شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: آمریکا به تحریم‌‌ها معتاد شده است

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی ایران، می‌گوید درصورتی‌که آمریکا توافق هسته‌ای را نقض کند، ایران نیز می‌تواند از آن خارج شود. او با اشاره به تحریم‌های مختلف آمریکا علیه ایران در طول ۴۰ سال گذشته، می‌گوید که به‌نظر می‌رسد ایالات متحده، به تحریم‌ها معتاد شده است.

ظریف در گفت‌وگویی با شبکه‌ی خبری الجزیره، که روز شنبه ۱۵ مهرماه منتشر شد، دونالد ترامپ، رئیس دولت ایالات متحده‌ی آمریکا را به‌واسطه‌ی تهدیداتش در رابطه با بیرون رفتن از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی، محکوم کرد.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵، در سال ۲۰۱۵، پس‌از چندین‌ دوره مذاکرات فشرده، به توافقی دست پیدا کردند که براساس آن، درمقابل لغو تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران، آن کشور برنامه‌ی هسته‌ای خود را محدود کند و تحت نظارت و بازرسی دائم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.  

ظریف به خبرنگار الجزیره گفت که اظهارنظرهای رئیس دولت ایالات متحده‌ی آمریکا، «کمکی به برقراری صلح و امنیت در منطقه نمی‌کند» و به منافع بلندمدت آمریکا نیز لطمه وارد خواهد کرد.  

ترامپ بارها (ازجمله در سخنرانیش در مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد) تأکید کرده که توافق هسته‌ای حاصل‌از مذاکرات دولت اوباما با ایران، که با تأیید شورای امنیت سازمان ملل، به قطع‌نامه‌‌ی ۲۲۳۱ تبدیل شده، «بدترین توافق تاریخ» بوده است.    

وزیر امور خارجه‌ی ایران، ضمن هشدار در این مورد که درصورت نقض برجام ازسوی آمریکا، دیگر جامعه‌ی بین‌المللی هرگز به آن کشور اعتماد نخواهد کرد، گفت: «به گمان من، درمورد این موضوع، سوء‌تفاهمی پیش آمده است؛ زیرا قطعاً هیچ توافقی نمی‌تواند برای همه‌ی طرف‌ها، یک توافق کامل و بی‌نقص باشد؛ هر توافقی باید کمی با آن‌چه که «کامل» خوانده می‌شود، فاصله داشته باشد، تا همه‌ی طرف‌ها بتوانند آن را بپذیرند».

ظریف با اشاره به این‌که «ایران از تهدید به تحریم نمی‌ترسد»، تأکید کرد که هرگونه نقض توافق ازسوی آمریکا، به کنار کشیدن کامل یا نسبی ایران از توافق منجر خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، گفت: «توافق هسته‌ای حاصل ده سال شاخ‌وشانه کشیدن برای یکدیگر و دوسال مذاکره است، که متأسفانه دولت آمریکا دوباره به وضعیت شاخ‌وشانه‌کشیدن بازمی‌گردد.

ظریف، ششم مهرماه نیز در گفت‌وگو با چارلی رز، مجری شبكه‌ی پی‌بی‌اس آمریکا، در اندیشکده‌ی انجمن آسیایی، بر همین نکته تأکید کرده بود.

وزیر امور خارجه‌ی ایران، افزود: «آن‌ها [رهبران آمریکا]، ۴۰ سال است که دائم ما را تحریم می‌کنند و درمقابل تحریم‌ها، ایمن‌مان کرده‌اند. از دیدگاه بین‌المللی، این‌طور به نظر می‌رسد که ایالات متحده، به تحریم‌ها معتاد شده است».

 

  • گفت‌وگو با عربستان سعودی   

 

ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با الجزیره، ضمن محکوم‌کردن اسرائیل و عربستان سعودی، رقبای منطقه‌ای ایران، ازجهت نقششان در تحریک آمریکا برای خروج از برجام، این توافق را منبعی برای اختلاف میان دولت اوباما از یک‌سو و ریاض و تل‌آویو ازسوی دیگر شده بود. او افزود که از زمان انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری، رهبران هردوی این کشورها، از رویکرد سخت‌گیرانه‌ی اتخاذشده ازسوی آمریکا، استقبال کرده‌اند.

وزیر امور خارجه‌ی ایران با اشاره به روابط پرتنش کشورش با عربستان سعودی، از وجود تمایل ازسوی تهران برای شروع دوباره‌ی روابط نزدیک خبر داد و گفت: «ما مایلیم که با عربستان در مورد اختلافمان گفت‌وگو کنیم … اعتقاد ما این نیست که روابطمان با عربستان سعودی، باید به این شکلی باشد که درحال حاضر است».

البته این ذهنیت باز ظریف درمورد امکان گفت‌وگو با عربستان سعودی، مانع از محکوم‌کردن آن کشور، به اتهام حمایت از گروه‌های شورشی در سوریه و یمن و همچنین رفتارش با قطر نشد. او گفت: «ما وضعیت ایجادشده در خلیج‌فارس ازسوی عربستان، ازجمله سیاست‌های آن کشور در برابر قطر را مثبت ارزیابی نمی‌کنیم».  

ظریف افزود: «عربستان سعودی با ادعای مقابله با توسعه‌طلبی ایران، تلاش‌های خود را برای اعمال نفوذ در منطقه توجیه می‌کند. آن‌ها از این مفاهیم، برای گل‌کردن آب‌ها استفاده می‌کنند؛ سیاست‌هایی که پیامدهای تأسف‌بار فاجعه‌آمیزی برای منطقه‌ی ما به‌همراه آورده، با سرپوش‌هایی مانند صدور انقلاب، قابل توجیه نیست».    

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More