شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شوراهای صنفی دانشگاه‌ها خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند

 

در پی تجمعات اعتراضی روزهای اخیر، شوراهای صنفی دانشجویان ۳۰ دانشگاه ایران روز ۱۳دی‌ماه با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به بازداشت دانشجویان دانشگاه‌های مختلف واکنش نشان داده و خواستار آزادی دست‌کم ۲۶دانشجوی دربند شدند.

این شورا از منصور غلامی، وزیر علوم، که پیشتر مدعی عدم بازداشت دانشجویان شده بود، خواست تا برای آزاد کردن هر چه زودتر دانشجویان اقدام کند.

به گزارش هرانا، در متن نامه  شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های ایران خطاب به وزیر علوم آمده است: «در پی اعتراضات مردمی در باب مسائل صنفی از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی در روزهای اخیر، این اعتراضات به صورت کاملا مسالمت‌آمیز و به‌دور از هر گونه تنش و درگیری و اغتشاش در برخی از دانشگاه‌ها و توسط دانشجویان به‌عنوان قشر فرهیخته کشور صورت پذیرفت که مطابق با ماده ۱۲‌منشور حقوق دانشجویی اجتماعات و اعتراضات مسالمت آمیز در دانشگاه‌ها آزاد و بلامانع است.»

در  این نامه همچنین تاکید شده است: «مطابق حق آزادی‌بیان و همچنین حق انتقاد و مطالبه‌گری مذکور در منشور حقوق دانشجویی، این اجتماعات تعارضی با قوانین ندارد. اما در کمال تاسف مطلع شدیم در برخی دانشگاه‌ها این تجمعات با دخالت نیروهای امنیتی روبرو و به بازداشت تعدادی از فعالان دانشجویی در فضای خارج از اجتماعات به اتهامات واهی و خلاف واقع ختم شده است.»

در این نامه هچنین اشاره شده است: «برخی از این افراد هیچ‌گونه ارتباطی با تجمعات نیز نداشته‌اند، که این امر باعث تشویش اذهان دانشجویان در سراسر کشور شده است.»

در نامه مذکور، شوراهای صنفی دانشجویان، متذکر شده‌اند، «با توجه به مسوولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قبال دانشجویان این مرز و بوم، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های ذیل خواهان آزادی بدون قید و شرط دانشجویان نام برده در زیر و همچنین عدم تکرار چنین اتفاقاتی در آینده است.»

اسامی اعلام شده برخی از این دانشجویان به قرار ذیل است:

دانشگاه علامه طباطبایی: فائزه عبدی پور / مجید مسافر / محمد خانی / سیاوش امجدی / محسن شاهسون / سینا غفاری

دانشگاه تهران: لیلا حسین زاده / سینا ربیعی / محسن حق شناس / میکائیل قلی راد / پدرام پذیره / محمد محمدیان / علی مظفری / مهدی وهابی ثانی/ سهیل موحدان / آرش آوری / دانیال ایمان / امیر حسین علم طلب / مجید اکبری / محسن ترابی / کسری نوری / عارف فتحی / محسن میر محسنی / محمد جواهری

دانشگاه صنعتی شریف :محمد شریفی مقدم ریابی

این در حالیست که در روزهای گذشته وزیر علوم گفته بود: «تاکنون آماری از دانشجویان بازداشت شده در بیرون از محیط دانشگاه‌ها به وزارت علوم نرسیده است.»

همچنین به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، برخی دیگر از  دانشجویانی که در روزهای اخیر از سوی نیروهای امنیتی و از خانه‌هایشان بازداشت شده‌اند؛ می‌توان به «سینا عمران، مترجم و دانشجوی مطالعات آلمان دانشگاه تهران، سها مرتضایی، دبیر شورای صنفی مرکزی دانشگاه تهران، پیمان گراوند، فارغ‌التحصیل متالوژی دانشگاه تهران و از فعالان صنفی دانشجویی پیشین این دانشگاه، امین اصانلو، دانشجوی جامعه شناسی و دبیر سابق شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی و سهیل آقازاده دانشجوی رشته سینما در دانشگاه تهران» اشاره کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More