شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: خواهان ایجاد صفحه جدید با عربستان هستیم

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ۱۴شهریور، در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما نیز آماده آن هستیم.

ظریف تصریح کرد: «ایران همیشه آماده گفت‌وگو بوده است اما کشورهای همسایه این آمادگی را نداشتند و ما از هرگونه تحول در این راستا استقبال می‌کنیم. اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما نیز آماده آن هستیم و برای ایجاد صفحه جدید نباید به اوضاع منطقه نگاه کرد، زیرا وضع بحرانی است و به جای آن باید در مورد همکاری بحث شود. تفاهم و گفت‌وگو در منطقه نیازمند تغییر برخی روش‌ها است که مهم‌ترین آنها وارد کردن امنیت از خارج است، زیرا کشورهای منطقه قدرت و توانایی آن را دارند که پایه‌های امنیت و ثبات را بنا کنند.»
وی افزود: «ما به منظور پایان دادن به درگیری‌های سوریه، بحرین و جنگ غیرعاقلانه یمن آماده‌ایم با تمام کشورهای اسلامی از جمله عربستان همکاری کنیم. عربستان، امارات و کشورهایی که در حال جنگ با یمن هستند تا کنون هیچ دستاوردی نداشتند.»
ظریف در ادامه با اشاره به این‌که افراط گرایی در تمام کشورهای منطقه وجود دارد و هیچ یک از کشورهای منطقه چه عربستان و چه کشورهای دیگر از این قاعده مستثنی نیستند، گفت: «برای ایران نه تنها ثبات منطقه خلیج فارس بلکه ثبات تمام کشورهای منطقه مهم است و ایران یک شریک مهم و آماده برای همکاری با تمام همسایگان به منظور ایجاد امنیت و ثبات است.»
هم‌زمان و در واکنش به سخنان ظریف، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در سخنانی در لندن اظهارات وزیر خارجه ایران، در باره گشایش در مناسبات دو کشور را «خنده‌دار» توصیف کرد و گفت: «اگر ایران به‌دنبال مناسبات خوب با عربستان است باید سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر دهد و حقوق بین‌الملل را رعایت کند.» او تاکید کرد: «در حال حاضر ما نشانه‌هایی نمی‌بینیم که ایران در نیت داشتن مناسبات خوب با همسایگانش جدی باشد.»

 

محمدجواد ظریف

 

طی هفته‌های جاری برخی ناظران سیاسی با اشاره به برخی نشانه‌ها در مناسبات تهران و ریاض، از احتمال عزم دو قدرت منطقه‌ای برای کاهش تنش در روابط سخن گفتند. آنها  اعزام دوباره حجاج ایرانی به عربستان و استقبال ریاض از آنها، لحن ملایم آیت‌الله علی خامنه‌ای در پیام حج امسال و دیدار برنامه‌ریزی نشده عادل الجبیر و محمدجواد ظریف در اواسط مردادماه در استانبول ترکیه را ازجمله این نشانه‌ها برشمردند. علاوه بر آن سیاست‌ محتاطانه ایران در مناقشه میان قطر و عربستان و صدور ویزا برای دیپلمات‌های دو کشور برای بازدید از مراکز دیپلماتیک و نمایندگی‌های خود در کشور مقابل نیز در همین راستا ارزیابی شد. محمدجواد ظریف اول شهریورماه گفت که به‌زودی دیپلمات‌های دو کشور برای بررسی وضعیت سفارتخانه و امکان بازگشایی آنها به پایتخت‌های یکدیگر سفر خواهند کرد. او زمان این  دیدار را پس از مراسم حج اعلام کرد.

سخنان امروز عادل الجبیر، وزیرخارجه عربستان سعودی، اما خوشبینی‌ها درباره چشم‌انداز روابط دو کشور را کمرنگ کرده است. وزیرخارجه سعودی توافق در مورد حضور حجاج ایرانی در مراسم امسال حج را بی‌ارتباط با عادی‌شدن مناسبات دو کشور دانست و گفت: «این تماس‌ها و توافق‌ها ربطی به مسائل سیاسی ندارد و اصولا حج یک امر مذهبی است.»
روابط ایران و عربستان در سالهای اخیر افت‌وخیزهای زیادی داشته است. در پی اعدام شیخ باقر النمر، یک روحانی شیعه در عربستان، گروهی از تندروها به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد حمله کردند و بخشی از آن‌جا را به آتش کشیدند. در واکنش به این اقدام عربستان روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. علاوه برآن عربستان سعودی و برخی کشورهای منطقه، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم می‌کنند. ریاض و تهران در جنگ داخلی سوریه و یمن، از طرف‌های درگیر علیه یکدیگر حمایت می‌کنند. جمهوری اسلامی همچنین از سوی کشورهای منطقه متهم است که با حمایت از شیعیان بحرین به ناآرامی‌ها در این کشور دامن می‌زند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More