شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صالحی: می‌توانیم طی پنج روز غنی‌سازی ۲۰درصد را آغاز کنیم

 

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد، از آمادگی جمهوری اسلامی برای از سرگیری فعالیت‌های غنی‌سازی خبرداد و اعلام کرد: «فردو را به نحوی در برجام تثبیت کردیم که اگر اراده کنیم تا پنج روز می توانیم غنی سازی ۲۰درصد را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد. این اقدام از نظر فنی و حرفه‌ای پیام‌های گوناگون دارد و طرف مقابل پیام آن را می فهمد.»

به گزارش ایرنا، وی افزود: «رئیس جمهوری و مجموعه نظام از مجموعه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی مطلع هستند؛ ما وظیفه داریم فعالیت‌های سازمان را به اطلاع مسئولان بالادست برسانیم و آمادگی‌های لازم را اعلام کنیم تا اگر خواستند تصمیمی بگیرند، بدانند که شرایط به چه صورت است.» رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که سخنان آقای روحانی مبتنی بر پشتوانه آمادگی هایی است که ایجاد شده است، حفظ تاسیسات فردو را از قوت‌های برجام دانست.

حسن روحانی ۱۴ مردادماه  در مراسم تحلیف دومین دور ریاست جمهوری خود، تصریح کرد که ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود؛ اما در مقابل تداوم بدعهدی‌های آمریکا نیز ساکت نخواهد نشست. رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد نیز در مجلس شورای اسلامی تهدید کرد که اگر آمریکا برجام را نقض کند، ایران در مدت زمانی کوتاه،  نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز، به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهد گشت.

 

 قلب رآکتور اراک
 

 

به گفته‌ی علی‌اکبر صالحی انتشار تصاویری که نشان‌ می‌دهد قلب رآکتور اراک با سیمان پر شده، فتوشاپی و برای ایجاد تشویش اذهان عمومی صورت گرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی مدعی شده که افرادی که چنین عکس‌هایی را منتشر کردند باید عذرخواهی و استغفار کنند. او در توضیح بازگشت رآکتور اراک به شرایط قبل از برجام گفت: «در برخی لوله‌های این رآکتور، که بیرون از راکتور است فقط به قطر چند سانت و به طول مثلا دو سه متر سیمان ریخته شد. فرض کنیم به ما دستور بدهند که برگردیم به راکتور سابق و همان طراحی سابق را جلو ببرید که اصلاً طراحی مناسبی نبود و مربوط به ۴۰ - ۵۰ سال پیش بود؛ سر و ته لوله های کنونی را برمی داریم و لوله های جدید می گذاریم این چند ماه بیشتر طول نمی کشد.»

وی خاطرنشان کرد: «این همه سر و صدا کردند، ما هم مظلومانه چیزی نگفتیم یا اگر گفتیم صدای ما به جایی نرسید به این علت تصمیم گرفتیم تصاویر این رآکتور منعکس شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هشدار جمهوری اسلامی به آمریکا برای از سرگیری غنی‌سازی را هشداری جدی توصیف کرده و تاکید کرد: «این هشداری نیست که در خلاء باشد، هشدار بدون پشتوانه نیست اینها براساس داده‌هایی است که آقای رییس جمهوری دارد.»

صالحی همچنین خبرداد: «قراراست خبرنگاران از مکان‌های مختلف این مرکز هسته‌ای دیدن کنند. اگر تصویری از گذشته داشته باشید و تصویر کنونی آن را ببینید خواهید دید که چقدر تفاوت کرده است و چقدر فعالیت انجام می‌شود، به‌خصوص در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار و آزمایشگاه های مختلفی آن.»
رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین اعلام کرد پیش‌بینی‌های دیگری انجام دادیم که اکنون قابل اعلام نیست اما هرگاه هیات نظارت بر برجام تصمیم بگیرد و به سازمان انرژی اتمی اعلام کند، آن‌را اعلام خواهیم کرد. به‌ گفته‌ی علی‌اکبر صالحی در صورت برهم خوردن برجام همه چیز به هم می خورد و اصلاً منطق سیاست بین‌المللی به‌هم می‌ریزد. وی افزود: «در صورت برهم زدن برجام، اعتبار سیاسی آمریکا مخدوش می‌شود گرچه این کشور از منظر ما اعتبار سیاسی ندارد اما از منظر دیگرانی که هنوز معتقدند اعتبار سیاسی دارد بی‌اعتماد می شوند.»
با این حال این مقام سازمان انرژی تاکید کرد که بزرگترین اولویت جمهوری اسلامی حفظ برجام است.

صالحی تصریح کرد که دولت جدید آمریکا دچار سردرگمی در راهبرد سیاسی شده است و برخی دولت‌های منطقه نیز بر این سردرگمی افزوده‌اند. وی افزود: «برای هر سناریوی آنان آمادگی های لازم را ایجاد کرده‌ایم. اصلا وظیفه ستاد نظارت بر برجام همین است. ما در بعد فنی و وزارت خارجه، در بعد حقوقی و دیپلماسی باید پیش‌بینی‌های لازم را می‌کردیم به این علت آمادگی‌های لازم را برای بدترین سناریوها در نظر گرفته ایم و اینطور نیست که غافلگیر شویم.»

وی درباره نقش اتحادیه اروپا در ادامه برجام نیز گفت: «براساس آنچه تاکنون رخ داده و مسئولان عالی مقام ۱+۵ مانند خانم موگرینی ابراز کرده‌اند، آنها به‌صراحت اعلام کرده‌اند که اگر آمریکا نقض فاحش برجام کند این کشور را همراهی نمی کنند و حتی از جانب اتحادیه اروپا گفته اند که در این صورت به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کنند ، روسیه و چین هم که مشابه همین مواضع را گرفته‌اند.»
وی همچنین گفت: «اگر قرار باشد آمریکا به تنهایی بیرون بیاید این بار به جای ۱+۵ این مجموعه به ۷ منهای ۱ تبدیل می شود زیرا کل دنیا پایبند به برجام است.»

روز یکشنبه ۲۹مرداد محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه‌ی ایران، دربرنامه‌ی «گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری» شبکه‌ی۲ سیما گفت نباید اجازه دهیم که آمریکا، برجام را با هزینه‌ی ایران، اجرا یا نقض کند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از منتقدان جدی برجام است که هم در جریان مبارزات انتخاباتی و هم، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، بارها آن‌ را «بدترین توافق ممکن» خوانده که باید پاره شود. تیم دونالد ترامپ، از جمله رکس تیلرسون، وزیر خارجه و جیمز متیس، وزیر دفاع او نیز اگرچه از منتقدان جدی برجامند، اما پای‌بندی آمریکا به این توافق را خواستارند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، ۱۱ مرداد،  برای اولین بارگفت که در زمینه‌ی سیاست خارجی، به‌خصوص برجام، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اختلاف نظرهایی دارد.

دولت آمریکا،  دو بار پایبندی ایران را به توافق برجام تأیید کرده؛ اما همزمان، تحریم‌هایی را علیه آن‌چه که رفتارهای «بی‌ثبات‌کننده»‌ی جمهوری اسلامی خوانده، اعمال کرده است. واشنگتن می‌گوید رفتار جمهوری اسلامی، ازجمله نقش این کشور در بحران‌‌های سوریه، یمن، عراق و لبنان، باعث بی‌ثباتی در منطقه است و نقض روح برجام به‌شمار می‌رود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More