شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکایت یک نماینده مجلس آلمان از هاشمی شاهرودی

 

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، دوشنبه ۱۸‌دی در مصاحبه با فولکر بک، نماینده پارلمان آلمان، خبر داد که این سیاستمدار حزب سبز آلمان، شکایتی را علیه محمود هاشمی شاهرودی به دادگاه تسلیم کرده است.

به گزارش این روزنامه در این شکایت، محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ورئیس سابق قوه قضاییه، متهم به صدور حکم اعدام برای مردم ایران است.

در این شکایت که روز یکشنبه ۱۷دی رسماً در دادگاه ایالت زاکسن ثبت شده، هاشمی شاهرودی به‌دلیل صدور احکام قضایی‌اش علیه ایرانیان شایسته تعقیب قضایی و محاکمه دانسته شده است.

این نماینده پارلمان آلمان گفته: «من یک شکایت جنایی تحویل دادم. آلمان نباید پناهگاه کسانی باشد که در کشور خود مردم را به دلایل سیاسی و مذهبی سرکوب می‌کنند و آنها را به مرگ تهدید می‌کنند.»
او افزود: «اشتباه بزرگی خواهد بود که دولت فدرال به سازمان دهنده کشتارهای جمعی در نظام قضایی ایران اینجا مصونیت دیپلماتیک بدهد. ما نباید سیاحتگاه بهداشتی ناقضان حقوق بشر باشیم، در عوض آنها باید پاسخگو شناخته شوند.»
فولکر بک، به جروزالم پست گفته است: «در ۱۰ سال ریاست هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه بیش از دو هزار اعدام در ایران ثبت شد، افراد زیادی به اتهام محاربه اعدام شدند، اعدام‌های زیادی نیز علیه کردها و بهایی‌ها صورت گرفت، افرادی نیز به اتهام همجنس‌گرایی با احکام تأیید شده از سوی او اعدام شدند.»

هاشمی شاهرودی در دو دوره بین سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ رئیس قوه قضاییه بود.  

گفته می‌شود علاوه بر شکایت فولکر بک، شکایت دیگری نیز از سوی یک مرکز فرهنگی ایرانیان تبعیدی علیه هاشمی شاهرودی ثبت رسمی شده است و دادستان ایالت ساکسونی سفلی هم درحال تحقیق درباره حضور شاهرودی شاهرودی در هانوفر است.
هاشمی شاهرودی که برای درمان به هانوفر آلمان سفر کرده، در کلینیک جراحی اعصاب هانوفر بستری است. خبر سفر درمانی او به آلمان در ابتدا منتشر نشد تا این‌که روزنامه‌های آلمانی بیلد و «هانوفرشه آلگمانیه» روز جمعه ۱۶ دی، خبر بستری شدن وی را در بیمارستانی در آلمان  منتشر کردند.
انتشار این خبر که هم‌زمان بود با اعتراضات ضد حکومتی در ایران، واکنش‌های بسیاری به‌دنبال داشت. در روزهای گذشته ده‌ها نفر از ایرانیان در برابر بیمارستان محل بستری شدن او تجمع کرده و خواستار محاکمه‌ی او شدند.
در یکی از تجمع‌ها، یک معترض طی سخنانی گفت: «شاهرودی را به حکم جنایت علیه بشریت محاکمه خواهیم کرد و به دادگاه خواهیم کشید و شاهرودی پایش به ایران نخواهد رسید.»
رسانه‌های آلمانی در روزهای اخیر نوشتند که چرا دولت آلمان اجازه داده این مقام ایرانی برای درمان وارد هانوفر شود. از جمله وبسایت فوکس آنلاین که نوشت: «در دوران ریاست هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه، ایران شاهد اجرای احکام اعدام، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه منتقدان و چند مورد اعدام جوانان زیر ۱۸ سال بوده است.»

هاشمی شاهرودی متولد شهر نجف در عراق است. او از فقهای شورای نگهبان، نائب رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More