شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف برای شرکت در مجمع اسلو فروم، وارد اسلو شد

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی،  به‌همراه هیأتی سیاسی برای شرکت در مجمع اسلو فروم ۲۰۱۷، وارد اسلو، پایتخت نروژ شد. سفر دو روزه وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلو به دعوت رسمی دولت نروژ انجام شده است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیرخارجه جمهوری اسلامی قرار است در این مجمع سخنرانی و در حاشیه این اجلاس براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده، با شخصیت‌های سیاسی و همتایان برخی کشورها، دیدارهای دوجانبه داشته باشد. دربرنامه سفر ظریف همچنین، دیدارهای دوجانبه‌ای با مقامات نروژی برنامه‌ریزی شده که قرار است در این دیدارها، روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و تحولات جهانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. «صلح‌سازی در عصر جدید ژئوپلتیک» موضوع نشست مجمع اسلو در سال جاری است.
براساس اطلاعات سایت این مجمع، شرکت‌کنندگان در مجمع اسلو، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا، تابوامبکی، رئیس‌جمهوری سابق افریقای جنوبی، کوفی عنان، دبیرکل اسبق سازمان ملل، جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، وزرای خارجه ایران، کنیا، اندونزی، سودان، اردن، بوسنی و هرزگوین، فنلاند، کرواسی و برخی دیگر از نمایندگان عالی‌رتبه از سایر کشورها خواهند بود.
مجمع اسلو در سال ۲۰۰۳ ابتدا به صورت یک جمع محدود متشکل از میانجی‌گران مختلف برگزار شد. در اولین دور از اجلاس مجمع، تنها ۱۷ کشور مشارکت داشتند؛ اما در حال حاضر، نمایندگان بالغ‌بر ۱۰۰ کشور جهان، هر ساله در اجلاس این مجمع شرکت می کنند.
معمولاً مجمع اسلو گروهی متشکل از میانجی‌گران برجسته و دیگر کنش‌گران روند صلح را که به‌دنبال حل منازعات مسلحانه از طریق گفت‌وگو و مفاهمه هستند، گرد هم جمع می آورد. مباحث و گفت‌وگوهای مشارکت‌کنندگان و مدعوین عالی، معطوف به مسائل مربوط به منازعات مسلحانه می شود.

این مجمع در دو روز کاری برگزار می‌شود و از اهداف عمده اجلاس سالانه مجمع اسلو، تسهیل تبادل صریح نقطه‌نظرات از سوی مقامات ارشد کشورهایی است که تلاش می‌کنند طرفین درگیر با یکدیگر را به یافتن راه‌حل‌هایی مبتنی بر مذاکرات تشویق کنند.
همچنین برگزاری مجمع اسلو، در واقع یک تمرین و تلاش به‌منظور موفق عمل کردن در اعمال میانجی‌گرانه در منازعات است. موضوع و تم در نظر گرفته شده برای هر رویداد، معمولاً خود منجربه شروع مباحث مختلف شده و در پی آن سؤالات مختلفی مطرح می‌شود و نهایتاً رویکردهایی جدید و یا غیرمتعارف را برای کنترل منازعات و چالش‌ها پیشنهاد وارائه می کنند.

شرکت‌کنندگان این مجمع، معمولاً از میان مقامات ارشد کشورها، شخصیت‌های عمده‌ی سازمان ملل، سازمان‌های بین‌الدولی و منطقه ای، به همراه نمایندگان رسمی کشورها، سازمان‌های خصوصی، نمایندگان طرف‌های درگیر، گزارشگران و خبرنگاران جنگی، تحلیل‌گران مسائل مختلف مربوط‌به منازعات مسلحانه، روشنفکران و کارشناسان مختلف هستند.
در سال‌های اخیر، علاوه‌بر نمایندگانی از دولت افغانستان و گروه طالبان، نمایندگانی از دولت سوریه و مخالفان دولت آن کشور در مجمع اسلو شرکت داشته‌اند.
میزبانی مجمع برعهده‌ی وزارت امور خارجه نروژ و مرکز گفت‌وگوی بشردوستانه است که مرکز اخیر، سازمانی خصوصی در امور دیپلماسی، واقع‌در سوئیس است. مجمع اسلو به‌عنوان یک رویداد سالانه جهانی، معمولاً در ماه ژوئن در اسلو برگزار می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More