراسی» ایجاد شود.

وزیر امور خارجه ایران گفت که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند بنابراین نمی‌توانند در کمیسیون مشترک مانع‌تراشی کنند.

ظریف تاکید کرد که کمیسیون مشترک بدون آمریکا برگزار خواهد شد و جلسات راجع به برجام خواهد بود و خواسته‌ها بالاتر از برجام یا خارج از برجام نخواهد بود.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ضرب‌الاجلی برای اروپایی‌ها مشخص شده، زیرا گذشت زمان به زیان ایران است»، اضافه کرد که مذاکرات از روز جمعه،‌۴ خرداد، آغاز می‌شود.

 

دو مذاکره جدید در دستور کار است

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه همزمان دو روند مذاکره در خصوص برجام در حال پیگیری است، افزود که نخستین روند پیگیری برجام از طریق کمیسیون مشترک و دومین روند نیز مذاکرات دو و چند جانبه با سایر اعضای برجام است.

ظریف گفت: «در این که اتحادیه اروپا می‌خواهد از برجام که یک دستاورد همه دنیا است، دفاع کند، ما شک نداریم. اینکه چقدر توانایی دارد، اتحادیه اروپا باید نشان دهد. ما نمی‌توانیم جای اتحادیه اروپا تصمیم بگیریم، تصمیمی که اتحادیه اروپا در این زمینه می‌گیرد تنها به برجام ختم نخواهد شد بلکه یک روند جهانی را خواهد ساخت».

او در بخش دیگری از مصاحبه خود به سخنان پمپئو وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت که مذاکرات جدید از سوی پمپئو خیالبافی است و سخنان او نشان دهنده «ورشکستگی سیاست خارجی آمریکاست» که تبدیل به «سیاست استیجاری »شده است.

دستور روسیه برای خروج ایران از سوریه اصلاح شد

ظریف همچنین در خصوص تاکیدات نماینده پوتین بر خروج ایران از سوریه گفت که «چنین سخنانی اصلاح شده است و حضور مشورتی ایران در عراق و سوریه به دعوت دولت‌ آن کشورها بوده است».

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که ایران تا زمانی که دولت‌های عراق و سوریه تمایل داشته باشند به کمک‌های خود ادامه می‌دهد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More