شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: خسارت ما را بدهید، در برجام می‌مانیم

 

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه‌ ایران، گفته است که اگر قرار باشد تهران در برجام بماند،  خسارت ایران باید ازسوی کشورهای دیگر جبران شود.

وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به اعضای باقی‌مانده در برجام که جزئیات آن، یک‌شنبه ۱۳ خردادماه ازسوی وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران منتشر شد، خروج آمریکا از برجام را نقض و تضعیف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خوانده و تأکید کرده است که «تغییر و یا مذاکره مجدد درمورد برجام، ممکن نیست».

وزیر امور خارجه ایران، تنها شرایط لازم برای بهره‌بردن ایران از نتایج برجام را اقدامات داوطلبانه مرتبط به موضوع هسته‌ای عنوان کرده است که «به‌طور مشخص و منحصراً در برجام و ضمائم آن درج شده‌اند»

او خروج دولت آمریکا از برجام و روش‌های به‌گفته او «قلدرمآبانه‌» آن دولت برای همراه کردن سایر دولت‌ها را «ناقض اصل وفای‌به‌عهد» و «بی‌اعتبارکننده حاکمیت قانون و حقوق بین‌الملل» دانسته است که «اهداف و اصول منشور ملل‌متحد و کارآیی نهادهای بین‌المللی را به چالش می‌کشد».

ظریف در نامه خود، با اشاره به پای‌بندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش براساس برجام، تأکید کرده است که برای ادامه‌ این توافق، «اعضای باقی‌مانده در برجام و سایر شرکای تجاری، باید به ایران اطمینان دهند خسارات ایران ناشی از خروج آمریکا از برجام، بی‌قیدوشرط، ازطریق اقدامات ملی، منطقه‌ای و جهانی جبران می‌شوند».

ظریف همچنین تأکید کرده است که درصورت بهره‌مند نشدن ایران از نتایج این توافق، این کشور همان‌طور که در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده است، «حق دارد تا اقدامات متناسب در پاسخ به اقدامات غیرقانونی مستمر و متعدد آمریکا، به‌ویژه خروج این کشور از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تمامی تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، انجام دهد».

وزیر امور خارجه ایران، در این نامه همچنین سخنان اخیر پمپئو را ناقض برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قواعد حقوق بین‌الملل و همچنین تعهدات آمریکا در «بیانیه الجزایر» در سال ۱۹۸۱خوانده است. ایالات متحده در آن بیانیه متعهد شده است که از مداخله در امور داخلی ایران، خودداری کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More