شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف در آمریکا: خواهان مذاکره در منطقه هستیم

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با بیان این‌که منطقه از نبود گفت‌وگو رنج می‌برد، پیشنهاد کرد که مذاکره با رعایت دو پیش‌شرط دنبال شود.

ظریف که دوشنبه شب، سوم اردی‌بهشت‌ماه، در شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی می‌کرد، تأکید کرد که باید  با حضور همه کشورها در منطقه، فضای مذاکره ایجاد شود.

وزیر امور خارجه ایران، «احترام به تمامیت ارضی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» را دو پیش‌شرط مورد نیاز برای گفت‌وگو در منطقه عنوان کرد.

او همچنین با بیان این‌که «ما نیاز به یک خاورمانه قوی داریم؛ نه این‌که قوی‌ترین در خاورمیانه باشیم»، افزود: «ما می‌خواستیم در خاورمیانه قوی‌‌ترین باشیم و یکدیگر را از منطقه حذف کنیم؛ اما نهایتاً منطقه را نابود کرده‌ایم».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: «حالا زمان تغییر این رویه است و من به شما می‌گویم که ایران آماده است؛ چراکه ما آن‌قدر عظمت و قدمت و درایت داریم که این واقعیت را بپذیریم». او ابراز امیدواری کرد که همسایگان ایران هم آن را بپذیرند و دولت‌های دیگر هم به آن‌ها در تغییر رویه کمک کنند.

ظریف افزود: «این یک تغییر بنیادین در منطقه ماست و تا زمانی که ما این تغییر بنیادین را انجام ندهیم، مهم نیست که آمریکا چقدر سلاح به این کشورها بفروشد. نهایتاً هزینه آن برای ایالات متحده بسیار بیشتر از سود حاصل از فروش سلاح خواهد بود».

ظریف همچنین گفت: «من زمانی یک روند را شروع می‌کنم که تاحدی به موفقیت آن امید داشته باشم؛ البته شما نمی‌توانید از ترس شکست، کاری را شروع نکنید یا رابطه برقرار نکنید؛ اما باید اقلاً کمی امید به موفقیت داشته باشید که بتوانید شروع کنید. به باور من، در شرایط فعلی و با گفتمان و ادبیات فعلی دولت مستقر در واشنگتن، امید زیادی به موفقیت نیست».

 

گزارشی در این زمینه از امید کشتکار:

 

ادامه تلاش‌ها برای قانع‌کردن آمریکا به ماندن در برجام
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More